Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2 3209 besök totalt |
Intressant diskusion det där då man har tänkt åka ner dit V.27
![]() om man ändrar lite på frågeställningen då: Vilken väg blir billigast att ta sej ner via??? (utgår från Gbg-Borås) Jag har kollat lite färjepriser (har inte ens tänkt på att det finns broar numera ![]() ![]() Hbg-Hör Röd-Put verkar ju smidigt, men inte om man bokar i förväg, svårt att beräkna tidsåtgång ![]() Sen har vi ju Varberg-Grenå och Gbg-Fredriksham, vilket blir billigast och smidigast av dom alterativen?? Kortast bilväg blir Varberg Grenå, iaf härifrån Borås ![]() Sen en fråga till, då man måste stanna o tanka typ var 27:e mil ![]() Vad för bensinkort rekomenderas i Tyskland? Vilka stationer är mest representerade utmed motorvägarna?? Antar iaf att Preem är rätt sällsynt. Shell är det att rekomendera?? _________________ Johan Classon |
||
Billigast beror ju lite på hur man räknar (marginalkostnad/totalkostnad) och vad man kör för bil.
Jag brukar köra över Rödby-Puttgarden och bokar aldrig - har inte behövt stå över en färja på många, många år. Det brukar alltid finnas plats. Kan tänka mig att det i samband med semestrar i juli augusti kanske kan vara lite svårare. Det är inte så där värst många Shell stationer efter Autobahn tycker jag. Jag har noll koll på vilket bensinkort som är bäst, kör med kontanter och Eurocard. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||
Låt säga att man inte räknar på ev värdeminskning och försäkring /mil
(Det är ju ändå nöjeskörning det ska handla om, och då blir det ju en smäll nöjeskontot får ta ![]() Räknar bara på bensin när jag räknar. Ska man räkna totalkostnad/mil då skulle man ju sälja bilen med en gång, bättre o inte tänka på den utan bara njuta ![]() _________________ Johan Classon |
||
Shell funkar jättebra förutsatt att man inte väntar till nästa mack för att tanka, för då kommer de inte så fruktansvärt ofta. Ta och tanka på första bästa. Då dyker de upp som små fyrar i mörkret, tämligen ofta. Åker du genom Danmark finns det bara en Shellmack som jag passerat och den är direkt efter att man kommit in i landet, (från Sverige-hållet dvs). På hemvägen finns det ingen Shell i Danmark, men jag har hört rykten om att man kan vända lite diskret på motorvägen och åka över till södergående riktning och då ta redan nämnda mack.
![]() Abz ![]() PS. Shell har V-max soppa med 100 okt, det hittar man inte på någon annan mack i Tyskland" DS. _________________ Anders Berg Nybliven pappa som inte vet när dottern eller hennes lillebror låter honom åka till NS härnäst... |
||
![]() Kanske skulle tala om vilken väg jag tagit... Malmö- bron-Köpenhamn-Rödby-Puttgarden och sedan 1:an ner till typ Köln... ![]() _________________ Anders Berg Nybliven pappa som inte vet när dottern eller hennes lillebror låter honom åka till NS härnäst... |
||
Mitt förslag till långsammaste och trevligaste vägen (typ semesterresa): Vi antar att man tagit båten till Fredrikshamn för att få så lång väg som möjligt på kontinenten. Hela Jylland är fullt med kalasroliga småvägar. Det tar minst en dag till Tysklandsgränsen. Norr om Hamburg fiins ett område som heter Holsteiner Schweiz. Knappast alplandskap, men lite kulligt är det. Det åker vi genom. Söder om Hamburg kan man åka en vanlig icke Autobahn som går ganska precis mellan A1 och A7. Den är rak, så det går trots ambitionen undan rätt bra och vi hamnar snart på A2. Nu ska vi inte åka en massa A-bahn utan tar av söderut och hamnar som av en händelse i Warstein. Lämpligt att ta natt här och testa den lokala brygden. Nästa dag är ambitionen att ta sej till Koblenz och vidare till ringen över de krokigaste vägarna i området. Det finns gott om sådana, men se upp, ortsnamnen på skyltarna stämmer illa med ortsnamnen på kartan, det går att åka vilse! Framme i Koblenz bestämmer vi oss för att i alla fall åka lite Autobahn för att få upp en lämplig fartblindhet, det kan komma till pass när egna rekordet runt ringen ska slås. Sen finns det ju trevliga partier i Mozeldalen att ta till... _________________ Johan Rådlund |
||
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2 3209 besök totalt |