Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Väghållning till BMW 325 e30
1 besök senaste veckan (2018 totalt)
Öberg Blyfot
Gislaved
Här sen Dec 2003

Trådstartare

Hej!

Jag har inte fått klart för mig hur jag får den bästa fjädrar/dämpar kombinationen för 5000:- till min bil.

Vad anser ni om det som Gerth på GE Motor i Kalmar säljer?
Är det värdelöst att köra runt med? Syftar på det "fjädrar/dämpar-kittet" för 2600kr.
(jämför inte med coiloverkit för 15k utan jämfört med andra alternativ i 5000kr klassen)
Han säljer även ett coiloverkit av märket supersport för 4900:- Någon som har några erfarenheter av det?

Fjäderbensstag är beställt! Även begagnade Yokohama slicks i 14

Bromsbelägg letar jag också efter några som kan vara hyffsat bra...
Pagid RS19 är lite overkill antar jag? (det var de enda pagid som passade min e30 enligt Forza)
Hur funkar "Racingbelägg" när jag kör bilen på allmän väg med blöta bromsar?

Hoppas att det skall kunna bli en bra kombination. bilen väger 1200kg med mig och full tank.

Har ni några övriga synpunkter på hur jag skall bygga/spendera lite pengar på bilen för bäst väghållning så skriv gärna några rader!

Alla tips mottages förutom dem dåliga

Måste på med något snarast.
Skall köra bana den 7e juni.
(Ligger inte tråden i rätt forumsdel får du flytta den Mange, hoppas den ligger rätt i alla fall)

Mvh Michael Öberg, Gislaved

Linköping
Här sen Jun 2004

Chassifrågan överlåter jag till någon annan, men lite bromshjälp kan jag bidra med !

Min bil har väl ungefär samma vikt/prestanda som din, men du ska även köra på slicks ( jag har hittills kör gatdäck ) vilket gör att påfrestningarna på dina bromsar kommer att bli ännu större.

Jag har kört bana ett par gånger nu med min E30, och att bara byta belägg och bromsvätska har inte funkat så bra för mig, har kört med oranga Pagid och orginalkylning, och jag kunde igår vid närmare inspektion konstatera att rätt mycket av beläggen pga av överhettning smetats ut på skivorna, denna överhettning har också blivit för mycket för bromsvätskan, så känslan var klart svampig i pedalen, detta blev dock bättre efter att jag bytt vätskan igår igen !!

Ska du köra med slicks så måste du nog verkligen satsa lite på bromsarna !! Jag skulle direkt satsa på PFC belägg fram, och nåt lite billigare bak. PFC-beläggen får man ju fräsa av lite för att de ska passa, men de ska tydligen vara outstanding...!?

Sedan är det lika bra att du fixar lite kylning direkt, och glöm inte att byta bromsvätskan till en bra....alltså Motul RBF600 ( prisvärd ) eller Castrol SRF ( dyr men bäst ) !!

Mvh / Martin

Racern:
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

För mig, dock med 318is då, fungerade originalbeläggen tillsammans med bra vätska utmärkt tillsammans med R-däck. Dock har Micro (jag du hörde rätt) börjat ta in Ferodo. Det gör att du får tag på både DS2500 och DS3000 lätt och smidigt. Det skulle jag satsa på i bromsväg. Skivorna funkar kanoners efter vad jag erfar.

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Öberg Blyfot
Gislaved
Här sen Dec 2003

Trådstartare
PFC är vad jag har läst mig till inte lika bra som Pagids Gula belägg (däremot är de blåa och oranga lite "sämre".
Pagid RS19 (2395:- enligt Forza) eller Ferrodo får det bli beroende av pris, om ingen kommer med något kalastips!

PFC fungerar nog bra men jag vill inte köpa belägg och börja med att modifiera dem för att dem skall passa.

Bromsvätska blir det också, helt klart!

ANG mina slicks är det nog inte några supergrymma däck utan det är "Yokohama CR-X CHL" i storleken 160/525-14 som fyller ut 6" breda orginalfälgar. Vet dock ej hur gamla de är. Några erfarenheter av dessa däck?

Är det värt att satsa på stålomspunna bromsslangar också eller är det onödigt?

Mvh Öberg

Linköping
Här sen Jun 2004

Öberg Blyfot skrev:
PFC är vad jag har läst mig till inte lika bra som Pagids Gula belägg (däremot är de blåa och oranga lite "sämre".
Pagid RS19 (2395:- enligt Forza) eller Ferrodo får det bli beroende av pris, om ingen kommer med något kalastips!

PFC fungerar nog bra men jag vill inte köpa belägg och börja med att modifiera dem för att dem skall passa.

Bromsvätska blir det också, helt klart!

ANG mina slicks är det nog inte några supergrymma däck utan det är "Yokohama CR-X CHL" i storleken 160/525-14 som fyller ut 6" breda orginalfälgar. Vet dock ej hur gamla de är. Några erfarenheter av dessa däck?

Är det värt att satsa på stålomspunna bromsslangar också eller är det onödigt?

Mvh Öberg

Finns inga Pagidbelägg som är lika bra som PFC !!

Stålomspunna slangar ska du defenetivt satsa på !!

Racern:
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Rekomenderar en Verrera k-hämmare bak , men felställt, kan den bli väldigt giftig.

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Öberg Blyfot
Gislaved
Här sen Dec 2003

Trådstartare
Jasså där ser man. Jag har väll blivit lite lurad av Pagid då ;( Enligt deras sida kör de 24h rejs med deras RS19.

Men vad ska jag satsa på för belägg om jag inte vill "kapa" dem i rätt storlek?

Då får jag väll inhandla ett par stålomspunna slangar också då 995kr för 6 slangar har jag hittat, hyffsat pris?

En Verrera krängningshämmare bak som är felinställd? Berätta gärna hur fel inställd den skall vara och vart man köper den!! Låter ganska viktig...

Tackar för era synpunkter grabbar!

Mvh Öberg

Stockholm
Här sen Maj 2003

Jag tror att du kommer att bli mycket nöjd med Pagid RS-19! Jag har kört med en tung M3E36 med dessa belägg och aldrig upplevt någon fade-ing, samt otroligt bromsverkan. Däremot har det med tiden uppstått sprickor i beläggen. Verkar som att man får leva med det vad gäller de flesta race-beläggen. Nu när M3E36 är såld har jag köpt RS-19 även till E30'an. Än så länge har jag bara hunnit med två banträffar under våren, men beläggen är kalas. Sedan kanske PFC-97 är ännu värre, kan bara konstatera att RS-19 beläggen aldrig svikit mig under flera banträffar och Nürburgring besök.
Vill du köra RS-19 även bak till E30 går inte detta rakt av. Jag tog mina RS-19 som jag använt bak på min M3E36 och slipade till dem lite. Har funkat bra.

Priset på stålomspunnet verkar vara bra. Jag pyntade mer för mina.
Öberg Blyfot skrev:
Jasså där ser man. Jag har väll blivit lite lurad av Pagid då ;( Enligt deras sida kör de 24h rejs med deras RS19.

Men vad ska jag satsa på för belägg om jag inte vill "kapa" dem i rätt storlek?

Då får jag väll inhandla ett par stålomspunna slangar också då 995kr för 6 slangar har jag hittat, hyffsat pris?

En Verrera krängningshämmare bak som är felinställd? Berätta gärna hur fel inställd den skall vara och vart man köper den!! Låter ganska viktig...

Tackar för era synpunkter grabbar!

Mvh Öberg

BMW M3 E92 -10
Citera
Öberg Blyfot
Gislaved
Här sen Dec 2003

Trådstartare
Grym bil du har Nicke!

Då var man tillbaka på Pagid RS19 =)
Då får jag hoppas att jag klarar mig ganska bra med dessa beläggen då.

Jag tror jag nöjjer mig med riktiga belägg fram till och börja med.

Dammar RS19 mycket? Hur är det att köra med dem i samhället och om oken är blöta? Måste de värmas upp rejält innan de tar bra?

EDIT: Priset för stålomspunnet fick jag se på www.pure-pf.com
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1262

Tack för svaren.

Mantorp
Här sen Nov 2002

Dom GULA Pagiden, RS 19, är nog det optimala belägget för den som åker lite gata ibland oxå.
De oranga och blå verkar funka på bilar med mkt bromsar. Får de jobba lite hårdare utan optimal kylning och en, liten, skiva som inte tar upp lika mkt värmeenergi verkar de ta slut väääldigt fort. Har sett det på flera bilar nu... thumbs down
PFC 97 och 01 är ett rent banbelägg. Livslängden skilljer dock en hel del till PFC:s fördel. Även bettet och kännslan. Men nu pratar vi sådant som är viktigt på en ren banräser...
Sen vad Pagid själva säger förstår man ju. Vi som har testat alla deras färger samt PFC vet sanningen och det är alltid skönt...

Pagiden funkar säkert fint för dina behov.

Slicksen kan du kasta. Dom får du ändå inte åka med på en banträff.

Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003

Öberg Blyfot skrev:
Grym bil du har Nicke!
...
Dammar RS19 mycket? Hur är det att köra med dem i samhället och om oken är blöta? Måste de värmas upp rejält innan de tar bra?
Tack för svaren.

Det gnisslar en hel del om dem (- men det är ju rejsig! ). Jag tycker att bettet är bättre än originalbelägg oavsett uppvärmning eller ej. Har för mig att Johan N har kört RS19 året runt på sin M3E46 och det har fungerat bra. Dammar gör de, dock verkar det som att de som kör med PFC har problem med att dammet även sätter sig fast i fälgar - dvs svårt att tvätta bort
om oken och skivorna är blöta lär de väl torka rätt så kvickt efter ett par inbromsningar?! Förstår inte frågan riktigt?

Se till att Forza skickar med en inkörningsbeskrivning då du beställer beläggen, alt skriv ut och läs denna:
http://www.forza.se/sidor/bromsar/inkorning-swe.htm

BMW M3 E92 -10
Citera
Öberg Blyfot
Gislaved
Här sen Dec 2003

Trådstartare
okej, men då verkar det väll som att RS19 är lagom för "min nivå".

Jasså, men på hobbyträffar spelar det väll ingen roll vad man har för däck?
De brukar bara ha krav på max 95db sen kvittar resten typ... eller är jag ute och cyklar?
Jag som hade tänkt att använda däcken på hobbyträffar på Anderstorp i sommar.

Min fråga var kanske lite knasig. bara jag som var lite fundersam om bilen bromsade bra om de skulle springa ut ett rådjur direkt när jag åkt hemifrån ungefär.

Men jag undrar fortfarande vart man köper de där krängningshämmarna?

Tackar för alla tips.

Brämhult
Här sen Jan 2003

På de Anderstorpträffar jag har varit på så har det inte varit några problem att åka på slicks.

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Förtydligande:

Ska du åka med ngn av de större klubbarna som BMW SC eller så är det inte tillåtet med slicks.

krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Öberg Blyfot skrev:
okej, men då verkar det väll som att RS19 är lagom för "min nivå".

Jasså, men på hobbyträffar spelar det väll ingen roll vad man har för däck?
De brukar bara ha krav på max 95db sen kvittar resten typ... eller är jag ute och cyklar?
Jag som hade tänkt att använda däcken på hobbyträffar på Anderstorp i sommar.

Min fråga var kanske lite knasig. bara jag som var lite fundersam om bilen bromsade bra om de skulle springa ut ett rådjur direkt när jag åkt hemifrån ungefär.

Men jag undrar fortfarande vart man köper de där krängningshämmarna?

Tackar för alla tips.

http://www.02-depan.se/

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Öberg Blyfot
Gislaved
Här sen Dec 2003

Trådstartare
Vad är det som blir så bra med den felställda Verrera krängningshämmaren?

Är lite rookie på området fortfarande.

Mvh Öberg

Gislaved
Här sen Dec 2003

Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Förtydligande:

Ska du åka med ngn av de större klubbarna som BMW SC eller så är det inte tillåtet med slicks.

Tur, kändes lite surt o slänga däcken jag precis köpt.

Tog för givet att det var lugnt med slicks på bana då ingen brydde sig om något i stort sett när jag körde med förra bilen på likvärdiga träffar ;-)

Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Öberg Blyfot skrev:

Mvh Öberg

Nja bra och bra , för hårtställd , så kommer bakändan och kör om framändan med raket fart

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Öberg Blyfot
Gislaved
Här sen Dec 2003

Trådstartare
krister Andersson skrev:
Öberg Blyfot skrev:

Mvh Öberg

Nja bra och bra , för hårtställd , så kommer bakändan och kör om framändan med raket fart

Så jag skall alltså kontakta dem och be om att få köpa en Verrera felställd krängningshämmare?

Låter lite knasigt att be om att få köpa en "felställd" ;-)

Så bakändan blir kalashård menar du =)

Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Öberg Blyfot skrev:
krister Andersson skrev:
Öberg Blyfot skrev:

Mvh Öberg

Så jag skall alltså kontakta dem och be om att få köpa en Verrera felställd krängningshämmare?

Låter lite knasigt att be om att få köpa en "felställd" ;-)

Så bakändan blir kalashård menar du =)

Hmm det har nog glidit in ett litet missförstånd här..

krister Andersson skrev:
Rekomenderar en Verrera k-hämmare bak , men felställt, kan den bli väldigt giftig.

Det som menas med detta är att du ska köpa en Vererra kränghämmare till bakvagnen.
Den är ställlbar och om du ställer den fel så kommer bilen uppföra sig konstigt och bli "giftig", alltså svår att behärska. Ställer du den rätt så har du vinning av bytet.
Vad som fungerar bäst märker du snart efter att ha provat med olika inställningar skulle jag tro.

Gislaved
Här sen Dec 2003

Trådstartare
Tackar Anton!

Nu förstår jag vad som menas!

Blir till att ringa och kolla priset på en sådan.

Tackar för alla hjälsamma svar.

Mvh Öberg

1 besök senaste veckan (2018 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande