| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Däckstryck Bridgestone RE540
|
1408 besök totalt |
|
Däckstryck Bridgestone RE540
Jag testade en ny uppsättning RE540 i helgen men jag är inte så jätteimponerad över greppet men det beror nog på felaktigt lufttryck. Det som jag tyckte funka bäst var 2.0 fram och 2.1 bak i varmtryck och jag tyckte att jag hade överhettningssymtom på vänster fram efter 15 minuter. Tempen var relativt jämn över hela däcket, runt 65-70 grader direkt när jag kom in i depån Camber -2.5 Fram -2,0 Bak Min bil väger 1280 ink 30 liter soppa, så är det någon som kan ge lite tips angående dessa däck _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||
|
Hmmm, överhettning av Re540S på 15 minuter...?
Re540S är ett av de mest använda, och omtyckta, alternativen i SLC. Från team där, och av egen erfarenhet, vet jag att Re540S är ett av de alternativ som är minst känsliga för just överhettning. Temperaturen du nämner är inte speciellt hög, snarare låg. Däckstrycken låter också vettiga på en 944/968, jag antar att du åker 225/45-17 och 255/40-17? Har du kollat så du fått gummiblandening typ S? (Re540S finns också i gummiblandning typ GS och typ R, säljs dock normalt inte här i Sverige.) Mvh Martin (som sålt "några" Re540S genom Wheelbase) _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||
|
Låter klockrent!
Vad åkte du på tidigare? Är det för höga förväntningar som sabbade intrycket? Vi har liknande värden och dom funkar kalasbra. Bästa däcket jag kört på...utan tvekan. Minns inte hur det är med camberkännslighet på dom, men 2,5 fram ska väl funka. Vi har harvat runt 3 grader, +/- ngn grad, men då är det framhjulsdrift så man vill ha ner lite gummi backen för att det ska driva oxå... Edit: Vad åker du för chassi? Extremt mjukt, rollbenäget, chassi med en massa vikt över ytter framhjul belastar ju en del... Fråga mig inte hur jag vet.
|
||
|
Min bil (318is) är ca 100 kg lättare men troligen lite sämre viktfördelad. (
)
Jag har legat ganska precis på 2.0 både fram och bak när jag kört och det har fungerat jättebra bortsett från att jag nog borde ha mer camber både fram och bak men mest fram. Där nyper det ganska markant på yttersidan av slitbanan. Cambervärden är nu helt original = Greppet är det dock inget fel på. Men i visst ljus kan däcken se lite "blå" ut. Är det ett tecken på överhettning? Jag har aldrig upplevt dom som överhettade när jag kört. _________________ /Anton Lillsund |
||
|
Jag kör på 235/45-17 och 255/40-17 och det är Re540S men det kan vara som så att jag helt enkelt inte är van vid känslan av dessa däck.
Innan har jag kört på några Pirelli R-däck men det var ju ganska varmt i helgen också. Jag har ett Leda chassie som är runt 3 gånger hårdare än standard så det borde inte vara för mjukt i alla fall. Låter trycket ok för jag tror inte att jag vågar köra med lägre i alla fall. _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||
|
Jag kör "runt" 2,0 varmtryck lite beroende på balans i mina 215/50-15 ingen camber bak och ca -1° fram. Mer camber är ett måste för mig också, ska nog vända däcken på fälgarna nu p.ga. snedslitning. överhettning tror jag inte jag råkat ut för, har dom blivit "kasiga" så brukar det gå rätta till med däcktrycket
Fast jag har ingen aning om i vilket däckstryck jag borde ha egentligen som "grund" men 2,0 körde jag med i dom gamla slicksen på dunlops egna rekomendation för min bil så det följde med till R-däcken också. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
Re: Däckstryck Bridgestone RE540
Hur såg varvtiderna ut i jämförelse med andra däck du haft? Jag har inte kört på RE540, men bara hört positiva omdömen. Kan det vara så att de är mindra dramatiska och upplevs långsammare, för att det inte är lika spännande?
_________________ /Stefan Karlsson "ordnung und sauberkeit macht qualität!" |
||
|
Jag tog tyvärr inga varvtider och hade inga sen tidigare men det gick ju klart fortare denna gången men jag har modifierat bilen ganska mycket sen jag körde på Knutstorp sist..
Det var mest i "kvällsposten" kurvan som det kasade lite men det kan ju varit efter uppvärmning uppe i "idioten" _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||
|
jag kör nästan lite mer tryck än så, i.o.f. känns det som jag inte riktigt kommer upp i samma temperaturer under dom korta pass jag kört.
Upplevde det som att dom är rejält camberhungriga på min bil, gick riktigt rötet och nästan bara på utsidan av däcket på orginalinställningarna. Men när jag drog på max (strax under 3 grader) så var det som att byta bil, uj vilket grepp man fick, samt helt jämnt slitage.. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
|
Nu har jag facit tror jag för efter 1 dag på Kinnekull och 2 hårda dagar på Gelleråsen så är jag fantastiskt nöjd med hur dom fungerar i både vått och torrt,, det som jag tycker funkar bäst är 2.1 till 2.2 varmt runt om och det blir 1.7 i kalltryck på min bil
och jag tycker inte att det blir speciellt dramatiskt om man skulle göra något misstag heller som att släppa upp kopplingen mitt i en sväng
_________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||
|
Kom precis tillbaka från onsdagens friträning på Gelleråsen med vår Golf GTI -90, som vi luftade i egen regi för första gången. M.a.o. vi vet mycket lite om den ännu så länge men den väger strax under 900 kg tom och camber är påtaglig (-3 grader?).
Vi körde på RE540S under totalt 1,5h "full blast"-träning och vi tyckte (utan att detta på något sätt var dagens huvudpunkt) att ett varmtryck på ca 1,8 - 1,9 bar (0,4 bar över kalltryck) gav en god förslitningsyta. Greppet var förstklassigt. _________________ //Jens Hansson BMW 335i -07 Saab 9-3 SE TungtrycksTURBO -99 |
||
![]() |
Däck för banåka
Däckstryck Bridgestone RE540
|
1408 besök totalt |
