Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Val av bromsskivor: Tar-ox vs original slitsat
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (5363 totalt)
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Trådstartare

Hej
Jag håller på och uppdaterar bilen inför banträffarna i sommar. För att kunna stanna så måste bromsarna uppdateras.

På Speedparts kan man köpa slitsade originalskivor (4st) med EBC Greenstuff för 3500:-
Eller så köper jag Tar-ox framskivor och belägg för samma pris..

Vilket ger bäst broms för pengarna? Jag tror mest på Tar-ox..

Anledning till att bara köpa Tar-ox fram är att pengar är en bristvara just nu >

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re: Val av bromsskivor: Tar-ox vs original slitsat

DanneT16 skrev:

Hej
Jag håller på och uppdaterar bilen inför banträffarna i sommar. För att kunna stanna så måste bromsarna uppdateras.

På Speedparts kan man köpa slitsade originalskivor (4st) med EBC Greenstuff för 3500:-

Anledning till att bara köpa Tar-ox fram är att pengar är en bristvara just nu >

Jag har goda erfarenheter av Tar-ox, men har inte dom gått i konken?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003

Hallå Danne!
Du har också hittat hit ser jag (Jag-NK900t8 på stcs)

Jag har tarox skivor på min 900, funkar kanon. Annars om du vill ha org. slitsade skivor klicka på länken på startsidan här på rejsa.nu tror han tog 250kr för att slitsa dina skivor.

MVH

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Vet inte hur EBC-skivorna är med GreenStuff är ren skit om man skall köra bana, de bokstavligen pulvriseras. thumbs down
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

ice skrev:

DanneT16 skrev:

Hej

Jag har goda erfarenheter av Tar-ox, men har inte dom gått i konken?

DEMENTI!!! Det är Emme-Ti som gått i konken.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

ice skrev:

DEMENTI!!! Det är Emme-Ti som gått i konken.

och det är i alla fall jag glad för, värre skitskivor får man leta efter enligt min åsikt, dagismönster på slitsningen som gör att man för hiskeliga vibrationer, känner det med lätthet i golvet med vänsterfoten... >
Taroxskivorna till Saab vet jag inget om men en kompis splittrade en på en Alfa när han "kastade ut ankaret" pga av en cyklist... De var inte gamla/slitna heller...

BMW 330i -05
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Trådstartare
oj oj oj
Nu har jag mycket att tänka på... Låter inte bra det där med splittrade skivor.

Väldans bra forum det här!

>>Nino.K.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Gröna EBC + bankörning är INTE en bra ide. Kanske kanske kanske kanske funkar på en undermotoriserad bil på högst en 800-900kg....

På gata funkar beläggen däremot okej för vissa (och inte alls okej för vissa)

Uppsala
Här sen Feb 2003

skivorna är mindre kritiska än beläggen. Och EBC Greenstuff är bara att glömma om du ska köra bana...jag skulle t.o.m. hellre ha Mekonomens än EBC på bana...

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus Thomé skrev:

Jag har kört med EBC-gröna tillsammans med 302mm skivor på min bruksbil, en 1800kg tung AWD-Volvo. Beläggen har fungerat alldeles utmärkt på gatan. Tar märkbart bättre än originalbeläggen när bromsarna är kalla (vilket är viktigt på en familjebil), och fadar klart mindre när man tokbromsar. Det luktar dock lite ansträngt om beläggen vid sådan behandling.

Jag misstänker, precis som johann skriver, att de skulle vara helt förkastliga vid lite tuffare bankörning med en så tung bil.

Eftersom jag haft problem med att skivorna slår sig både med originalbelägg och gröna tänkte jag testa med Rolle-slitsade skivor. Ska bli intressant att jämföra.

Bilder på skivorna en bit ner på denna sidan: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1250&start=114

Rice and shine
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Verkar som att ni är eniga om att jag inte ska ha greenstuff till tuff bankörning...

Hur är det med Pagid? nått å ha?

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

DanneT16 skrev:
Verkar som att ni är eniga om att jag inte ska ha greenstuff till tuff bankörning...

Hur är det med Pagid? nått å ha?

Pagid Blå eller Gul (RS19) borde funka bra.
Citera
Ingmar Truedsson
Listerby
Här sen Nov 2002

Usch för mekonomens, jag hade såna för ett antal år sedan, de var precis odugliga, om jag bromsade fullt från 130 så var bromsverkan borta vid 50. >

Mina erfarenheter är:
OMP och Ferodo, tål bankörning och lätt att "dosera" bromskraften.
Tarox, tål bankörning, men svårare att "dosera" bromskraften.

Jag kör med OMP skivor och de har fungerat bra. Innan OMP skivorna så körde jag med originalskivor och de fungerade faktiskt också bra, men en säsong så köpte jag piratskivor i originalformat de höll en sommar sedan var de fulla med sprickor d.v.s. bara att slänga.

Erfarenheter från andra:
SAAB 9000 ägare körde med Mekonomen belägg fram och originalbelägg bak, beläggen bak tog slut mycket snabbare än fram. Antagligen p.g.a. att bromsverkan fram var så dålig så att bakhjulen fick bromsa mycket mera. Bilen användes endast till "lung" vardagskörning.

EBC-belägg, färg okänd, slet en Kadett GSi förare upp på en dags bankörning på Kinnekulle. För att kunna köra även dagen efter så fick han mina gamla OMP-belägg, det var några millimeter kvar, och han tyckte att de var mycket bättre än EBC.

Volvo 245 ägare köpte, trots mina varningar, Biltemabelägg, bromsarna slutade fungera när han var på semester nere i alperna.

Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Gröna EBC + bankörning är INTE en bra ide. Kanske kanske kanske kanske funkar på en undermotoriserad bil på högst en 800-900kg....

Har aldrig haft några problem med mina greenstuff. Kör visserligen inte lika fort som du gör med M3:an, sen så väger ju inte min bil så mycket heller och så har jag slitsade skivor och bra kylning till skivorna.

Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Anders Lundgren
Lund
Här sen Jan 2003

Mina Redstuff höll ca 20 varv på Gelleråsen sedan körde jag på metallen. Hade EBC skivor (262*21) och ca 950kg tung bil. För mig är EBC Green och Redstuff rent trams. Har aldrig provat Yellowsatuff och tänker inte göra det heller.

Nästa gång jag besökte Gelleråsen körde jag Honda original (nissin) belägg och exakt samma broms set-up. Dessa var knappt slitna efter samma hårda körning.

Det är helt omöjligt för min ekonomi att byta 1200krs belägg varje bankörning. Därför kommer jag fortsätta med Honda org. belägg tills någon hittar något som håller minst 6 banträffar och inte kostar för mkt.

Fredrik Eriksson
Norrköping
Här sen Mar 2003

Jag har greenstuff klossar på min bil fram och körde ca 50-60 varv på sviestad en dag förra året,beläggen slets inte nämnvärt faktiskt men skiftade färg 4-5 mm närmast skivan till något som liknar tegel och den gröna baksidan blev gråvit.Dom repade skivorna ganska duktigt men jag hade bromsar under hela dagen,efter den behandlingen skriker bromsarna numera när dom är kalla och man bromsar lätt..Bilen är en 1400kg tung Bmw E-28 med M5 E-34 skivor och ok fram Tarox skivor/klossar bak.En av dom jag var där med körde dock ner en uppsättning ganska nya Greenstuff till stålet under samma körning..

Göteborg
Här sen Nov 2002

Jag bytte til Pagid Blå på Alfan och det funkar bra även på banmöten, Första passet på Gelleråsen fegade jag litegrenn i bromsningarna och fick fade i slutet på passet, mitt fel egentligen men det är inte stora bromsar på bilen 269x21mm ca 1300Kg körklar och ~180Hp.

BMW 330i -05
Citera
joakim_adolfson
Vallentuna
Här sen Mar 2003

Hej,

Söker belägg till min Esprit, körde på bana två ggr förra året med risiga resultat( bromsmässigt). Till sista körningen rullade jag på Mekonomen belägg( det enda jag fick tag i med kort varsel). Begränsningen med dessa är ju uppenbar. Skulle vilja ha en uppsättning som håller lite bättre, hade funderat på EBC men ni verkar såga märket fullståndigt till bana?? Var hittar jag andra klossar ex pagid vill veta. Ytterliggare ett problem är att skivorna endast mäter 258 x 20 och det får inte plats med något mera. Förslag?

Halmstad
Här sen Mar 2003

Hej DanneT16!

Jag skulle satsat på bra grejor till framaxeln om det ekonomiska sviktar för tillfället och sedan kompletterat där bak. Den största bromskraften är ju där fram så där är absolut viktigast att ha bra grejor. Jag har kört två olika 9000Aero med GreenStuff ihop med slitsade originalskivor och det har varit "halt" när bromsarna varit kalla om man jämförde med min bil som då hade EBCs TurbOGroove skivor med GreenStuff belägg vilka tog bra direkt. Att tänka på är att EBCs belägg finns i olika verisioner, V4 heter det senaste GreenStuff belägget, vilket kan spela viss roll. Så om du har bankörning i tankarna så tycker jag att du skall skippa slitsade originalskivor & skaffa något bättre. Då jag hade GreenStuff fram så höll det ca 1000mil inkl 1st banträff på Knutstorp med ca 30 varv. Nu har jag PerformanceFriction (PFC01) belägg fram, de skall ha lång livslängd och bra (bäst?) bromsprestanda. Det lär jag märka den 3e Maj på STCS träffen. Kolla med www.peansweden.com de har RedDot skivor som verkar vara av mycket hög kvalité, jag har monterat sådana skivor fram på en kompis 9000Aero. Även RedDot beläggen verkar vara fina. Biltemabelägg vill jag starkt avråda ifrån. Jag blev tvungen att snabbt inhandla belägg en söndag i fjol då "grönisarna" fram gav upp och separerade. Biltemabeläggen smälte vid forcerad körning så bromskraften totalt uteblev, mycket otäckt. När beläggen svalnat så hade dem fått en kant runt om som såg ut som gjutskägg. Som vanlig så får man antagligen vad man betalar för.

Här sen Nov 2002

Apropå att ta frambromsarna först...
Jag gjorde inte det, jag bet i det sura och köpte även till bakbromsarna även om det inte behövs.
Jag resonerade så här, olika belägg har olika egenskaper vid olika temp, jag vill alltså inte ha en bil som låser upp bakhjulen vid kalla belägg och sen har noll bromsverkan bak vid racetemp...

Synpunkter?

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

joakim_adolfson skrev:
Hej,

Söker belägg till min Esprit, körde på bana två ggr förra året med risiga resultat( bromsmässigt). Till sista körningen rullade jag på Mekonomen belägg( det enda jag fick tag i med kort varsel). Begränsningen med dessa är ju uppenbar. Skulle vilja ha en uppsättning som håller lite bättre, hade funderat på EBC men ni verkar såga märket fullståndigt till bana?? Var hittar jag andra klossar ex pagid vill veta. Ytterliggare ett problem är att skivorna endast mäter 258 x 20 och det får inte plats med något mera. Förslag?
Pagid är jag osäker på var du köper faktiskt... Någon annan som vet? Performance Friction köper du hos PEAN Sweden (deras hemsida är nere senaste veckan så kolla upp telnumret på gulasidorna)

1, 2   >>
1 besök senaste veckan (5363 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande