Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Dimensioner och banåka?
1614 besök totalt
Guest
Älmhult
Här sen Maj 2005
Inlägg: 13


Trådstartare
Dimensioner och banåka?

Hej,
Jag har redan en uppsättning 15" fälgar med sprillans nya dubbfria vinterdäck med mycket profil för rakt fram åka .

Tänkte nu också införskaffa mig en uppsättning med fälgar + däck till banåkandet. Då till min fråga; Vilken är den ultimataste dimensionen att ha för att svänga med? Både på däck och fälg. 17"? 18"?

Tack på förhand!

_________________
Fredrik Stenqvist
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

om det inte känns helt fel för dig så köp dig en uppsättning 15" fälgar till och kräng på r-däck. Billigt och bra. thumbs up
17" och 18" är tungt och kostar en hel del pengar.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Guest
Älmhult
Här sen Maj 2005
Inlägg: 13


Trådstartare
Ekonomin är inte intressant i denna fråga, tänkte bara på vilken dimesion och storlek på fälgar och däck som ger bäst vägegengenskaper.

_________________
Fredrik Stenqvist
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

De lärde tvistar om det.
Men kollar man runt lite på de som har stora pengar så brukar bromsarna vara stora och fälgen så liten som den kan vara utan att ta i bromsen..

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Guest
Älmhult
Här sen Maj 2005
Inlägg: 13


Trådstartare
Anton Lillsund skrev:
De lärde tvistar om det.
Men kollar man runt lite på de som har stora pengar så brukar bromsarna vara stora och fälgen så liten som den kan vara utan att ta i bromsen..

okej tack för snabba svar. Nån mer som har något att tilläga? Åsikter om Compomotive Mo?

_________________
Fredrik Stenqvist
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Ska du ha rdäck eller gatdäck? om du ska ha rdäck ska de vara körbara på gatan eller är helt oanvändbara på gatan okej? Har du läst igenom Rdäckslistan?

Vad har du för bil? FWD/RWD/AWD? Vikt? Effekt? Vad är det för däcksbredder fram? Bak?


Många frågor


om du ska ha gatdäck så brukar lägre profil hjälpa att hålla stommen intakt (fast om du har en väldigt lätt bil så brukar det inte vara något problem, då är hög profil helt okej) Vill du ha bra ax och broms så är "rotationstyngden" för fälg o däck summerat något du inte kan ignorera.


om din bil är konstruerad så att den har väldigt bra hjulvinklar även under hård kurvtagning (med det extra grepp rdäck ger alltså!) och du har ställt gott om negativ camber så finns det många däcksmodeller att välja mellan. Ska du ha ett rdäck som även klarar "olämpliga" vinklar så är utbudet lite mindre. Corsa tex funkar dåligt, speciellt fram om man inte kan ställa på lite extra negativ camber.


Återigen, om du har en bil med ett bra fungerande chassi som håller hjulvinklarna i shack så är det bra med så breda däck du kan få på. Glöm inte att få balans mellan fram o bak bara, en klart över eller understyrd bil är inge kul på bana (om du inte vill köra drifting bara tex ).


och lusläs Rdäckslistan

_________________
Magnus Thomé
Citera
Guest
Älmhult
Här sen Maj 2005
Inlägg: 13


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Ska du ha rdäck eller gatdäck? om du ska ha rdäck ska de vara körbara på gatan eller är helt oanvändbara på gatan okej? Har du läst igenom Rdäckslistan?

Vad har du för bil? FWD/RWD/AWD? Vikt? Effekt? Vad är det för däcksbredder fram? Bak?


Många frågor


om du ska ha gatdäck så brukar lägre profil hjälpa att hålla stommen intakt (fast om du har en väldigt lätt bil så brukar det inte vara något problem, då är hög profil helt okej) Vill du ha bra ax och broms så är "rotationstyngden" för fälg o däck summerat något du inte kan ignorera.


om din bil är konstruerad så att den har väldigt bra hjulvinklar även under hård kurvtagning (med det extra grepp rdäck ger alltså!) och du har ställt gott om negativ camber så finns det många däcksmodeller att välja mellan. Ska du ha ett rdäck som även klarar "olämpliga" vinklar så är utbudet lite mindre. Corsa tex funkar dåligt, speciellt fram om man inte kan ställa på lite extra negativ camber.


Återigen, om du har en bil med ett bra fungerande chassi som håller hjulvinklarna i shack så är det bra med så breda däck du kan få på. Glöm inte att få balans mellan fram o bak bara, en klart över eller understyrd bil är inge kul på bana (om du inte vill köra drifting bara tex ).


och lusläs Rdäckslistan

Bilen i fråga är en evo3 som är 4wd med cirka 350hk på 1250kg. Jag tänkte köpa en uppsättning fälgar och R-däck som är tänkt att användas både på banan och gatan. Är omkretsen på fälgen irrelevanat, ska man bara gå efter bredden på fälgen och profilen på däcken?
MVH
Fredrik

_________________
Fredrik Stenqvist
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Se till att bibehålla rullomkretsen, dvs däckets ytterdiameter.


Sen är det ungefär såhär:

Mindre fälg + högre profil = lättare = bättre prestanda

Större fälg + lägre profil = styvare men tyngre. Ger inte bättre grepp men kan ge direktare känsla. Kan hjälpa till att förhindra att gatdäck viker sig.



och till sist:

Bredare däck = bättre grepp men se upp med spårighet och se till att ha bibehållen offset speciellt fram.



Jag tycker du ska försöka få tag i en omgång Dunlop Super Sport Race. Annars kika på Pirellis Corsadäck, funkar ypperligt på EVos med dess 4WD så vitt jag sett o hört. Corsadäcken kan må bra av lite lägre profil, dvs större fälg.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Guest
Älmhult
Här sen Maj 2005
Inlägg: 13


Trådstartare
Tack för mycket bra svar Magnus!

_________________
Fredrik Stenqvist
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

faaan! inte bara jag som kallar Magnus för Thomas

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Guest
Älmhult
Här sen Maj 2005
Inlägg: 13


Trådstartare
Hahahahaha! Det är efternamnet som ställer till det! Ber så hemskt mycket om ursäkt.


Inlägget editerat.

_________________
Fredrik Stenqvist
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Fast om du går ner i rullomkrets så blir det som att byta utväxling, vilket kanske inte alltid är så enkelt på 4wd..
Så en omgång 15" med riktigt låga R-däck gör din bil rappare än någonsin, dessutom löjligt lätta hjul som ger ännu bättre väghållning

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



För det första så stirra dig inte blind på jättebreda sulor, det första man märker är att sk R-däck rullar sämre och alltför breda sulor på en relativt motorsvag bil kan faktiskt sänka varvtiderna. Dessutom så är dom flesta r-däck bredare än motsvarande gatdäck.
Jag misstänker att det inte funkar med 15' fälg på din bil så 16-17 x 8 fälgar så lätta som möjligt med 225mm breda däck är mitt tips. Profil som stämmer någorlunda med orginal, hellst någon procent mindre. Sedan får man prova sig fram med vilka däck som funkar. Jag hade testat Bridgestone Re540s i ditt fall med medium blandning pga vikten, 4wd och effekten.

Edit: såg att du hade tänkt gatköra. Då kanske Magnus däckval lämpar sig betydligt bättre.

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Däck för banåka
Dimensioner och banåka?
1614 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande