Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3 M Coupé -02 *SÅLD*
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (31556 totalt)
Emm
Stockholm
Här sen Feb 2004

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Det har inte hänt så mycket sedan sist, men eftersom det gått drygt tre månader tänkte jag i alla fall underhålla tråden lite och uppdatera projektstatus (ändringar nedan markerade med '+' i.s.f. '-')...

Följande sitter nu på plats:
- AC Schnitzer ShortShift-kit (kortare slag på växelspaken)
- AC Schnitzer Sport chassiekit (styvar upp och sänker ca 30 mm)
- Axxiss Deluxe Plus bromsbelägg (ung. som original men dammar mindre)
+ BMW OEM bakre stötdämparbussningar (hade tänkt köra annat märke med styvare material,
   men det tog sådan tid att jag köpte nya original i naturgummi i stället -- passade på vid service)
+ DMR S54 Sport Mode-modul (vassare styrning av den elektroniska gaspedalen; dock ännu ej
   aktiverad p.g.a. problem med dubbla trottelmappningar i den europeiska ECU:n...)
- Hubcentric 10 mm spacerplattor (ren estetik -- och kanske lite bättre väghållning på köpet :-)
+ Ireland Engineering Rear Subframe Bushings (förstärkta bakaxelbussningar)
- ITG luftfilterinsats (ett kolfiberinsug med luftledning från spoilerintag vore i.o.f.s. trevligt...)
- Kelleners ECU-uppgradering med ommappad styrprogramvara (max 8.200 rpm :-)
- Kelleners rostfritt sportavgassystem (4 x o 70 mm ändrör)
- Kelleners racekamaxlar (vassare på höga varv utan att tappa på låga varv)
- Kelleners racekatalysatorer (bättre flöde, "hårdare" ljudkuliss vid gaspådrag)
- Kelleners stålomspunna bromsslangar (stummare känsla)
- MH-GTR bakaxelmodul med 3,46:1 i utväxling (mot original 3,15:1;
   förbättrad acceleration på bekostnad av sänkt toppfart till ca 260 km/tim)
- Michelin Pilot Sport PS2 225/45 fram resp. 255/40 bak på original
- BMW Style 40 Chrome Shadow-fälgar 7,5 x 17" fram resp. 9 x 17" bak
   (viktmässigt OK + gillar originalstuk med lite lätt sleeperattityd :-)
- Rogue Engineering ClutchStop (underlättar snabbare växlingar)
- Strong-Strut CL fjäderbensstag fram (svartlackerat i aluminium)
- Turner Motorsport Under-drive Pulleys (nya drev till vattenpump och servopump,
   vilket ger minskat drivmotstånd och ca 2-5 hk i minskad effektförlust i motorn)
- UUC Pedal Bushings (förstärkta pedalbussningar)
- UUC Tranny Mount Bushings (förstärkta växellådsbussningar)

Utseendemässiga modifieringar:
+ Auco fällbart mittarmstöd i svart skinn
- Autowerks pedalsats i aluminium
- Bimmian Solaris vita blinkerslampor
- BMW E46 M3 M-fotstöd
+ DMP Design bagagerumsmatta i svart tyg
- LeatherZ autodimmande kupébelysning till fotutrymmet
- LeatherZ dörrsidoarmstöd i svart skinn
- Demontering av bakrutetorkare och -motor (fortfarande inte klart)
...samt lackering av takspoiler och dörrhandtag i bilens färg (safirsvartmetallic)
...och givetvis en TrackGuard spårsändare (sitter dolt monterad i bilen)

Följande kvarstår fortfarande:
- MH-GTR lättat svänghjul i aluminium (ca 8 kg mot original ca 13 kg)
+ Rogue Engineering Weighted Selector Rod (kraftigare växelväljarstag för minskat
   motstånd i växlingarna, skall motverka trögheten i den kortslagigare växelspaken)

Nu händer inte mycket mer i år, men till våren gör jag klart med lättat svänghjul samt förstärkt växelväljarstag, sedan är det bara ut och rejsa (på klubbträffar och bankörningar förstås...).

Stockholm
Här sen Nov 2002

Mark W. skrev:
sedan är det bara ut och rejsa (på klubbträffar och bankörningar förstås...).

Preffered supplier of racetracks: www.bmwsc.com

Stockholm
Här sen Feb 2004

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Nu är i alla fall det förstärkta växelväljarstaget från Rogue Engineering på plats (väger ca fyra gånger mer än originalstaget!), och det blev en märkbar förbättring i växlingskänslan -- mer distinkt och utan den tidigare ryckighet som ofta uppstår när man har kortat av slagen i växellådan (jag har ju ett AC Schnitzer short-shift-kit), och särskilt då i kombinationen med den mycket lättare M-originalspaken (snyggare än ACS "golfboll" i stål...). Rekommenderas!

Även bakrutetorkarmekaniken är nu åtgärdad på garantin (ett känt fel är att spolarvätskan bak ofta tenderar att rinna ut över bakluckan när bilen "sätter sig" vid fullgasacceleration).

Sedan har jag bytt tillbaka till originalkopplingsstoppet igen -- den stora "BigBoy"-pucken gav annars pefekt kopplingsspel, förutom när drivlinan blivit rejält varmkörd då något händer som gör att spelet nästan helt uteblir, t.o.m. med kopplingen maximalt nedtryckt finns ett litet driv på lådan, och det blir alldeles för kärva växlingar då. Nu är dock spelet lite väl stort, när man har vant sig vid det mer distinkta läget, så jag skall nog bygga på originalpucken ca 10 mm.

Nu är det väl bara det lättade svänghjulet kvar... Får dock se hur jag gör med detta då bilen som sagt skall säljas (är bra sugen på att slå till på en beggad GT3 till nästa år, då nya M3:an enligt purfärsk info dröjer till slutet av 2007 som tidigast...).

Stockholm
Här sen Jul 2004

Mark,

Inte skall du överge Z-flocken, Z4M kommer 2006

Stockholm
Här sen Feb 2004

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Hej Hobbe!

Både Z3 och Z4 är ju strikt tvåsitsiga, och jag vill gärna ha möjlighet att kunna ta med familjen ( + ) även i hobbybilen någon gång, så där ryker tyvärr Z:orna.

Det enda alternativ till nya E90 M3 som lockar är just 996 GT3, och även om det inte precis är det rymligaste alternativet så finns där i alla fall två små säten bak. Fast än så länge är det mest dagdrömmar, jag måste ju först få någorlunda hyfsat betalt för M Coupén (inköp av bil plus allting till är nu uppe i ca 600... ).

Vad gäller märkestrogenheten så blir det dock oavsett byte av hobbybil fortfarande BMW till vardags -- jag kör visserligen för tillfället en V70 2.4T -02 (sålde nyligen min X5 4.4iA -04), men i höst väntar leverans av en ny 530xiAM Touring i stället!

Stockholm
Här sen Jul 2004

Både nya M5 och M6 har plats för
Inte för att jag har något emot 996GT3... thumbs up

När Touringen väl står i garaget så är det väl dags att ringa Kelleners igen ?

Stockholm
Här sen Feb 2004

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Skulle jag vara tvungen att hålla mig till bara en bil så vore nog E60 M5 det optimala valet (även om det blir lite tajt med barnvagnen...), men som hobbybil betraktat är M5/M6 alldeles för dyr (min gräns går vid *max* 600-650), och dessutom är den alldeles för tung för att passa mina önskemål. Nej, tillsvidare har jag nog siktet inställt på en begagnad GT3...

Touringen får nog inte hälsa på hos Kelleners, det är ju trots allt en vardagsbil där lite tråkiga värden som komfort, tillförlitlighet och ett visst mått av diskretion är att premiera...

Hör av dig om du skulle vilja ses inne i stan någon gång och få en provtur i M Coupén -- jag har själv faktiskt aldrig kört Z4 och skulle gärna prova! :-)

Stockholm
Här sen Jul 2004

thumbs up

Anders Frisk (Porsche 911) här på forumet, och jag försöker få till en träff med bilbyte.
Är du intresserad så kan vi träffas alla tre, eller så tar vi enbart en Z-träff.
Brostugan med ljug och fika någon dag kan vara kul.

Blir det någon bankörning för dig med BMW SC ?

Stockholm
Här sen Feb 2004

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Gärna -- mejla mig ditt telefonnummer så ringer jag dig i helgen eller nästa vecka (nästa Brostugan är ju inte förrän den 13/6).

Jag hade tänkt åka till Mantorp den 21/5, men fick tyvärr förhinder. Trist, för det var väl den enda banträff nu i sommar som låg någorlunda i närheten (är lite för lat för att sitta och köra ända ned till Småland eller Skåne för en dags bankörning)...

Stockholm
Här sen Jul 2004

PM:at !

Skåne
Här sen Okt 2003

Mark W. skrev:
Hej Hobbe!

Det enda alternativ till nya E90 M3 som lockar är just 996 GT3, och även om det inte precis är det rymligaste alternativet så finns där i alla fall två små säten bak.

Hej Mark,

Det finns inga säten bak i en GT3.

Philip Lundh
Citera
Emm
Stockholm
Här sen Feb 2004

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Say what?! Menar du verkligen att GT3 inte i något utförande har baksäten, inte ens i enkelt gatutförande (alltså ej CS el. RS)? Jag tog för givet att det skulle finnas två nödsäten bak i GT3, precis som det gör i övriga 996-modeller!

Eländes elände -- fast å andra sidan blir valet i så fall plötsligt mycket enklare : Eftersom 993 känns för gammal, vanliga 996 känns helt ointressant, och såväl 996 Turbo som nya 997 S tyvärr blir för dyra, så ställer jag nog siktet på en E90 M3 som nästa hobbybil trots allt...

Jkpg
Här sen Nov 2002

MatroxMGA skrev:
Hej Mark,

Det finns minst en i PCS som har baksäte i sin GT3a. Hurvida det är lagligt/typat/orginal kan jag inte svara på... Men finns gör det. thumbs up

Bilen i fråga är röd, mer än så vet jag inte...

Stockholm
Här sen Feb 2004

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Daniel Magnusson skrev:
Det finns minst en i PCS som har baksäte i sin GT3a. Hurvida det är lagligt/typat/orginal kan jag inte svara på... Men finns gör det.

Tack Daniel, då finns det hopp! Det vore klart intressant att höra mer om detta, så fråga väldigt gärna nästa gång du träffar någon i PCS (jag känner tyvärr inte själv någon där)!

Ang. M Coupén (trådens egentliga huvudämne som i de senaste inläggen hamnat lite ur fokus... :-) så har jag nu satt tillbaka min BigBoy ClutchStop (det blev *alldeles* för stort spel med originalpucken), men tagit bort en extra distansbricka och tjock mutter som jag inte noterade tidigare (höjd ca 7 mm), och nu känns det som om pedalspelet för frikoppling sitter som en smäck!

Skåne
Här sen Okt 2003

Daniel Magnusson skrev:
MatroxMGA skrev:
Hej Mark,

Det finns minst en i PCS som har baksäte i sin GT3a. Hurvida det är lagligt/typat/orginal kan jag inte svara på... Men finns gör det. thumbs up

Bilen i fråga är röd, mer än så vet jag inte...

Finns inga GT3 med baksäte monterat från fabrik......har funnits trådar på rennlist om att montera baksäte men det verkade jobbigt. En GT3 ska ju för övrigt inte ha baksäte, det är ju en GT modell

Philip Lundh
Citera
Emm
Stockholm
Här sen Feb 2004

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Nu har jag i alla fall bestämt mig för att sälja bilen i sommar/höst, så hugade spekulanter är välkomna att höra av sig! Bilder och en förteckning över allt som är gjort på bilen finns ju i denna tråd, men mejla eller PM:a gärna vid ev. frågor eller bud (vid seriöst intresse går det givetvis bra med en provtur också). Jag har tänkt gå ut med annonser någon gång under augusti.

(Nästa bil blir antingen kommande E90 M3, som väl dock dröjer 1-2 år till, eller kanske en beg. 996 4S, eftersom GT3 inte har baksäte och jag gärna har fyrhjulsdrift för optimala året-runt-möjligheter :-).

Stockholm
Här sen Feb 2004

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Dags att skaka liv i den här gamla tråden igen...

Bilen har stått och sovit på vintersulorna i carporten med en Porsche-batteriladdare i cigarettuttaget sedan november, men idag var det lite för mycket vårkänsla i luften för att inte väcka den ur vinterdvalan! På med motorvärmaren en timme, sedan ut och starta. Till min förvåning så startade den upp som om jag precis hade slagit av tändningen, och redan efter 10 minuters gubbkörning (max 4.000 rpm) var oljetempen uppe i ca 90°, men jag varmkörde ändå en halvtimme till innan jag drog den till maxgränsen (8.200 rpm i denna bil) -- och #!*%_@!! vad den gick bra! Hade 99 oktanig VPower kvar i tanken, och den drog sinnessjukt skönt! (Nu har jag visserligen bara såsat omkring i en ca 250-hästars V70 AWD i vinter, så referensramen är väl lite till M Coupéns fördel, men nog gick den rysligt bra, och samtidigt silkeslent.) Vevade ned rutan inne i Södra länken (sträckan där inga fartkameror sitter uppsatta ;-) och njöt till fulla drag av motorljudet som craschbangade mellan tunnelväggarna och verkade höja pulsen lite på framförvarande trafik... :-).

Nåväl, jag är fortfarande inne på att sälja bilen och kommer inom kort att lägga upp en annons i säljforumet här och på autopower.se. Skulle kännas lite vemodigt att skiljas, men ombyte förnöjer, och just nu är siktet inställt på en 996 4S (eller Turbo, om ekonomin så tillåter), en bil jag som flerfaldig BMW M-ägare länge gått och tjuvsneglat på. Förutom baksäten så är det också fyrhjulsdriften som lockar, det har varit en del tillfällen i vinter när familjen haft behov av två rullande bilar...

Den som är intresserad av en av landets vassaste M Coupéer för gatan får gärna skriva här, jag svarar på alla frågor. Det enda jag inte är överdrivet förtjust i är de som kommer med medvetna skambud (så desperat är jag inte på att sälja), så endast vettiga bud tack -- bilen är trots allt väldigt påkostad, extremt välskött och har relativt brutala prestanda (repeterar: ca 380 hk och 425 Nm, uppmätt hos Kelleners i Tyskland i deras mätanläggning -- se bakåt i tråden för ytterligare info).

Vårkänsla!!!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Du skall inte skiljas från M-Cuppen med ett sista nyligen tagit "nyp" i minnet?
Mantorp 6/5 med www.bmwsc.com

Stockholm
Här sen Feb 2004

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Bilen har nu fått en ny lycklig ägare, så nu stänger jag ned min aktivitet i den här tråden, och så får vi se om den nya ägaren lägger upp en egen tråd sedan och tar vid där jag slutade... Tack i alla fall alla som har skrivit i tråden med frågor, tips och synpunkter! Det känns lite tomt efter tio år som BMW M-ägare, men samtidigt skall det bli väldigt spännande att börja leta efter en vass 996 (lutar just nu mest mot en 4S med X52-kit)!

BMW Z3 M Coupé -02 *SÅLD*
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (31556 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande