| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
dåligt oljetryck i min bmw
|
3646 besök totalt |
|
har dåligt oljetryck i min bmw 323i tävlingbil. motorn är renoverad lager och packboxar är bytta och oljepumpen är ny! ändå så har jag inget tryck när motorn är varm. släpper jag den under 1500 varv när jag tex. kör in i depån så lyser lampan. vid 6000rpm under körning har jag max 1kg. Och vid kall motor ca 5kg......vad är problemet?? _________________ Martin Skoog |
||
Dåliga originalmätare finns det gott om Fast de borde inte bli sämre av en motorrenovering.
Är mer inne på lagerspelsteorin. Byttes det "bara" lager eller är blocket arrborrat/veven slipad? Är oljepumpen bytt? _________________ /Kristian Elisson |
||
|
jag har mätt både med mätaren i bilen och med en extern tryckmätare. vad gäller spel i lagerna så mätte jag aldrig spelen, utan monterade bara nya. lite klantigt kanske, men hade det varit så mycket glapp så oljetrycket försvinner så hade det väl bankat som f*n när motorn är igång? denna går hur tyst och fint som helst..
_________________ Martin Skoog |
||
|
Sitter det inte en liten *bypas-ventil* med en fjäder som skall släppa oljan direkt i tråget om trycket blir för högt?.
På gammla Opelmotorer brukar den fjädern ge med sig med åren, kanske liknande på gammla bimmers? |
||
|
jag kör med valvoline 5w-30 helsyntet (bara för att den är gratis)
oljetempen vet jag inte, jag har inte oljekylare, men på 4varv ska inte oljan bli så varm. jag har likadan motor i min dragbil som dessutom är turbokonverterad och utan oljekylare. Och jag har aldrig lyckats komma över 90grader i oljetemp trots släp bakom och högt tempo.... bypassventilen som du kallar den har jag bytt till en annan, dock begagnad, utan resultat. kom gärna med fler idéer...jag har slut på mina! ska riva den nästa vecka... _________________ Martin Skoog |
||
5-30 är vattenblask efter 4 varv skulle nog kolla med en tempmätare för att utesluta oljetemp
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
|
5W30 är kanske i tunnaste laget. Har du kört med samma olja före motorrenoveringen? Jag skulle pröva med en tjockare olja innan jag skulle riva motorn i bitar.
Tjockare olja höjer trycket men det skulle ju vara tråkigt om nåt är fel på motorn i alla fall. Då skadar du ju motorn förr eller senare om du kör vidare. Om toppen har varit i bitar så skulle jag försöka luska ut om nåt kan ha blivit fel med smörjningen till vipparmarna. Nederdelen av motorn borde funka om det inte är nåt som är helt åt skogen och det skulle du ha märkt redan. Enda stället där det kunde läcka är locket till oljepumpen. Bara för att lagrena är bytta så behöver inte lagerspelen vara korrekta. Om axeln är sliten så blir ju inte spelet korrekt om inte axeln slipas och man använder underdimensionslager. Det borde i alla fall bli betydligt bättre än före renoveringen. Hmm... Kommer inte ihåg var oljetrycksgivaren sitter på M20 men kan det vara nåt som hindrar oljeflödet till tryckgivaren om den sitter i en kanal där det är flöde? Hoppas du får lite nya ideer av detta! _________________ Sten Isaksson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3646 besök totalt |