Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
dåligt oljetryck i min bmw
3646 besök totalt
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005
Inlägg: 675


Trådstartare
dåligt oljetryck i min bmw

har dåligt oljetryck i min bmw 323i tävlingbil. motorn är renoverad lager och packboxar är bytta och oljepumpen är ny! ändå så har jag inget tryck när motorn är varm. släpper jag den under 1500 varv när jag tex. kör in i depån så lyser lampan. vid 6000rpm under körning har jag max 1kg. Och vid kall motor ca 5kg......vad är problemet??

_________________
Martin Skoog
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Har du mätt trycket med en "riktig" mätare? Bilens mätare & givare är inte alltid tillförlitliga.
Annat som kan knasa: har du fått rätt lager (lagerspel ok)?

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jet skrev:
Har du mätt trycket med en "riktig" mätare? Bilens mätare & givare är inte alltid tillförlitliga.
Annat som kan knasa: har du fått rätt lager (lagerspel ok)?

Dåliga originalmätare finns det gott om Fast de borde inte bli sämre av en motorrenovering.
Är mer inne på lagerspelsteorin. Byttes det "bara" lager eller är blocket arrborrat/veven slipad?
Är oljepumpen bytt?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005
Inlägg: 675


Trådstartare
jag har mätt både med mätaren i bilen och med en extern tryckmätare. vad gäller spel i lagerna så mätte jag aldrig spelen, utan monterade bara nya. lite klantigt kanske, men hade det varit så mycket glapp så oljetrycket försvinner så hade det väl bankat som f*n när motorn är igång? denna går hur tyst och fint som helst..

_________________
Martin Skoog
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18021



Det är inte så enkelt att oljan blir onödigtvis varm?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Sitter det inte en liten *bypas-ventil* med en fjäder som skall släppa oljan direkt i tråget om trycket blir för högt?.

På gammla Opelmotorer brukar den fjädern ge med sig med åren, kanske liknande på gammla bimmers?

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11031



Vad har du för olja och oljetemp?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005
Inlägg: 675


Trådstartare
jag kör med valvoline 5w-30 helsyntet (bara för att den är gratis)
oljetempen vet jag inte, jag har inte oljekylare, men på 4varv ska inte oljan bli så varm.
jag har likadan motor i min dragbil som dessutom är turbokonverterad och utan oljekylare. Och jag har aldrig lyckats komma över 90grader i oljetemp trots släp bakom och högt tempo....

bypassventilen som du kallar den har jag bytt till en annan, dock begagnad, utan resultat.

kom gärna med fler idéer...jag har slut på mina! ska riva den nästa vecka...

_________________
Martin Skoog
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Martinfs skrev:
jag kör med valvoline 5w-30 helsyntet (bara för att den är gratis)
oljetempen vet jag inte, jag har inte oljekylare, men på 4varv ska inte oljan bli så varm.
jag har likadan motor i min dragbil som dessutom är turbokonverterad och utan oljekylare. Och jag har aldrig lyckats komma över 90grader i oljetemp trots släp bakom och högt tempo....

bypassventilen som du kallar den har jag bytt till en annan, dock begagnad, utan resultat.

kom gärna med fler idéer...jag har slut på mina! ska riva den nästa vecka...


5-30 är vattenblask efter 4 varv skulle nog kolla med en tempmätare för att utesluta oljetemp

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239



5W30 är kanske i tunnaste laget. Har du kört med samma olja före motorrenoveringen? Jag skulle pröva med en tjockare olja innan jag skulle riva motorn i bitar.

Tjockare olja höjer trycket men det skulle ju vara tråkigt om nåt är fel på motorn i alla fall. Då skadar du ju motorn förr eller senare om du kör vidare. Om toppen har varit i bitar så skulle jag försöka luska ut om nåt kan ha blivit fel med smörjningen till vipparmarna. Nederdelen av motorn borde funka om det inte är nåt som är helt åt skogen och det skulle du ha märkt redan. Enda stället där det kunde läcka är locket till oljepumpen.

Bara för att lagrena är bytta så behöver inte lagerspelen vara korrekta. Om axeln är sliten så blir ju inte spelet korrekt om inte axeln slipas och man använder underdimensionslager. Det borde i alla fall bli betydligt bättre än före renoveringen.

Hmm... Kommer inte ihåg var oljetrycksgivaren sitter på M20 men kan det vara nåt som hindrar oljeflödet till tryckgivaren om den sitter i en kanal där det är flöde?

Hoppas du får lite nya ideer av detta!

_________________
Sten Isaksson
Citera
Skruva banåkabil
dåligt oljetryck i min bmw
3646 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande