Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 6370 besök totalt |
Styrning
Vad har en standardbil för utväxling på styrningen? Det jag menar med utväxling är: Hur många grader behöver jag vrida på ratten för att hjulet skall vrida sig en grad? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Re: Styrning
Man brukar väl räkna antal rattvarv emellan ändlägen? Tex hade min corsa hemska 3.3/4varv orginal. /Peter _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Re: Styrning
Jo, jag vet, men jag har aldrig fattat vad man skall göra med den informationen. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Man kan ju alltid försöka uppskatta vinklarna vid fulla rattuslag och därefter räkna ut hur mycket det blir om man vet hur många varv man får veva mellan stystopparna.
Min gokart har för övrigt lagom utväxling. ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Re: Styrning
Informationen i sig är väl till nytta om du tycker att din bil inte är tillräkligt direktstyrd, dvs det känns som om du måste vrida mycket på ratten för att uppnå ett visst rattutslag vid tex bankörning och vill skaffa dig en kortare styrväxel. Problemet för mig vara att när jag tex körde konbana så hade jag fullt upp med att veva på ratten pga den utväxlingen jag hade. Så nu har jag letat upp en "kortare" styrväxel , dvs en med styrväxel med i detta fall 2.3/4varvs utväxling så att jag slipper vrida så mycket på ratten för att uppnå samma styrutslag. Så förhoppningsvis så slipper jag sitta och veva som en väderkvarn på ratten i sommar ![]() Jag tog en styrväxel från en corsa B med servo som jag visste hade bättre utväxling, dock har jag inte servoverkan inkopplat. Jag undrar var F1 bilarna har för utväxling? dom styr väl sällan mer är 1/4 varv åt varje håll på ratten? _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Re: Styrning
Det gör inte jag heller, och jag har originalstyrväxel. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
När F1:orna får rejäla styrstoppsställ så brukar de korsa armarna men aldrig släppa ratten och alltså vrida lite drygt ett halvt varv, vilket ger lite drygt ett varv mellan styrstopparna. Vid hårnålen i Monaco vrider de ganska mycket på hjulen, men i det loppet kör de visst med en annan styrgeometri.
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
De byter t.o.m. ut A-armarna mot Y-armar för att komma runt i Loewe. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Vore ju perfekt med utväxlingsvärde.... 1 grad på ratten = x grad på hjulen.
Antal varv mellan stopp är ju någorlunda bra osså som info men olika bilar har ju väldigt olika maxvinkel på hjulen! Så det blir ju inte jämförbart mellan olika bilar.... Jag skulle kunna tänka mig högre utväxling i slalomen ![]() _________________ ![]() |
||||||
och vad skall du med det till? du som styr ganska mycket bakhjulen ![]() ![]() _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
ice: jag är ledsen om jag misstolkade din fråga och svarade på ett kanske låg nivå?
Du ville ju veta den exakta utväxlingen rattvarv/styrgrader. Sedan styr väl inner och ytterhjul olika mycket beroende på styrgeometrin? Jag kan kolla detta i veckan då jag gör 4hjulsmätning på någon bil. Mvh Peter W _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Det kan ju gå??? men armarna kommer ju att se ut som korkskruvar! ![]() ![]() _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Jo, visst är det så, men för små styrvinklar är skillnaden försumbar. Jag gjorde en "back of the envelope"-beräkning på en bil med spårvidden 1.5 m och hjulbasen 2.5 m. om den bilen har neutral Ackermann och man vrider högerhjulet 1.00 grad höger, svänger vänsterhjulet 0.99 grader. om man svänger högerhjulet 20.0 grader, svänger vänsterhjulet 18.0 grader.
Tack hjärna (medveten felstavning). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Jag gjorde idag en 4hjulsmätning på jobbet och passade på att kolla upp utväxlingen emellan ratt/styrutslag.
Bilen hade 3varv totalt (ände till ände) och ett max styrutslag på 35grader. Vid 10grader styrutslag var ratten vriden ett halvvarv dvs 50grader det ger alltså en utväxling 5:1. Bilen var f.ö en Hyundai santa fe (dålig exempel!!) Mvh Peter _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Är inte ett halvvarv = 180 grader? |
||||||
EEeeehhh! nu blev jag snurrig och blandade ihop begreppen. (grader minuter osv....) Ett rattvarv är ju förståss 360grader och ett halvvarv 180grader såklart. Men då blir det ju 18:1 isådanafall? Känns som om jag skall gå och lägga mig tidigt i kväll ![]() _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
18:1 på en onämnbar, den spar vi. ![]() Är det någon som har motsvarande tal på något lite mer direktstyrt? Är det någon som har motsvarande tal på en tung bil utan servo? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 6370 besök totalt |