Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Regler vid besiktning / reggning av Rally/banbil...!??!?!
1 besök senaste veckan (3892 totalt)
Robban@Uhr
Norrköping..
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Hej.
Jo,, jag undrar då jag ska regga/besikta om min gammla bil till en rallybil,, för att då jag ska göra den laglig,,och ska köra med allt från bromsvåg till 6punktsbälte mm,,, men jag skulle villja veta vad som gäller om någon vet exakt,, annars får jag väl helt enkelt prata med någon på besiktningen,, men men..

Så om någon vet,,,, skriv gärna....!!

Ps: Fredrik S , om du råkar läsa detta,, om jag nu lyckas regga in bilen som "rally"bil med plåtar då,, då måste ju jag få anmäla mig till SLC tex GT 2,3 eller 4,, eller hur.???? Ds:

Mvh Robert U.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

För mig är den här vägen att gå en komplett nyhet faktiskt! Så jag är jättenyfiken på mer info om reglerna

Norrköping..
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Yes..!

Jo, ska gå,, men det är bara hur/vilke exakta detaljer som måste finnas mm..
Men då kommer man bara få köra bilen till o från tävling, till o från träning,,, men då är det ju som vanligt då sa jag...

Nä,, men man får säga det till farbror blå då man blir stoppad...

Magnus,, har du kikat under "Jämmföra Vinterprojekt" tråden....???

Mvh R.U. ( me den "svarte" Saaben på Sportbilens dag vid Sviestad för nått år sedan...

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jorå jag har läst :-) Det blir vår, torr asfalt o banträffar en vacker dag så får du o jag ut o leka lite då

Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Men... men...jag har både bur, stol och bälte men ingen rallyreggning. Är det för att klara en högre effektsiffra du skall ändra det eller? Annars är det väl inte många fördelar.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re: Regler vid besiktning / reggning av Rally/banbil...!??!?

Robban@Uhr skrev:
Hej.
Jo,, jag undrar då jag ska regga/besikta om min gammla bil till en rallybil,, för att då jag ska göra den laglig,,och ska köra med allt från bromsvåg till 6punktsbälte mm,,, men jag skulle villja veta vad som gäller om någon vet exakt,, annars får jag väl helt enkelt prata med någon på besiktningen,, men men..

Ps: Fredrik S , om du råkar läsa detta,, om jag nu lyckas regga in bilen som "rally"bil med plåtar då,, då måste ju jag få anmäla mig till SLC tex GT 2,3 eller 4,, eller hur.???? Ds:

Mvh Robert U.

Klart du får anmäla dig (det har ni ju alltid fått förr med era Saabar ) .... fast klassindelningen spelar inte så stor roll om den är inbesiktigad eller inte..... skulle tro att det bli SLC GT800 (kl.7) för dig eftersom ni brukar ju åka kortloppen och att volymen blir över 2,6 liter med turbokoefficient betvivlar jag inte....... men om den ska gå nån Endurance tävling så kan du då välja mellan SLC Special Produktion (kl.2) eller SLC GT (kl.4) beroende om du vill åka med 225 R-däck eller fria slicks.

Robban@Uhr
Norrköping..
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Jo..!

P.P. skrev:
Men... men...jag har både bur, stol och bälte men ingen rallyreggning. Är det för att klara en högre effektsiffra du skall ändra det eller? Annars är det väl inte många fördelar.

Hej P.P.
Jo',, men ska man köra med Bromsvåg och därmed kasta Servo/ABS så måste bilen regga om bilen till "Rallybil",, annasr blir det olagligt..... O de går ju absolut inte för sig...

Fredrik-->

He,, jo visst har vi alltid fått anmäla våra Saabar,, men jag tänkte bara vara på den säkra sidan,, att om bilen har plåtar mm och är rally reggad att det inte skulle bli några konstigheter om jag skulle anmäla den bilen också..!?!
Men då går det alltså..?

Låter bra det.. Då höres o syns vi till sommarn Fredrik,, ha de gött..

Mvh R.U

super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Bromsvåg är inget bekymmer vid besiktning huvudsaken är att justeringen av den inte går att komma åt från förar platsen vid besiktningen,6 punkts bälte går det sämre med tror jag..
men det får ju sitta kvar..är ju bara att motera dit ett 3 punkt för besiktningen

Robban@Uhr
Norrköping..
Här sen Nov 2002

Trådstartare
super7 skrev:
Bromsvåg är inget bekymmer vid besiktning huvudsaken är att justeringen av den inte går att komma åt från förar platsen vid besiktningen,6 punkts bälte går det sämre med tror jag..
men det får ju sitta kvar..är ju bara att motera dit ett 3 punkt för besiktningen

Nope,, fel,.. Om du tar bort ABS och kör med / utan servo och med våg så måste du besikta om bilen till "Rallybil) ...

Det vet jag iallafall,, då jag dels pratat med många Poliser (ingen garanti,, jag vet ,, nä men jo, de säger samma sak,besikta om..!!

Mvh R.

super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Kanske är det andra regler som gäller ammatör byggen då...
för där vet jag att det går bra med bromsvåg

Nisse/

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Bromsvåg och borttaget servo gör inte alls att man måste regga som "rallybil", där har du fått fel information. Dock krävs en registreringsbesiktning, och för att slippa invecklade bromsprov bör man bygga om tillräckligt mycket för att kunna regga som ombyggt fordon.

Att regga som rallybil känns lite opraktiskt bland annat eftersom bilen måste uppfylla det tekniska reglementet för "rätt" klass. Reglerna i sin helhet finns i VVFS 1994:5 (ändring genom 1996:121) och kan läsas här http://www.vv.se/lagrum/htm/1996nr121.htm

Du måste också ha giltig tävlingslicens för att få köra bilen.

/Gustaf

Citera
Robban@Uhr
Norrköping..
Här sen Nov 2002

Trådstartare
opraktiskt....????????????
Fel info,, möjligt,, men detta är info från många Poliser,, trafikpoliser då..
Men jag ska ta kontakt med SBF o VV så att det blir rätt..

Det med giltig tävlingslincens känns också lätt då jag kör i SLC GT...!!!

På återhörande..!

Mvh Robban

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Med all respekt, men trafikpoliser är kanske inte de som kan VVFS bäst? ;-)

Hoppas att du hittar rätt person på Vägverket, av egen erfarenhet kan jag säga att det inte alltid är så lätt.

/Gustaf

Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Robban, fick du nåt svar ang bromsvåg i en gatregad bil?

Norrköping..
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Rikard Carlsson skrev:
Robban, fick du nåt svar ang bromsvåg i en gatregad bil?

Tjena..

Nej,, bilen är inte klar ännu,, men jag kan skriva in hur det går när jag besiktat..!!??

Mvh Robban...

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re: Regler vid besiktning / reggning av Rally/banbil...!??!?

Robban@Uhr skrev:
Hej.

Mvh Robert U.

Hej Robban

SLC struntar i om bilen är reggad eller inte, klasstillhörigheten avgörs enbart beroende på vilken teknik bilen innehar. Typ det mesta går för sig i Kl.4 (endurance) eller kl.7 (sprint) dom andra klasserna är ju begränsade antingen med vilka däck eller motorer man får använda.

Men din Turbo Saab går i Kl.7 på sprinten och på Endurancen kan du välja mellan Kl.2 (om du åker på max 225 breda R-däck) eller Kl.4 (om du åker slicks)

EDIT:----

Öh... tror jag ska gå och lägga mig.... läste bara första inlägget... Och såg inte att jag faktiskt redan svarat på frågan för länge sen.... Tur att man svarade ungefär likadant dåre

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Som sagt, det finns inga hinder för bromsvåg så länge man reggar som ombyggt fordon. Annars krävs en regbesiktning med bromsprov och lite annat mickel, troligen kan en besiktningsman med huvudet på skaft nöja sig med intyg från SFRo på installationen.

/Gustaf

Citera
Allmänt banåkaforum
1 besök senaste veckan (3892 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande