| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Dimensioner och banåka?
|
1614 besök totalt |
|
Dimensioner och banåka?
Hej, Jag har redan en uppsättning 15" fälgar med sprillans nya dubbfria vinterdäck med mycket profil för rakt fram åka .
Tänkte nu också införskaffa mig en uppsättning med fälgar + däck till banåkandet. Då till min fråga; Vilken är den ultimataste dimensionen att ha för att svänga med? Både på däck och fälg. 17"? 18"? Tack på förhand! _________________ Fredrik Stenqvist |
||
okej tack för snabba svar. Nån mer som har något att tilläga? Åsikter om Compomotive Mo? _________________ Fredrik Stenqvist |
||
|
Ska du ha rdäck eller gatdäck? om du ska ha rdäck ska de vara körbara på gatan eller är helt oanvändbara på gatan okej? Har du läst igenom Rdäckslistan?
Vad har du för bil? FWD/RWD/AWD? Vikt? Effekt? Vad är det för däcksbredder fram? Bak? Många frågor
om du ska ha gatdäck så brukar lägre profil hjälpa att hålla stommen intakt (fast om du har en väldigt lätt bil så brukar det inte vara något problem, då är hög profil helt okej) Vill du ha bra ax och broms så är "rotationstyngden" för fälg o däck summerat något du inte kan ignorera. om din bil är konstruerad så att den har väldigt bra hjulvinklar även under hård kurvtagning (med det extra grepp rdäck ger alltså!) och du har ställt gott om negativ camber så finns det många däcksmodeller att välja mellan. Ska du ha ett rdäck som även klarar "olämpliga" vinklar så är utbudet lite mindre. Corsa tex funkar dåligt, speciellt fram om man inte kan ställa på lite extra negativ camber. Återigen, om du har en bil med ett bra fungerande chassi som håller hjulvinklarna i shack så är det bra med så breda däck du kan få på. Glöm inte att få balans mellan fram o bak bara, en klart över eller understyrd bil är inge kul på bana (om du inte vill köra drifting bara tex ).
och lusläs Rdäckslistan
_________________ Magnus Thomé
|
||
Bilen i fråga är en evo3 som är 4wd med cirka 350hk på 1250kg. Jag tänkte köpa en uppsättning fälgar och R-däck som är tänkt att användas både på banan och gatan. Är omkretsen på fälgen irrelevanat, ska man bara gå efter bredden på fälgen och profilen på däcken? MVH Fredrik _________________ Fredrik Stenqvist |
||
|
Se till att bibehålla rullomkretsen, dvs däckets ytterdiameter.
Sen är det ungefär såhär: Mindre fälg + högre profil = lättare = bättre prestanda Större fälg + lägre profil = styvare men tyngre. Ger inte bättre grepp men kan ge direktare känsla. Kan hjälpa till att förhindra att gatdäck viker sig. och till sist: Bredare däck = bättre grepp men se upp med spårighet och se till att ha bibehållen offset speciellt fram. Jag tycker du ska försöka få tag i en omgång Dunlop Super Sport Race. Annars kika på Pirellis Corsadäck, funkar ypperligt på EVos med dess 4WD så vitt jag sett o hört. Corsadäcken kan må bra av lite lägre profil, dvs större fälg. _________________ Magnus Thomé
|
||
|
Fast om du går ner i rullomkrets så blir det som att byta utväxling, vilket kanske inte alltid är så enkelt på 4wd..
Så en omgång 15" med riktigt låga R-däck gör din bil rappare än någonsin, dessutom löjligt lätta hjul som ger ännu bättre väghållning
|
||
|
För det första så stirra dig inte blind på jättebreda sulor, det första man märker är att sk R-däck rullar sämre och alltför breda sulor på en relativt motorsvag bil kan faktiskt sänka varvtiderna. Dessutom så är dom flesta r-däck bredare än motsvarande gatdäck.
Jag misstänker att det inte funkar med 15' fälg på din bil så 16-17 x 8 fälgar så lätta som möjligt med 225mm breda däck är mitt tips. Profil som stämmer någorlunda med orginal, hellst någon procent mindre. Sedan får man prova sig fram med vilka däck som funkar. Jag hade testat Bridgestone Re540s i ditt fall med medium blandning pga vikten, 4wd och effekten. Edit: såg att du hade tänkt gatköra. Då kanske Magnus däckval lämpar sig betydligt bättre. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
![]() |
Däck för banåka
Dimensioner och banåka?
|
1614 besök totalt |