| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur många gängvarv behövs för hjulbultar
|
16 besök senaste veckan (10761 totalt) |
|
Bultarna får ganska kort utstick med de nya fälgarna, se bild. Och muttern har inte gängor hela vägen ner i konan.
Sex hela varv greppar gängan i alla fall, räcker det?? Man ska väl egentligen ha 1.5 diametrar för full styrka, men det har ju inte jag. Behövs det? Gängan är 3/8" (UNF, har jag bestämt för mig) (Muttern på bilden är en standard hundkoja-mutter.) Längre bultar finns men kräver att alla hjulnav tas isär för att få plats att monteras
Dessutom kostar de 10£ +VAT + dyr UPS-frakt styck... Här passar tyvärr inte hundkoja-grejerna, som är riktigt billiga. _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||
|
om jag nu kommer ihåg rätt så skall 3st gängvarv räcka för stål/stål(skruv/mutter).
tex en M8 std mutter är 6,5mm och stigninen är 1,25 --> 5,2varv minus lite faser mm. Där går skruven av innan mutter säger upp. M10 --> 8/1,5 --> 5,3varv Min 1,5 gånger diameten vill jag ha i aluminium gots. Mälst 2gånger diameten. 3/8-24 UNF stigning=1,058 ger gå ca 5,2*1,058 --> allså 5,5mm tjock mutter. Nu är jag lite nojig, så mer skulle kännas bra men det borde funka om gängorna är justa på pinnskruvarana och muttrarna. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Det bör räcka.
Men ska du besikta på SBP........så bör du svatva bort gängan som som synns i muttrarna. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Tack för era svar, jag kör så har så länge då.
Får köpa kupolmuttrar till besiktningen, då..
|
Precis som innan skrivits så räcker 3 gängor för att uppnå 95% hållfasthet.
MEN när det gäller hjul så vill man ha mer an den anlednigen att om muttrarna ej är åtskruvade/lossnar etc och börjar gänga av sig är det trevligt att man märker fälgens klonkande/knakande INNAN hjulet ramlar av... _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||
|
Har också läst mig till 3varv för 95% styrka.
På SFRo:s besiktning har jag för mig att det ska vara 1.5 varv utanför muttern, men det gäller nog övriga muttrar. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
|
Var noga med att kontrollera gängorna med jämna mellanrum. Det fungerar säkert alldeles utmärkt nu, men efter x antal hjulbyten när muttrarna blivit slitna så är det inte säkert att marginalerna är lika stora längre.
Jag vet av egen erfarenhet att det inte är speciellt roligt att vara passagerare bakom ratten i en 3-hjulig bil. _________________ David "Co-tec" Ingemarson Lidköping LT 46 -00 Audi 80 GTE Quattro -86 Audi S6 -97 Lupo 3L -04 |
||
|
Cooper bultar
Hjulbultarna bak till 998 Cooper (koja) är ju lite längre då dom har 1/2" spacer inbyggd frågan är om dom är helgängade eller om du kan ha en kort hals Dom borde gå att få billagare hos Tex Dalhems alt Jana Motorsport Besiktrning brukar vilja se "full mutter" löses genom att svarva av muttrarna........ Henrik _________________ Henrik Hansson |
||
|
Re: Cooper bultar
Kojan har fel splines på bultarna. _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||
|
Generellt brukar man säga att stålskruv i stål längd=ytterdiameter, Stålskruv i aluminium längd 1,5 x ytterdiametern vid normal gängstigning sedan har man inte nytta av längre om det inte är något väldigt speciellt.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
16 besök senaste veckan (10761 totalt) |