| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vilken bakvagn är bästa kompromissen?
|
24421 besök totalt |
|
Jag tänker bygga en mittmotorbil och behöver hjälp med val av bakvagn. På vilket sätt måste jag då kompromissa? Varför inte bygga en bakvagn själv? Jo, där faller det på mitt kunnade eftersom jag har dåligt med erfarenhet vad gäller chassi och väghållning. Dessutom har jag inte svarv, fräs, rörbock etc i mitt garage. Men varför då inte bara bulta dit en bakvagn från C5? Där begränsas jag tyvärr av ekonomin. Som jag ser det så återstår bara ett alternativ: att hämta en komplett, lättmonterad bakvagn på någon bildemontering. Någon som har några bra förslag på lämplig donatorbil?? _________________ Calle Olsson |
||||
|
På en mittmotorbil beror det ju till stor del på utrymme, skall du ha längsmonterad motor, så du har gott om utrymme runt drivaxlarna. Eller tvärstäld motor som tar upp plats för bärarmarna.
Sen så behöver inte nödvändigtvis en egen bakvagn kräva så mycket mer i verktygsväg än svets. varken svar fräs eller rörbock skall behövas. man kan exempelvis använda hjulspindlar från valfri framhjulsdriven bil med dubbla A-armar, bygga egna bärarmar, och sätta dit ett toe-stag. Angående kunskap om geometri finns det i stora mängder här på forumet
|
||||
Ang. utrymme så kan jag i detta planeringsstadie bestämma själv hur mycket utrymme det blir. Motorn ska vara längsmonterad med växellåda/motor monterad som på en GT40. Bygga bakvagn själv låter enkelt i din beskrivning. Men eftersom jag aldrig pysslat med chassibyggnad/ombyggnad så är jag inte ens säker på vad som menas med dubbla A-armar. Och vilka hjulspindlar skulle vara lämpliga? Finns vääldigt många att välja på! Frågorna blir många när man som jag just börjat med ett nytt intresse. Men jag är envis och har förhållande lätt för att lära om det är något som jag är intresserad av! Så det finns hopp!
Men visst måste det väl finnas någon delad bakvagn som skulle kunna gå att använda sej av till en början, under lärotiden så att säga? Ingen här på forumet som jobbar på bildemontering och kan komma med tips? _________________ Calle Olsson |
||||
|
Det är inte så lämpligt att diskutera bakvagn fristående från bilen i övrigt. Problemen med användandet av delar från skroten är att hitta fram o bakvagn som passar ihop. Jag skulle heller inte kunna ge ett tipps på de premisser du frågar efter. Alltså tala om vilken bakvagn som du ska använda och så är saken klar.
Jag skulle föreslå att du läser lite literatur i ämnet. Då blir det lättare att ge svar då vi kan använda ett mer belysande sätt att diskutera det hela. MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
Hmm... nu är jag nog inte riktigt med på noterna.
Ska jag tala om vilken bakvagn jag ska använda? Men det är ju det som jag behöver hjälp med. om jag redan visste vilken bakvagn jag skulle ha så vore väl denna tråd onödig? Eller... ? _________________ Calle Olsson |
||||
|
Se tex
https://rejsa.nu/vaghallningsboken/i Bra och lättläst bok, vem som hälst begriper mycket och man behöver ej vara matteprofessor häller. Sen Calle det här med väghålling är ett riktigt träsk pass dig så du inte sjunker.
Jag har bara näsan åvanför ytan
Har för mig att Ford Sierra, hmm eller var det Scorpio , som har en bakvagn som är dräglig.
Framvagn, hmm här vart det värre det flästa bilar idag har MacPestonben. Iof funkar det också men ingen hitt. Hmm men några vättiga framspinlar går nog att hitta, men bärarmana får man spika ihopp själv, _________________ Johan Sjölinder |
||||
Westfields budgetversion; SDV (Single Donor Vehicle) kör med hela, eller iaf stora delar av Sierra-bakvagnen. Hur Scorpio ser ut vet jag inte riktigt, men den måste iaf vara delad, eftersom de två har en del versioner av diffklumparna gemensamt. Övriga Westfield-"7:or" kör dock med egna delar, utom diffklumpen.
Cortina mk1, 2 eller 3 ska gå att köra med på Westfield, ihop med Westfields länkarmar. Liknande gäller tydligen för många andra byggen av liknande slag. och så finns naturligtvis Westfields delar; spindlar och nav i alu + bromsar för en bit över 10 kkr. Om man är beredd att betala det för lätta, trevliga saker så borde man kunna göra det omvända och använda dem till något eget bygge - men det finns nog billigare alternativ om man ändå tillverkar egna länkarmar och kan välja fritt. (Kanske inte så vanligt med alu på standardbilar, dock...) Vet inte riktigt vad länkarmarna kostar, men jag fick väl ge ett par tusen i tillägg för de långa platta racingarmarna istället för standard, så det lär finnas en hel del att spara på att svetsa egna. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
När det gäller växellåda och slutväxel kan jag rekommendera Audis, från
någon framhjulsdriven. Urstarka, med motorn längsplacerad. Bara att flytta bak så att säga. T.ex. från Audi 90 20V. I övrigt rekommenderar jag (som de andra) att läsa lite böcker i ämnet, t.ex. Görans. _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Jotack Johan, jag har förstått att det här med väghållning inte är så lätt i början! Därav mitt val att i nuläget inte "uppfinna hjulet" en gång till. I alla fall inte innan jag fått mer erfarenhet/kunnande inom området... _________________ Calle Olsson |
||||
|
En viktig sak att tänka på: tillverkare av standardbilar är världsbäst på att kompromissa.
Väghållning ska kombineras med trygga (inte alltid snabba) egenskaper, låg ljudnivå, god komfort, lagar och förordningar, möjligheten att fungera med eller utan last, med eller utan släp/husvagn och sist men inte minst: det ska göras så billigt som möjligt! Den sista parametern är t.ex. en förklaring till varför MackPässon används så flitigt... _________________ Jörgen Eriksson |
||||
|
David olofson,
Tack för Westfield-tipset! Ska söka mer info om detta! Jörgen Eriksson, Jag har i princip bestämt mej för en lösning som den du beskrev vad gäller växellåda. Har sett på nätet att Audilådor används ganska flitigt i mittmotorbyggen. _________________ Calle Olsson |
||||
Nu har det blivit ett missförstånd . Du frågar efter en bra bakvagn. Men jag vet inte vad för framvagn du har. Jag menar att bilen är en helhet, och bygger man bilen från början så är det bästa att lägga upp en helhetsbild av bilen. Utifrån den grundtanken kan man sedan välja komponenter som fyller syftet man är ute efter. Jag ville absolut inte fösa in dig i ett moment 22.
Ber om ursäkt ifall jag uttryckte mig brutalt. MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
Göran, jag förstår naturligtvis att du menar väl och jag är väldigt tacksam för alla tips och råd jag kan få. Mitt mittmotorbygge är i projektstadie än så länge. Tills pengar ramlar in (som är på G) så tänkte jag just som du sa lägga upp en helhetsbild innan jag drar igång bygget. Har hittils kommit fram till att det blir längsmonterad motor och transaxel. Nu riktar jag in mej på bakvagn eftersom jag trott mej förstå att denna bit inte är helt okomplicerad med detta upplägg. Jag förstår att en bil är en helhet vad gäller väghållning. Men som nybörjare på området så har jag inte förväntat mej att mitt första projekt får väghållning i världsklass. Mitt mål är att få ihop något som funkar på ett acceptabelt sätt. Bättre det än att i sökandet efter det perfekta tröttna och inte fullfölja alls. Sen kan ju bilen alltid förfinas allteftersom kunnade/erfarenheter växer tills sej. Alla har vi väl varit nybörjare någon gång?
Ang. framvagn: jag kommer förmodligen att använda mej av den som redan sitter i karossen som jag väljer att använda. Vilken kaross det blir har jag inte bestämt ännu. Porsche blir det inte eftersom det redan byggs sådana, och det är tråkigt att plagiera. Men MacPerson är ju vanligaste framvagnen, så troligt är att det blir en sådan. Någon som har fler tips än Sierra-bakvagn? Har BMW någon hyffsat lättapplicerad bakvagn som skulle kunna gå att använda ihop med en transaxel? _________________ Calle Olsson |
||||
|
calle_o:
om du lägger ner ganska mycket jobb på bakvagnen skull jag inte gå på Macpeston fram. Försök att hitta ett par vättiga spinlar fram bara, sen bärarmana är bara lite rör. Så ett par bärarmar går att snickar ihop med bågfil, enkel gigg och svets. Att få någulunda vättiga vinklar och geometri i framvagnen kan vi nog diskutera oss fram till. I slutändan så blir det ett gäng kompromisser, gäller bara att unvika de västa missarna bara. Bara sa fanskapet
_________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Här är två bilder på Manta/Ascona-A/B framvagn.....dom är väldigt bra enligt en väghållnings kille jag pratade med för ett tag sedan.
Eller som han sa, enda felet med dom är att dom inte är ställbara....annars är det väl så bra det går att få orginal
Billiga och enkla att pilla med....finns oftast på närmsta skrot ha ha. Hörde om ett 911-bygge som använde A-framvagnen, så helt fel kan det ju inte vara.
Skall bli kul att se vad du bygger för bil. Mv. _________________ Ascona_A |
||||
Bilder oxå, man tackar! Så denna framvagn har förhållandevis bra prestanda? Det skall jag lägga på minnet. Har någon en bild eller två på någon trevlig, delad bakvagn från Sierra eller liknande kanske? Eller Internet-adress? Allt mottages som sagt med tacksammhet!
_________________ Calle Olsson |
||||
Cortina Mk3-5 ska det vara (1 och 2 har McPherson), men i Sverige är det lättare att titta efter Taunus 1971-82...för det är samma bil. Scorpio och Sierra har identiska bakvagnar i konstruktion och geometri. Helt okej bakvagn, samma typ som BMW E30 till exempel. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Den övre är en manta/ascona B, den undre ascona/manta A, så det är inte samma. De är ganska lika, men inte identiska. Största skillnaden är väl att B-modellen har dämparna i övre armen och upp i karrossen medans A-modellen har den i fjädern. Det senare är ju smidigare om man ska bygga in den i en därför ej avsedd bil. Har en av A-modellen i mantan (duh). Är väl ganska bra, men SÅ fantastisk är den väl inte? Med konstruktionen med dämparen i fjädern som den har borde det vara ganska lätt att sätta dit en "riktig" coilover, vilket jag tänkte försöka med. _________________ Markus Ålind |
||||
Så det skulle kunna gå att använda Westfields (eller kanske någon annan kitcar-tillverkares?) bärarmar ihop med nav och bromsar från Sierra eller liknande? Någon som vet? _________________ Calle Olsson |
||||
Eller så bygger man egna bärarmar
Dom svarta har jag gjort själv... dom kromade är köpes från Rush
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||
|
Det är relativt sett en "bagatell" att bygga dubbla bärarmar fram. Rikta in dig på Taunus spindlar fram och passande kulleder kan köpas från lämplig kitcar byggare i England. Här är ett exempel: http://www.lolocost.co.uk/
Det är lite pyssel annars att få ihop spindlar med kulleder och kan behöva div adaptrar och skräp.
Därtill kan de ju leverera passande gummibussningar och kanske t.o.m. delarna till bärarmarna. Bak är väl lämpligt med typ nån Sierra bakvagn eller så, den är rätt platt och du borde kunna få plats med motor och låda utan alltföra stora modifieringar. Kan behöva specialgjorda drivaxlar (inte korta själv utan finns företag som härdar och fixar sånt).
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
24421 besök totalt |