| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Vilken bil?
|
4444 besök totalt |
|
Enligt vägverket är det iaf en Volkswagen.
Regnr: CGJ967 Färg: LGRÅ Fabrikat: VW DEPANNAGEKo Årsmodell: 1961 Edit: Med en och samma ägare sedan 1961 f.ö....
_________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||||
Jo. såg det men jag har aldrig varken hört talas om eller sett något liknande..... Söker man dessutom på nätet så hittar jag inget... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Märkte samma sak när jag satte mig och googlade lite... så jag har inte en aning...?!? Kan det vara en VW baserad kitcar/hemmabygge från 60 talet då kanske? _________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||||
Extremt mycket respekt! Köper en ny bubbla -61, använder den ett tag, och byter kaross efter ett tag!
_________________ Martin Engström |
||||
|
Tycker mig känna igen linjerna från en gammal biltidning från en kamrats samlingar.
Är det samma vagn är karossen gjord av delar av en fälltank från något flygplan. |
||||
Emil är du Hässleholmare??? |
||||
|
Underbart läcker bil och visst är den amatörbyggd. Det 99,9 procents säkerhet kan jag säga att bilen byggdes av en kille som heter Ansgar Koplin i Stockholm under slutet av 60-talet. Jag hittade en artikel om Ansgar och hans bil i den sedan länge sedan avsomnade tidningen Racingsport (nummer 4 1968). Tyvärr har jag inte tillgång till någon scanner
så ni får nöja er med ett litet referat från mig.
Ansgar köpte karossen utomlands efter att ha sett en annons i en belgisk tidningen. Det finns inte angivet vilken karosstillverkare som gjöt dessa karosser, men den har stora likheter med den amerikanska karossen DEVIN. Å andra sidan så fanns det bara en karosstillverkare av rang i belgien på den tiden och det var APAL - men nog om detta. Eftersom Ansgar ansåg att vanliga VW-bottenplattor rostar för mycket så valda han istället att svettsa ihop ett eget chassie där han fäste alla VW-komponenterna (ett fullt logiskt handlande eller hur - för visst måste det vara enklare att bygga ett eget chassie än att laga rostskador ).
I bilen sattes en måttligt trimmad VW 1500-motor, men när artikeln i tidningen skrevs höll det på att sättas ihop en vässad 1600TL-maskin. Bilen utrustades med ett Abarth-avgassystem (vilket enligt bilden längst upp i denna tråd fortfarande sitter på bilen) och Sprintstar-fälgar som Bo visade en bild på tidigare i denna tråd. Detta är helt enkelt underbart för bilen verkar vara kvar i sitt ursprungliga skick och den används. .
_________________ Niklas Larsson Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://www.luftkyld.blogspot.com/ |
||||
Emil Engdahl Hässleholm Verkar så?
|
||||
Såg den nere i garaget igen, nå knas med en stötdämpare. Tog nåra bilder med mobben.
/Bo PS. En fågel viskade i mitt öra att ägaren köpt gjutformarna från tillverkaren. DS _________________ Bo Danerius |
||||
Lite suddiga, men helt underbara bilder på denna lilla tuffing. Bra jobbat Bo!! _________________ Niklas Larsson Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://www.luftkyld.blogspot.com/ |
||||
![]() |
Bilder o videos
Vilken bil?
|
4444 besök totalt |