Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Restid
<<   1, 2
3209 besök totalt
skogshuggarn
Borås
Här sen Okt 2004

Intressant diskusion det där då man har tänkt åka ner dit V.27

om man ändrar lite på frågeställningen då:

Vilken väg blir billigast att ta sej ner via??? (utgår från Gbg-Borås)

Jag har kollat lite färjepriser (har inte ens tänkt på att det finns broar numera ) och Gbg-Kiel verkar ju klart dyrast och även om det sparar mil på bilen, bensin och en övernattning så verkar det bli det dyraste alternativet iaf

Hbg-Hör Röd-Put verkar ju smidigt, men inte om man bokar i förväg, svårt att beräkna tidsåtgång thumbs down

Sen har vi ju Varberg-Grenå och Gbg-Fredriksham, vilket blir billigast och smidigast av dom alterativen?? Kortast bilväg blir Varberg Grenå, iaf härifrån Borås

Sen en fråga till, då man måste stanna o tanka typ var 27:e mil
Vad för bensinkort rekomenderas i Tyskland? Vilka stationer är mest representerade utmed motorvägarna?? Antar iaf att Preem är rätt sällsynt. Shell är det att rekomendera??

Bromma
Här sen Dec 2002

Billigast beror ju lite på hur man räknar (marginalkostnad/totalkostnad) och vad man kör för bil.

Jag brukar köra över Rödby-Puttgarden och bokar aldrig - har inte behövt stå över en färja på många, många år. Det brukar alltid finnas plats. Kan tänka mig att det i samband med semestrar i juli augusti kanske kan vara lite svårare.

Det är inte så där värst många Shell stationer efter Autobahn tycker jag.

Jag har noll koll på vilket bensinkort som är bäst, kör med kontanter och Eurocard.

skogshuggarn
Borås
Här sen Okt 2004

Låt säga att man inte räknar på ev värdeminskning och försäkring /mil
(Det är ju ändå nöjeskörning det ska handla om, och då blir det ju en smäll nöjeskontot får ta inte bilkontot.)
Räknar bara på bensin när jag räknar.

Ska man räkna totalkostnad/mil då skulle man ju sälja bilen med en gång, bättre o inte tänka på den utan bara njuta

Runtuna
Här sen Maj 2004

Shell funkar jättebra förutsatt att man inte väntar till nästa mack för att tanka, för då kommer de inte så fruktansvärt ofta. Ta och tanka på första bästa. Då dyker de upp som små fyrar i mörkret, tämligen ofta. Åker du genom Danmark finns det bara en Shellmack som jag passerat och den är direkt efter att man kommit in i landet, (från Sverige-hållet dvs). På hemvägen finns det ingen Shell i Danmark, men jag har hört rykten om att man kan vända lite diskret på motorvägen och åka över till södergående riktning och då ta redan nämnda mack.

Abz

PS. Shell har V-max soppa med 100 okt, det hittar man inte på någon annan mack i Tyskland" DS.

Abz
Runtuna
Här sen Maj 2004

Kanske skulle tala om vilken väg jag tagit...

Malmö- bron-Köpenhamn-Rödby-Puttgarden och sedan 1:an ner till typ Köln...

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Abz skrev:
PS. Shell har V-max soppa med 100 okt, det hittar man inte på någon annan mack i Tyskland" DS.

V-max är förvisso Shells påhitt men Aral har även de 100 oktan och jag har för mig även Esso har det.
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Citat:
om man e riktigt slö å fet som jag är, tar man Götet-Kiel

Mitt förslag till långsammaste och trevligaste vägen (typ semesterresa):

Vi antar att man tagit båten till Fredrikshamn för att få så lång väg som möjligt på kontinenten.
Hela Jylland är fullt med kalasroliga småvägar. Det tar minst en dag till Tysklandsgränsen.
Norr om Hamburg fiins ett område som heter Holsteiner Schweiz. Knappast alplandskap, men lite kulligt är det. Det åker vi genom.
Söder om Hamburg kan man åka en vanlig icke Autobahn som går ganska precis mellan A1 och A7. Den är rak, så det går trots ambitionen undan rätt bra och vi hamnar snart på A2.
Nu ska vi inte åka en massa A-bahn utan tar av söderut och hamnar som av en händelse i Warstein. Lämpligt att ta natt här och testa den lokala brygden.
Nästa dag är ambitionen att ta sej till Koblenz och vidare till ringen över de krokigaste vägarna i området. Det finns gott om sådana, men se upp, ortsnamnen på skyltarna stämmer illa med ortsnamnen på kartan, det går att åka vilse!
Framme i Koblenz bestämmer vi oss för att i alla fall åka lite Autobahn för att få upp en lämplig fartblindhet, det kan komma till pass när egna rekordet runt ringen ska slås.

Sen finns det ju trevliga partier i Mozeldalen att ta till...

Restid
<<   1, 2
3209 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande