Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ny kopplingsfråga - samma bil dock /bild
1700 besök totalt
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Ny kopplingsfråga - samma bil dock /bild

har ett nytt kopplingsrelaterat problem - som i mina ögon enbart är mysko - eller ?


Vad e detta som sitter mellan min huvudcylinder till kopplingen &
slavcylinder som trycker på hävarmen ? Den har en egen luftnippel -
det sitter dock även en luftnippel på slavcylinder 20cm efter denna grunka.



den är ca: 8x6x3cm

en slang från kopplingscylindern i motorrummet går in i den
& sedan en ny slang ut ur den till slavcylindern

om jag skulle kunna ta bort denna "grej" så kan jag montera en enda
stålomspunnen slang hela vägen = mkt bättre


snabba svar uppskattas verkligen


tillägg !
kan det kanske vara en utväxlingsgrej för oljetrycket i kopplingen ?
den e gjuten i ett stycke dock. inga rörliga delar inne i den.
den har endast en slang in, en slang ut & en luftnippel !



MVH/
........Kristian

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Pugho
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 145



Kan det vara så enkelt att det är högsta punkten på röret och eventuell luft samlas där?

_________________
Mikael Cedergren
Toyota Celcia
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Pugho skrev:
Kan det vara så enkelt att det är högsta punkten på röret och eventuell luft samlas där?



tjo killen -allt väl med dig ?

hur menar du då?
. högsta punkten sitter ju 50 cm högre upp på torpedväggen innan röret går ner till denna grunkan..

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Pugho
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 145



ok då var det inget.. hehe

Tänkte att röret kanske gjorde en krok över växellådan eller så, och på så vis fångade eventuella luftbubblor så de inte kunde bubbla ut vare sig via huvudcylindern eller luftas ut på nippeln nere vid slaven. Helt enkelt en luftningsnippel på röret bara. Men min kännedom om RWD corollor är inte lika stor som den om de framhjulsdrivna av någon anledning.. (titta i min signatur)

(OT: Jo det är bara fint med mig. Var och hämtade AE82:an i helgen så så fort jag fixat en liten avgasläcka på celican så ska AE82:an in i garaget och plockas isär "lite".. Tråd om bilen kommer här på rejsa så fort jag har lite bilder att berätta om.)

Edit: Tror att du precis fick svar på frågan i din biltråd.. thumbs up

_________________
Mikael Cedergren
Toyota Celcia
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Pugho skrev:
ok då var det inget.. hehe

Tänkte att röret kanske gjorde en krok över växellådan eller så, och på så vis fångade eventuella luftbubblor så de inte kunde bubbla ut vare sig via huvudcylindern eller luftas ut på nippeln nere vid slaven. Helt enkelt en luftningsnippel på röret bara. Men min kännedom om RWD corollor är inte lika stor som den om de framhjulsdrivna av någon anledning.. (titta i min signatur)


Slangen ut ur grunkan gör faktiskt en liten sväng uppåt inna den går in i slavcylindern.

Pugho skrev:

(OT: Jo det är bara fint med mig. Var och hämtade AE82:an i helgen så så fort jag fixat en liten avgasläcka på celican så ska AE82:an in i garaget och plockas isär "lite".. Tråd om bilen kommer här på rejsa så fort jag har lite bilder att berätta om.)


Låter bra - Jag har en KOMPLETT AE92 motor & låda om du vill köpa ..... ingen koppling dock...

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Det där är säkert en sån där fånig "släppauppkopplingenmjuktgrunka" som jag skrev om i en annan tråd.

Det är en flödesregulator som gör att oljan från slavcylindern inte kan åka tillbaka så fort som man vill.

Säkert bra för att undvika ryck och grejor, men absolut inget som man vill ha i en rejsbil!

Bort med den och sätt dit en slang hela vägen så är nog många av dina problem lösta!
Citera
Pugho
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 145



KristianAE86 skrev:
Låter bra - Jag har en KOMPLETT AE92 motor & låda om du vill köpa ..... ingen koppling dock...


och jag har en komplett nyservad ST182-motor med koppling och låda som står och väntar i garaget..

_________________
Mikael Cedergren
Toyota Celcia
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Pugho skrev:
KristianAE86 skrev:
Låter bra - Jag har en KOMPLETT AE92 motor & låda om du vill köpa ..... ingen koppling dock...


och jag har en komplett nyservad ST182-motor med koppling och låda som står och väntar i garaget..



hahaha vi kan byta så lägger jag den i min AE thumbs up

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Pugho
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 145



KristianAE86 skrev:


hahaha vi kan byta så lägger jag den i min AE thumbs up


Njaa... inte just den.. men jag (och Martin) har massor med Gen1 3SGE-delar som du kan få billigt. Går nog säkert bygga ihop två-tre motorer om man vill. Så visst kan du ha en SE86 om nåt år om du vill..

_________________
Mikael Cedergren
Toyota Celcia
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Jag bestämde mig för att ta bort hela GRUNKAN & monterade således en ståmomspunnen mc-bromsslang hela vägen mellan huvudkopplingscylindern & slavcylindern - UTAN skarvar - orginal var det 3 skarvar.

Så nu är v-lådan monterad, slavcylindern & slangen monterad & luftat - kan säga att det blev SKILLNAD !

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



KristianAE86 skrev:
Jag bestämde mig för att ta bort hela GRUNKAN & monterade således en ståmomspunnen mc-bromsslang hela vägen mellan huvudkopplingscylindern & slavcylindern - UTAN skarvar - orginal var det 3 skarvar.

Så nu är v-lådan monterad, slavcylindern & slangen monterad & luftat - kan säga att det blev SKILLNAD !


Bra val!
Härligt att höra att det funkar oxå! eller har du kört bilen nått sen bytet?
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



KristianAE86 skrev:
Jag bestämde mig för att ta bort hela GRUNKAN & monterade således en ståmomspunnen mc-bromsslang hela vägen mellan huvudkopplingscylindern & slavcylindern - UTAN skarvar - orginal var det 3 skarvar.

Så nu är v-lådan monterad, slavcylindern & slangen monterad & luftat - kan säga att det blev SKILLNAD !


Skönt!
Riv loss slangen igen och ersätt den med ett grovt kopplingsrör, det är en del flöde i den där slangen, betydligt mer än ett bromsrör, så det är inte fel alls att få lite dimension på det. Kan ju vara ett tips om du tycker det funkar dåligt när du kör.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



MaZ skrev:
Skönt!
Riv loss slangen igen och ersätt den med ett grovt kopplingsrör, det är en del flöde i den där slangen, betydligt mer än ett bromsrör, så det är inte fel alls att få lite dimension på det. Kan ju vara ett tips om du tycker det funkar dåligt när du kör.


Helt riktigt. Det behövs mer flöde...!!!!

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Skruva banåkabil
Ny kopplingsfråga - samma bil dock /bild
1700 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande