| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
många frågor för att få rätt däck
|
1721 besök totalt |
|
Hej, har precis upptäckt att en Kadett B inte har så jättestora hjulhus. där det såg ut att vara kubikmeter med luft med 155-13 så blev det väääääldigt tight med 195/55-15 Bilen är som sagt en Kadett B vikt ~800kg och drygt ~150 hästar (kan bli några till) diffen bak är än så länge öppen men det ska ändras tills nästa säsong. Gula Koni är beställda, och hårdare fjädrar kommer snart med, men jag vet inte hur mycket jag vågar sänka den innan jag rett ut däcken... kommer ha separata bandäck, framför allt för att veta att jag alltid kommer hem från en träff... Jag var förut helt säker på att 195/50-15 (R-)däck skulle vara perfekt att klämma in, nu vet jag inte vad jag ska göra. Nuvarande bromsar är ungefär lika effektiva som att stoppa ut ena handen genom sidorutan, så större bromsar måste dit. var helt säker på att det skulle bli stora saab-bromsar som skulle kräva 15" hjul, men det skiter sig med däckstorleken så det måste bli mindre bromsar. Det är väldigt enkelt att skruva dit ventilerade 246mm skivor - men det känns litet... då får jag på alla 14" fäljar. Alternativet är en volvo/honda bromskombo som gör att 14" plåt och 15" alu får plats. men det innebär att jag måste borra om honda-skivorna, och jag uppskattar inte iden med att behöva modifiera slitdelar... då kommer vi till däcken, det kryllar inte av roliga 14" däck speciellt som jag helst skulle vilja ha 185/50-14 - det finns inte
ok, yokohama A048 + några till finns i 185/60-14 som kan kanske få plats om jag trär dem över 14x6" plåtfälgar med offset runt 45-50 fram och ~30 bak sen började jag titta lite på infästningarna i framvagnen och funderar lite på om Opel tänkte på klistriga r-räck när dom byggde bilen för 37år sedan. så jag börjar fega ur och titta på Toyo T1-R och Yoko A539 men är lite rädd att jag skulle elda upp bakdäcken lite väl fort på dem? så nånstans i röran ovan finns det en fråga som inte är så lätt att svara på - vad ska jag göra? finns det några magiska bromsar som gör att 13" hjul får plats? finns det bra däck någonstans i trakterna kring 185/45~50 i 14"? slutar det med att jag får åka bana med Ecsta V70A 185/55-14 fram och 215/50-13 bak? (om det skulle få plats) kommer en gammal åpel hålla ihop? har sökt, mätt, rotat och letat överallt tycker jag men det verkar inte vara så många som svänger med Kadett B
/ola _________________ Ola Gustavsson |
||||
|
13"are är nog rätt. Lådbilsåkarna här på forumet brukar åka 13are.
Kolla med dem vad de har för bromsar. Du lär inte behöva så hiskligt mycket bromas med 800kg bil. Själv åkte jag med std piratbilägg med bromsar från ca 1500kg på en 1080kg bil. Har funkar kals Iof så har jag uppdateat med sportbelägg nu, men jag har 15" som std. Så leta rätt på std bromas från en ca 1200kg bil så har du bromsar så det räcker och blir över. Framvgnen på en Kaputt B, är den som en Ascona A? om ja skulle jag inte vara orolig. _________________ Johan Sjölinder |
||||
men då måste det även på 14" hjul - därav problemet... bromsarna från en nyare Rekord är 246mm och ventilerade - med dem är dessutom bilen godkänd för 180hk av Opel så dom borde nog räcka, men eftersom jag ändå måste upp i hjulstorlek då...
nä, den är... lite speciell... tvärsmonterad bladfjäder och dubbla a-armar i lite halvkonstiga vinklar... men iofs så borde den nog hålla ändå - rallygubbarna på den tidan hade visst problem med att dom knäckte bladfjädern
Edit: jag är lite bortskämd med bra bromsar från min Impreza, har lyckats fått blåmärken av säkerhetsbältet vid panikbromsning med den... /ola _________________ Ola Gustavsson |
||||
|
Bilder sa du...
ibland är det skönt att bilen inte är så låg, det är inga problem att krypa under och fota lite...
hmm... ser inte så jätteilla ut som jag fått för mig. det är nog mest styrarmarna som kan behöva justeras, speciellt om jag ska sänka den.
den beryktade bladfjädern, gömd inne i framvagnsbalken. och ja, bussningarna borde ha bytts ut för nåt årtionde sen Har hittat en beskrivning på hur det går att få dit volvo 240 ok och bmw 320i -77 skivor som ska gå in under 13" hjul
_________________ Ola Gustavsson |
||||
|
Det går att få in 260 mm skiva och Volvo 240 4-kolvsok under 13", det finns också HiSpec (exempelvis) fyrkolvsok i aluminium som funkar till motsvarande prylar.
ovanstående gäller Ford men att göra motsvarande på Opel kan inte vara svårare. Kolla hur mycket offset du behöver på skivan, och leta passande i Brembokatalogen. Jag åker BMW E30-skivor på Caprin och där funkar 13" Revolutionfälg. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
nja, bladfjädern blir nog kvar...
Tornen som dämparna sitter i är inte så kraftiga som dom ser ut, det är några jänkare som kör långlåpp med sina Opel GT (samma framvagn) som byggt om så. Men dom har problem med fjäderbenet går igenom tornet, framfärmen och bucklar till huven Ni har iaf övertalat mig om att lösa det med 13" jag får helt enkelt ta ett par 240 ok från folkracehyllan och bygga nåt som funkar, kravet är dock att alla slitdelar ska vara standard omodifierade, så det blir inga omborrade eller uppsvarvade skivor. har fått nog av att behöva specialbeställa allt till Imprezan... Tack för att ni fått mig på rätt spår igen
/ola _________________ Ola Gustavsson |
||||
![]() |
Däck för banåka
|
1721 besök totalt |