| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Expansionskärl - varför så stort?
|
5 besök senaste veckan (1239 totalt) |
|
Expansionskärl - varför så stort?
Någon som kan redogöra för konstruktionsförutsättningarna för ett expansionskärl? Enligt etiketten på mitt ska kärlet (som säkert rymmer 3 liter) fyllas till nivå "FULL" när bilen är KALL.
Det motsvarar åtminstone 2 liter/ca 10 cm höjd, medan skillnaden mellan fullt varm och kall motor är ca 1-1,5 cm... om jag fattar rätt så ska expanderande vätska (under uppvärmning) kunna rinna över till expansionskärlet för att sedan (under avsvalning) kunna återvända till kylaren; under avsvalning måste nivån i expansionskärlet vara tillräckligt hög så att inte luft sugs in i kylsystemet... men... varför inte ha ett mindre/smalare expansionskärl (mindre volym)? _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
|
Skaffa dig en större motor så slipper du jaga gram precis överallt
Du är ju på god väg att pensionera den du har.....
|
||
|
Volymutvidgning:
v = vätskans volymitet m3/kg t = vätskans temperatur Vsyst = Systemets volym Delta v = % Vexp = expansionskärlets volym Delta v = v(100gC)-v(tex 5gC) / v(tex 5gC) Vexp = Delta v * Vsyst /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||
Tack för den, du >
Det handlar i det här fallet inte så mycket om vikt som om volym; jag vill ha ett "renare" motorrum. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Expansionskärl - varför så stort?
|
5 besök senaste veckan (1239 totalt) |

