Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Styrning
1, 2   >>
6370 besök totalt
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
Styrning

Vad har en standardbil för utväxling på styrningen?
Det jag menar med utväxling är: Hur många grader behöver jag vrida på ratten för att hjulet skall vrida sig en grad?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3491



Re: Styrning

ice skrev:
Vad har en standardbil för utväxling på styrningen?
Det jag menar med utväxling är: Hur många grader behöver jag vrida på ratten för att hjulet skall vrida sig en grad?


Man brukar väl räkna antal rattvarv emellan ändlägen?
Tex hade min corsa hemska 3.3/4varv orginal.

/Peter

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
Re: Styrning

Wärhner skrev:

ice skrev:
Vad har en standardbil för utväxling på styrningen?
Det jag menar med utväxling är: Hur många grader behöver jag vrida på ratten för att hjulet skall vrida sig en grad?


Man brukar väl räkna antal rattvarv emellan ändlägen?
Tex hade min corsa hemska 3.3/4varv orginal.

/Peter


Jo, jag vet, men jag har aldrig fattat vad man skall göra med den informationen.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Man kan ju alltid försöka uppskatta vinklarna vid fulla rattuslag och därefter räkna ut hur mycket det blir om man vet hur många varv man får veva mellan stystopparna.

Min gokart har för övrigt lagom utväxling.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3491



Re: Styrning

ice skrev:
Wärhner skrev:

ice skrev:
Vad har en standardbil för utväxling på styrningen?
Det jag menar med utväxling är: Hur många grader behöver jag vrida på ratten för att hjulet skall vrida sig en grad?


Man brukar väl räkna antal rattvarv emellan ändlägen?
Tex hade min corsa hemska 3.3/4varv orginal.

/Peter


Jo, jag vet, men jag har aldrig fattat vad man skall göra med den informationen.


Informationen i sig är väl till nytta om du tycker att din bil inte är tillräkligt direktstyrd, dvs det känns som om du måste vrida mycket på ratten för att uppnå ett visst rattutslag vid tex bankörning och vill skaffa dig en kortare styrväxel.

Problemet för mig vara att när jag tex körde konbana så hade jag fullt upp med att veva på ratten pga den utväxlingen jag hade.
Så nu har jag letat upp en "kortare" styrväxel , dvs en med styrväxel med i detta fall 2.3/4varvs utväxling så att jag slipper vrida så mycket på ratten för att uppnå samma styrutslag.
Så förhoppningsvis så slipper jag sitta och veva som en väderkvarn på ratten i sommar thumbs up
Jag tog en styrväxel från en corsa B med servo som jag visste hade bättre utväxling, dock har jag inte servoverkan inkopplat.
Jag undrar var F1 bilarna har för utväxling? dom styr väl sällan mer är 1/4 varv åt varje håll på ratten?

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
Re: Styrning

Wärhner skrev:

...Jag undrar var F1 bilarna har för utväxling? dom styr väl sällan mer är 1/4 varv åt varje håll på ratten?


Det gör inte jag heller, och jag har originalstyrväxel.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



När F1:orna får rejäla styrstoppsställ så brukar de korsa armarna men aldrig släppa ratten och alltså vrida lite drygt ett halvt varv, vilket ger lite drygt ett varv mellan styrstopparna. Vid hårnålen i Monaco vrider de ganska mycket på hjulen, men i det loppet kör de visst med en annan styrgeometri.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
AndersY skrev:
När F1:orna får rejäla styrstoppsställ så brukar de korsa armarna men aldrig släppa ratten och alltså vrida lite drygt ett halvt varv, vilket ger lite drygt ett varv mellan styrstopparna. Vid hårnålen i Monaco vrider de ganska mycket på hjulen, men i det loppet kör de visst med en annan styrgeometri.


De byter t.o.m. ut A-armarna mot Y-armar för att komma runt i Loewe.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Vore ju perfekt med utväxlingsvärde.... 1 grad på ratten = x grad på hjulen.

Antal varv mellan stopp är ju någorlunda bra osså som info men olika bilar har ju väldigt olika maxvinkel på hjulen! Så det blir ju inte jämförbart mellan olika bilar....

Jag skulle kunna tänka mig högre utväxling i slalomen

_________________
Magnus Thomé
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3491



Magnus Thomé skrev:

Jag skulle kunna tänka mig högre utväxling i slalomen


och vad skall du med det till? du som styr ganska mycket bakhjulen

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3491



ice: jag är ledsen om jag misstolkade din fråga och svarade på ett kanske låg nivå?
Du ville ju veta den exakta utväxlingen rattvarv/styrgrader.
Sedan styr väl inner och ytterhjul olika mycket beroende på styrgeometrin?
Jag kan kolla detta i veckan då jag gör 4hjulsmätning på någon bil.

Mvh Peter W

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Vill bilda ny klubb: "vägra släppa ratten" (hur snäv svängen än är...)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3491



Magnus Thomé skrev:
Vill bilda ny klubb: "vägra släppa ratten" (hur snäv svängen än är...)


Det kan ju gå??? men armarna kommer ju att se ut som korkskruvar!

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Behöver inte veva så mycke i min bil, tycker den har rätt bra utväxling på styrningen
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Vadå vrida på ratten..........är det inte bara att trycka på gasen.......

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
Wärhner skrev:

ice: jag är ledsen om jag misstolkade din fråga och svarade på ett kanske låg nivå?
Du ville ju veta den exakta utväxlingen rattvarv/styrgrader.
Sedan styr väl inner och ytterhjul olika mycket beroende på styrgeometrin?


Jo, visst är det så, men för små styrvinklar är skillnaden försumbar.
Jag gjorde en "back of the envelope"-beräkning på en bil med spårvidden 1.5 m och hjulbasen 2.5 m.
om den bilen har neutral Ackermann och man vrider högerhjulet 1.00 grad höger, svänger vänsterhjulet 0.99 grader.
om man svänger högerhjulet 20.0 grader, svänger vänsterhjulet 18.0 grader.

Wärhner skrev:

Jag kan kolla detta i veckan då jag gör 4hjulsmätning på någon bil.

Mvh Peter W


Tack hjärna (medveten felstavning).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3491



Jag gjorde idag en 4hjulsmätning på jobbet och passade på att kolla upp utväxlingen emellan ratt/styrutslag.

Bilen hade 3varv totalt (ände till ände) och ett max styrutslag på 35grader.
Vid 10grader styrutslag var ratten vriden ett halvvarv dvs 50grader
det ger alltså en utväxling 5:1.

Bilen var f.ö en Hyundai santa fe (dålig exempel!!)

Mvh Peter

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Wärhner skrev:

Vid 10grader styrutslag var ratten vriden ett halvvarv dvs 50grader
det ger alltså en utväxling 5:1.


Är inte ett halvvarv = 180 grader?

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3491



Fredrik - SLC skrev:
Wärhner skrev:

Vid 10grader styrutslag var ratten vriden ett halvvarv dvs 50grader
det ger alltså en utväxling 5:1.


Är inte ett halvvarv = 180 grader?


EEeeehhh! nu blev jag snurrig och blandade ihop begreppen. (grader minuter osv....)
Ett rattvarv är ju förståss 360grader och ett halvvarv 180grader såklart.
Men då blir det ju 18:1 isådanafall?

Känns som om jag skall gå och lägga mig tidigt i kväll

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
Wärhner skrev:

Fredrik - SLC skrev:

Wärhner skrev:

Vid 10grader styrutslag var ratten vriden ett halvvarv dvs 50grader
det ger alltså en utväxling 5:1.


Är inte ett halvvarv = 180 grader?


EEeeehhh! nu blev jag snurrig och blandade ihop begreppen. (grader minuter osv....)
Ett rattvarv är ju förståss 360grader och ett halvvarv 180grader såklart.
Men då blir det ju 18:1 isådanafall?

Känns som om jag skall gå och lägga mig tidigt i kväll


18:1 på en onämnbar, den spar vi. thumbs up
Är det någon som har motsvarande tal på något lite mer direktstyrt?
Är det någon som har motsvarande tal på en tung bil utan servo?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Från BMW's reklamtidning. En artikel om Z4'ans variabla styrning:


_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Styrning
1, 2   >>
6370 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande