| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Erfarenheter av Toyo Trampio R1R?
|
1, 2, 3 >> 5714 besök totalt |
|
Är i tankarna på att skaffa rdäck till säsongen, för ska man ha kul på bana och filar på väghållningen i övrigt så ska man inte lämna däcken åt slumpen ändå. Undrar om någon har några speciella erfarenheter av detta däck då det är det som gäller för mig.
Bilen är en Opel Vectra 2.0 -93B och dimensionen på däcken blir nog 205/55 R16 Edit: Kan tillägga att de ska användas på OSC:s klubbträffar samt ev till lite inspirerad sommarkörning om de är lagliga på gatan (Vectran är ju inte helbilsgodkänd). Så annars blir det bana + konbana. _________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||||
|
Hej på dig.
Jag tycket att du ska sattsa på 15" i stället. Det blir förmodligen både snabbare och billigare med den storleken. 16" blir både trögre att driva igång samt tyngre. om du är intresserad så har jag en gruppbeställining på 15" superleggera på gång, priset ligger på 4800 inkl moms. Tyvärr så har jag ingen erfarenhet av det däcket. _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering |
||||
|
Calle GSI>> Vilken bredd, ET är det gruppköpet gäller? Antar att det är 4-100 bultmönster?
_________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||||
Japp det är 4x100, et 37 och 7". _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering |
||||
Hejsan Calle! Jo jag vet att jag tjänar på 15", dock så är jag i sitsen att jag har en uppsättning 16" fälgar över + att jag sprang på en uppsättning R1R däck... annars hade 17" Superleggera suttit fint på "vardagsdäcken", vad hade såna kostat? Någon som har testat R1R däcken, eller ska jag komma med ett utlåtande efter första träffarna?
_________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||||
|
[quote="Calle gsi"]
om du är intresserad så har jag en gruppbeställining på 15" superleggera på gång, priset ligger på 4800 inkl moms. =quote] oj, jag vet inte vad jag tänkte på. 4800 är ju vad däcken kostar, fälgarna ligger på 6600. _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering |
||||
|
Jag lyfter igen.
Har köpt R1R och tänkte ha dom som kombinerade sommargatdäck och banåkadäck. Är det ingen som har några erfarenheter ? har för mig att Wheelbase sa att dom borde funka på gatan utom möjligtvis i stående vatten. _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||
|
otto som åker 924 Roadsport (och smygläser här
) åkte på någon sorts Toyo R-däck förra året. Tydligen fungerade dom bra på vår- och höstracet på Knutstorp men inte på tävlignen SSM mitt på sommaren när det var varmt. Tror han åker 205/50-15 och bilen i raceskick väger nog ungefär 1100 kg.
_________________ Pär Hylander |
||||
|
I CAR finns det folk som har åkt på TOYo.
Nyckelordet här är HAR. Det finns, mig veterligen, ingen som har köpt en andra uppsättning.
"Man får vad man betalar för" _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Det är sant. Är "I CAR" en tidning (eller en rejsningserie?) och sägs det i sådana fall något konkret om däcken? Byggs det upp värme fort? Viker de sig då eller kanar man omkring? Försvinner greppet gradvis eller på ett ögonblick? För min del kan det nog fungera ändå. Jag åkte på riktiga budgetdäck förra året och framstod som ett brett rundningsmärke på banorna. Allt annat än de däcken kommer att vara en förbättring! Eftersom jag (nästan) uteslutande kör i Sport Clubs regi så är banträffarna på våren och hösten. Mao startar man inte dagen med 25 grader i luften och 35 i banan. Det går oftast att kyla av dem genom att låta bilen stå en stund i den "svenska sommaren".... Mvh /Micke _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
CAR=Club Alfa Romeo. På våra banmöten förekommer både "övningskörning på bana"
och Race.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Jepp, då har vi fastställt det två ggr.
Men - är det du hört (eller erfarit själv?) konkreta erfarenheter eller bara dissnings-snack från någon Alfa-pilot som behövde en ursäkt för att han blev ifattkörd?
om du har någon information om själva däcket är jag mycket intresserad! Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
Jag har inte kört på TOYo själv, av den enkla anledningen att jag lärt mig av andras misstag.
I CAR är det så, att de som åker på Yokohama gör det år efter år efter år, medan de som åkt på TOYo eller Falken eller Pirelli eller Bridgestone... bara gör det ett år, för att sedan byta till ett annat märke. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
R1R däcket är väl ingen höjdare, men om R881 så har jag bara gott att säga. Sen kanske ett Yokohama eller ett B-stone är lite snabbare runt en bana, men för en gatåkare så är det av mindre betydelse. Ser man sen till priset så...
_________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
|
- ice & johan.
Tack. Då vet jag lite mer. Typ att det är som priset - budget. För mig som undermotriserad tungklump är det ett billigt mil/kr alternativ till ännu sladdrigare std. däck. om tillfälle uppenbarar sig skall jag se om de i alla fall räcker till en sub 9:a BTG!
Mvh/ Micke _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
|
Låter lite trist att folk i CAR (där jag själv är medlem) inte tycker om Toyo men samtidigt vill man ju höra från nån som verkligen kört på dom själv.
Nu blir det dom iår iallafall så får vi se, kom över dom rätt billigt beg från en BMW-åkare i Ängelholm, kan tom ha varit "Johan f.k.a M3E30" ?? Johan: kan du inte ge lite mer omdömen ? Jag får återkomma med rapport efter sommaren. Bilen dom kommer att sitta på är RWD, väger 1150 kg utan förare och kommer att 240-250 Hk. _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||
Menar du sub 1.09.00 på Kinnekulle?
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
"You win some, you lose some". Jag har själv åkt på fel däck två säsonger (Michelin, GoodYear) och kommer eventuellt att göra det i år, också (Kumho). Tyvärr är enda sättet att få reda på vilket däck som är bäst, att prova. Gummihandlarna hjälper dig då inte.
PS. Om du tänker åka på nå't av CARs banmöten i år kan du väl komma bort och sparka lite på däcken på min bil.
||||
![]() |
Däck för banåka
|
1, 2, 3 >> 5714 besök totalt |