Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1003 besök totalt |
Försäkring inför säsongen!
Hej! Jag vet att det här har diskuterats förut men jag vill ändå få lite input om försäkringar som gäller på bana. Vet ni vilka bolag som har täckning för bana? Jag vet av egen erfarenhet att Länsförsäkringar inte har det, det blir dyrt när olyckan är framme, jag vet. Har ni kollat det och kan ge tips: vilket bolag, typ, kostnad, osv. Det vore bra att få info om det innan man börjar fråga runt hos bolagen. Mycket tacksam för svar, jag vill inte köra oförsäkrat på bana mer. _________________ ____________________________________ /Tommy Johansson |
||||
Re: Försäkring inför säsongen!
Berätta vad du vet!! Jag har LF och har ringt dem och frågat vad som gäller och fått grönt! Till mig har de sagt att försäkringen gäller vid banåka. _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||
_________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Re: Försäkring inför säsongen!
Jag ringde och hade ett långt samtal med den som är ansvarig för skadereglering inom Länsförsäkringar Södermanland. Enligt henne så gäller vare sig trafik- eller vagnskadeförsäkringen vid bankörning i Sverige. Nürburgring var hon lite osäker på och skulle kolla upp och återkomma om. Hon undrade vilket länsbolag som sagt att försäkringen gäller! Är det i Skåne, du frågat? Har du frågat om både trafik- och vagnskadeförsäkring? Edit: Jag ringde Länsförsäkringar i Skåne och frågade skaderegleringen om försäkringen gäller på bana. Dom sa klart och tydligt att både trafik- och vagnskadeförsäkringen gäller så länge det inte är tävling eller träning inför tävling. Sedan ringde jag Länsförsäkringar i Stockholm och dom svarade att trafikförsäkringen gäller definitivt och vagnskadeförsäkringen också. Med reservation för undantaget i deras vagnskadeförsäkring punkt 323a, där det står: "Fordonet får inte användas under förhållanden som innebär onormal påfrestning för fordonet" Som dom ev skulle kunna hänvisa till, om det finns vitnen till detta! ![]() ![]() ![]() Jag skall ringa tillbaks till Länsförsäkringar Södermanland i början på nästa vecka och berätta vad de andra länsförsäkringarna sa. Snacka om djungel! ![]() Helt klart är att det inte skadar att ha skriftligt på att försäkringen gäller från försäkringsbolaget vid bankörning! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Ja, det är LF i skåne jag har frågat och de sa likadant till mig, att så länge det inte handlar om tävling eller träning inför tävling så är det grönt! Både trafik- och vagnskada.
Men till mig sa de inget om ngn punkt 323a. Men hur ska de bevisa det ? Dessutom innebär inte bankörning några onormala påfrestningar för de flesta högprestanda-bilar, tex BMW`s M-modeller, eftersom dessa bilar är byggda med förstärkta komponenter i chassi och hjulupphängningar mm. för att stå pall för lite hårdare körstil/-förhållanden. När det gäller Nurburgring så borde det vara mindre tveksamheter eftersom Ringen är klassat som allmän väg. Jag ska nog ändå ta och fylla i den blanketten som Micke har sammanställt och skicka in den till dom. _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||
På samträffen ifjol var det en kille i en Calibra som gick i ordentligt i räcket. http://www.team2themaxx.com/temp/cal
Han har länsförsäkringar och det var inga problem att få ut full ersättning från Länsförsäkringen. Jag tror att han bor i västergötland. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Jag har haft kontakt med LF-Jönköpingslän där skaderegleraren sa, till att börja med att försäkringen gäller. Efter kontroll med sina chefer ändrade han sina åsikter. Den gäller inte på bana. Allt detta enligt trafikskadelagen paragraf 2(tror jag). Så där blev det inte någon ersättning. Hade man tagit strid och kört en omgång till kanske det hade gått att få igenom men nu blev det inte så. Eftersom det här var en kollission mellan två fordon och jag antagligen var skyldig till det ville den andra personen ha en snabb lösning så vi fixade på annat sätt(dyrt). Det är därför jag vill veta vad man skall göra. Om jag kraschar min egen bil må det vara hänt, jag får skylla mig själv men drabbar det andra är det inte roligt. Skall man köra bana bör man ha någon säkerhet vad gäller personskador, själv eller någon annan. Vad göra i sådana fall och vara oförsäkrad? Det här är mina åsikter efter att ha varit drabbad och inte vill uppleva det igen, jag vill ju gärna köra bana igen.
_________________ ____________________________________ /Tommy Johansson |
||||
Trafikförsäkringen tror jag dom har mycket svårt att slingra sig ifrån!
Det dom i så fall försöker med är att hävda att det är ett inhägnat tävlingsområde. Där tror jag dom har väldigt svårt att få igenom det i en högre instans! För att det skall räknas som tävlingsområde, så måste det rimligen pågå en tävling där! För att det skall få pågå en tävling så måste man ha en massa tillstånd från polisen och SBF. Skulle jag vara som du, så skulle jag ta upp den här frågan igen och kräva igen de pengar du fått punga ut med! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1003 besök totalt |