| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
racekopplings problem / bild
|
<< 1, 2 4309 besök totalt |
|
Så fick jag göra på mitt svänghjul. Har samma lamell som Kristian och en tryckplatta från SAAB 900 turbo. Den är djupare än original tryckplatta, så det blev till att svarva av 3 mm på svänghjulet och balansera om allt igen...
Testade sen med en hemgjord slavcylinder atrapp så att kopplingen verkligen släppte när armen trycktes in. Tur att jag upptäckte felet innan jag lyfte i motor och låda... Kristian, det är bara att skicka PM om du vill ha puckarna. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
|
OKI - jag förstår vad ni menar - tack för svaren.
men..... ( det visste ni säkert skulle komma) jag monterade en likadan lamell med en AP tryckplatta på min förra CRX - det funkade perfekt direkt. kan det vara skillnad på tryckplatta & tryckplatta mellan olika märken ? fast att de ser likadana ut ? _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
funkar det med rostfria stålbrickor ? 6 st infästningar i tryckplattan ! _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
Ja självklart kan det vara olika tryckplattor mellan olika märken! Sen kan det ju vara så att din dalhemslamell fick samma tjocklek som hondan hade orginal. Eller så hade du bara tur och grejorna lirade ihop ändå
|
||||||
Men vi vet ju fortfarande inte tjockleken på en orginal-lamell, bara tjockleken på en slaktad orginal-lamell med pånitade dalhems-puckar som fungerade i 600 mil
|
||||||
helt riktigt - & jag kan juinte be TOYOTA ta hem en orginalkoppling bara för att jag vill veta tjockleken på den.... Hmmm skall kolla lite på denna frågan/svaret. lösningen heter www.club4ag.com _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
|
rimligen måste man kunna gå till toyota och säga att man vill veta lite mått på en originalkoppling, sen om dom har det i en pärm eller om dom får ringa till ngn annan återförsäljare för att ta reda på det skall ju inte spela ngn roll, det ska dom ju kunna ta fram! iaf funkar BMW här i stan så...
_________________ Johan Kampf ----------- BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil |
||||||
Med lite trevlighet kommer man långt.. Jag fick, trots att jag erkännde att jag inte var intresserad av att köpa något, ändå en toyota reservdelspersonal från Toyotacenter i Sisjön (GBG) att gå ut på lagret och ta en massa mått både högt och lågt på ett fjäderben från en corolla. Och detta över telefon. Han var bara glad att kunna hjälpa till. Men här fanns juh detaljern i lager förvisso. |
||||||
Skär ut en ring i lämplig plåt. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Iof så är det ju ointressant hur tjock en orginal lamell är, det som är viktigt är att du kollar tryckplattan, hur tjock lamellen bör vara när tryckplattan har som högst tryck. Sen shimsar du ut tryckplattan efter det. |
||||||
Jaha... ska du åka med den eller beställde du den för att mäta på? Du föressten, den gamla hemmagjorda sinter-lamellen, visst gick inte den sönder på så vis att den började slira? Den föll väl i bitar typ?
För isåfall så funkar det ju med tjockleken på den! |
||||||
Gustav !!! nej - den föll INTE i bitar alls. den bara började slira brutalt väldigt plötsligt - helt utan förvarning alls. Nästan inget alls har separerat från den hemmagjorda kopplingen faktiskt. Jag gissar, efter att ha studerat puckarna på lamellen noggrant - på ena sidan bar puckarna brända i "ytterspår" & på andra sidan var de brända i "innerspår" = att det var vingarna på lamellen som vikit sig. Så egentligen borde det ju helt enkelt funka som vi snackat om innan i tråden.. att bara mäta ut tjocklekskillnaden & sedan "shimsa" ut tryckplattan till detta . Eller vad tror du ?
tänkte testa orginal-lemellen på bilen ett tag - borde ju rimligtvis fungera MVH/ .........Kristian bilden på gamla lamellen är tagen EFTER att den gett upp.
_________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
|
Kristian, ok, då blandade jag ihop din lamell med en annan hemmagjord som jag såg nånstans!
Bra att din höll på så vis iaf
Din lamell blev nog krokig pga värmen, 1mm plåt slår sig lätt, särskillt när det är nitat dit saker på ett annat sätt än vad som är tänkt från början. (Sinter har ju en tendens att värma sakerna oxå )
Ny lamell blir nog kanon! Har du koll på om din förstärkta tryckplatta är avsedd för en std lamell? isåfall borde den ha bra inspänning med en ny orginal. och om det visar sig funka så bör ju rimmligtvis sinterlamellen funka om du schimsar så den får lika inspänning. För att vara på säkra sidan så kan man ju ändå mäta tryckplattan, har du försökt höra dig för om någon firma eller annan typ du känner kan göra en sån sak? P.S Jag är absolut ingen kopplings-expert på något vis.. |
||||||
Var o hämtade lamellen idag - tittade inte på den alls i lådan utan bara btalade & såg glad ut - när jag sedan kommer hem ser jag att jag fått en SAAB lamell med 10 splines..... inte TOYOTA med 21... de hade blandat ihop dem på Mekonomen... men ta mig tusan.. killen sätter sig i bilen & kör hem te mig med med den rätta lamellen. Har tänkt på detta - skulle man kunna använda sig utav en press med mät-grunka på ? _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
racekopplings problem / bild
|
<< 1, 2 4309 besök totalt |