Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Björkvik Ring - lite nytt på sidan med baninfo
1, 2   >>
3625 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

Eftersom jag var där häromdagen så blev jag lite inspirerad att lägga upp lite mer info...

Jag har pillat ihop ett flygfoto där man tydligt ser de olika taxibanorna samt fixat en karta så man lättare hittar dit.... Dessutom är Björkvik Ring nu även tydligt med på översiktskartan över hela Sverige :-)

Lidköping
Här sen Nov 2002

Hä hä!!!

Det tackar vi för!

Ja, jag kom från andra hållet Magnus. Hade jag fortsatt 1 km till så hade jag kommit dit.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

thumbs up

NS BTG: 9.10.21

Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Törs man fråga var du får flygfotona ifrån, Magnus?
Jag vet att Lantmäteriet har Sverigbilden ( http://www.lantmateriet.se/sbindex.htm ), men det kostar pengar. Finns det någon gratis också?

#24, #64, #88
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
AndersY skrev:
Törs man fråga var du får flygfotona ifrån, Magnus?
Jag vet att Lantmäteriet har Sverigbilden ( http://www.lantmateriet.se/sbindex.htm ), men det kostar pengar. Finns det någon gratis också?
Ett INFERNALISKT pusslande.... minst 30 bilder ihoplappade för Björkvik...

Täby
Här sen Feb 2003

OK, jag pusslade ihop en bild över 'banan' i hembyn, vilket faktiskt gick rätt fort:
http://www.nada.kth.se/~ayt/pictures/sattnabasen1m.png
Men jag fuskade och tog bara ca dussinet bilder och inget finlirande. Det står bl.a. Lantmäteriet på alla... Jag såg att motsvarende bild kostade ungefär en hundring att köpa, så det är frågan om det var värt det...

#24, #64, #88
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
AndersY skrev:
....så det är frågan om det var värt det...

Verkligen... men det tar emot i plånboken att betala för saker jag gör för rejsa.nu. Tid är en annan sak liksom. Pengar behövs till bensin o däck o... ja du vet

Täby
Här sen Feb 2003

Undrar hur många sådana här övergivna gamla militärflygfält det finns i Sverige? Verkar närmast krylla av dem. Har t.ex. för mig att nån köpte ett i Ö-vik nyligen.
Har även för mig att det finns ett i Hälsingland nånstans, i Stanley Dickens hemort Färila, tror jag. Det skall vara en av de större med flera landningsbanor, typ 3-4 stycken och en massa taxbanor mellan dem.
Huh, vad massa tom asfalt som ligger okörd. Helt ofattbara pengar det måste ha kostat att bygga alltihop.

#24, #64, #88
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002

om man kolla in Emmaboda flygplats kan man faktiskt se superstag-sträckningen. (om man tittar noga)

/Anders C

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Anders C skrev:
om man kolla in Emmaboda flygplats kan man faktiskt se superstag-sträckningen. (om man tittar noga)

/Anders C

Ah!!! Ett nytt projekt!!! Kul ide!!!

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Vad jag kunde se av Björkvik så har den potential att bli en svensk Avus-bana raka-velodrom-raka-hårnål

Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Lite roligare än två kurvor borde de nog kunna få till. Jag la in en räserbana på fältet i 'hembyn' och där gick det att få till lite kurvor med hjälp av inte allt för mycket ny asfalt:
http://www.nada.kth.se/~ayt/pictures/sattnabasen1m_k.png (det svarta är den befintliga strippen)
Nu kommer inte det där att inträffa på den banan, men Björkvik borde ju kunna göra nåt liknande till en ganska låg kostnad. Roligare än två kurvor och två rakor iallafall. Skulle vara roligt att se hur deras banskiss ser ut.

#24, #64, #88
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

AndersY skrev:
Lite roligare än två kurvor borde de nog kunna få till. Jag la in en räserbana på fältet i 'hembyn' och där gick det att få till lite kurvor med hjälp av inte allt för mycket ny asfalt:
http://www.nada.kth.se/~ayt/pictures/sattnabasen1m_k.png (det svarta är den befintliga strippen)
Nu kommer inte det där att inträffa på den banan, men Björkvik borde ju kunna göra nåt liknande till en ganska låg kostnad. Roligare än två kurvor och två rakor iallafall. Skulle vara roligt att se hur deras banskiss ser ut.

Är det Kubbe du menar?

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

super7 skrev:

Är det Kubbe du menar?

Den jag ritade på var fältet utanför Sundsvall som SHRA Sundsvall köpt för att köra dragracing på ("Sundsvall Raceway"). Den kommer det alltså inte att bli någon räserbana på (men jag hade ingen annan bild att rita på).

Vad skall de förresten göra med Kubbe-fältet? Finns det några banplaner där?

#24, #64, #88
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Tyvär blev det inga fler tävlingar då flygfältsområdet köptes upp av en finansman för skogen på området. Den nya ägaren hävdar att det ska bli biltest verksamhet på banorna, men det verkar inte särskilt troligt, inget nytt har tillkommit. Dessutom är det massivt ointresse av att hyra/låna ut banan för tävlingar eller motorklubb träffar...!?

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Det var ju konstigt. Det kan väl inte vara fel att få in några extra tusenlappar på att hyra ut det. Men om det är någon 'skogsklippare' så kanske han bara skövlar skogen och säljer vidare marken billigt, innan det är dags att plantera o.s.v.. Då är det kanske mer prisvärt för någon att köpa och göra bana av. Men det kanske är någon mer seriös skogsbonde som tänkt sig leva länge på skogen och då blir det förstås värre. Men, men, det kanske går att stycka av just banan. Har lite svårt att se att man skulle vilja testa bilar i just Ö-vik. Hur stor är förresten efterfrågan på Midlanda? Finns det marknad för en till bana i närheten? Jag har för mig att mittsverigebanan gick i konkurs för några år sedan, eller minns jag fel?

#24, #64, #88
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
AndersY skrev:
Jag har för mig att mittsverigebanan gick i konkurs för några år sedan, eller minns jag fel?
Stämmer. Därav namnbytet - Midlandabanan

Stockholm
Här sen Nov 2002

Den här bansträckningen på Björkvik körde vi med Miata-klubben i höstas:

Vi fick ägna ett tag åt att skotta fram en bit bana under grus o jord först (den vänstra övergången mellan rakorna), men sen kunde vi börja köra. Lite onödigt långa rakor tycker jag personligen för 115hk Miata, men 12 mil på banan blev det totalt den dagen.
Väldigt smidigt i alla fall att man kan åka dit på en timme från Stockholm!

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Johann o jag körde så här

Jönköping
Här sen Dec 2002

Jag var ju också med på Miataklubbens körning i höstas. Persåker själv var där och visade upp den tänkta sträckningen på en skiss. Den var då typ den röda som Tom ritade, fast med en sväng in i skogspartiet ovanför den röda sträckningens vänsterkant. Är ni med?

JohanR

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag har hört nåt om en Lotus och ett dike?

1, 2   >>
3625 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande