Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3 besök senaste veckan (2476 totalt) |
Byta bromsvätska?
Bytte till Motul rbf igår och upptäckte att kulören på denna vätska var i en beige nyans som i princip var identisk med den gamla vätskan. Förr brukade bromsvätskor ha olika färger så att man lätt kunde se när den nya "var framme". Är det någon som har något bra tips förutom att pumpa så mycket att det helt enkelt måste vara ny vätska i systemet? /Johan ![]() _________________ Johan B |
||
Re: Byta bromsvätska?
Byt så mycket att du är säker på att allt är bytt. Det är bra att skölja igenom lite extra. Du bör inte köra det tunga pumptricket med bromspedalen och muskelbyggarben. För snabb vätskerusning i ledningarna kan skapa förgasning av bromsvätskan. Och du får inte stum "pedal". Även tryckluft måste användas med lågt tryck. Jag brukar använda en kylartrycks pump med lock passande bromsbehållaren. Man kan då pumpa upp ca 0,5 kg, gå till en caliper och lufta. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Det funkar med 1 kg också. Jag tog bara till i underkant. Som kuriosa kan jag nämna att jag tom läst en rekomendation med självfall. Annars rekomenderar jag byte varje år i alla lägen. Det behöver inte gå länge innan kokpunkten sjunkit en bra bit. Jag har själv kört ånglås på hösten med panteran på Mantorp. Helt plötslig var det som att klippa bromsröret. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Jag lyckades en gång att få bromsvätskan att koka på motorcykeln (Frestavägen). På den motorcykeln satt det en icke ventilerad bromsvätskebehållare vilket resulerade i att det inte gick att sluta bromsa (övertryck i systemet även då jag släppte handtaget). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Ice skrev
Jag lyckades en gång att få bromsvätskan att koka på motorcykeln (Frestavägen). På den motorcykeln satt det en icke ventilerad bromsvätskebehållare vilket resulerade i att det inte gick att sluta bromsa (övertryck i systemet även då jag släppte handtaget).[/quote] Jaha, det var därför det stod "viktigt att rengöra locket" på bromsvätskebehållaren. Nu har jag lärt mig nåt igen... ![]() /Johan _________________ Johan B |
||
Angående konstiga bromsproblem på MC så lyckades en kompis till mig tappa sina bromsar p.g.a. en lite lätt vind bromsskiva fram, som pressade isär kolvarna lite väl mycket. Han körde lite norr om Söderhamn där det nuförtiden är ny, flerfilig, väg och hade inte bromsat på ett tag när han i drygt 200 km/h närmade sig en högerkurva med en kiosk i ytterkurvan, där det bara är 50 km/h. När han skulle bromsa så gick handtaget i botten utan att nåt hände och innan han hann pumpa en gång till hade han redan blåst av vägen och nästan träffat kiosken. Det konstiga var att han inte stördes särskilt mycket av den sneda bromskivan när han vä bromsade, utan att problemet var mest att kolvarna åkte isär. Så det gick att leva med så länge han bromsade till lite lätt då och då för att hålla kolvarna på plats.
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
om man inte har tillgång till en hel verkstad, vilket är bäst sätt att trycksätta bromsvätskebehållaren? Det finns ju en slang o lock på mekonomen som passar på en däcksventil. Men då bör man helt klart tömma ut mesta luften först för att få ner trycket.... Så det gör man ju inte gärna med ett hjul som sitter på bilen
![]() ![]() ![]() Finns det något annat bra och beprövat knep? _________________ ![]() |
||
RESERVHJULET Magnus, om du inte har det på tub. Glöm inte att fylla upp det med luft igen efteråt... _________________ Roland Johansson |
||
Som jag nämnde ovan Magnus. En liten kylarpump som ser ut som en minicyckelpump. Det sitter en backventili dom så trycket blir kvar medan du går till calipern. sen kan du lufta en bra bit innan dy går fram å tar några pumptag. Den har manometer så du ser. dessutom kan du ju testa kylaren också. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Reservhjulet var också min tanke faktiskt Rolle....
![]() Annars kanske man kan bygga ihop nåt av en sån här: http://www.clasohlson.se/shop/store/ _________________ ![]() |
||
Det är ingen särskilld behållare. Bara lite diameter på pumpen. Sedan ser munstycket ut som ett bromsbehållarlock. Som kan bytas. Tror nog du får gå till en ren bilreservdelsaffär. Göran M. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Annars finns ju mojjängen med backventil i slangen. En liten flaska med en slang att plugga på luftnippeln, sen är där en backventil i andra änden (den som är i burken) på slangen. Funkar finfint!!
![]() ![]() _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||
Jag har misslyckats med dylig mojäng (sög in luft via luftningsnippelns gänga). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Jag har iaf aldrig misslyckats. Man ska ju inte skruva ur luftnipplarna för mycket utan bara precis så att den är öppen. Sen är det ingen dum idè att byta ut luftnipplarna ibland, vart tredje år eller så, nya kostar inte många kameler.
![]() _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3 besök senaste veckan (2476 totalt) |