Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Fullbur
1337 besök totalt
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Fullbur

Hej!

Jag funderar hårt på att bygga till så min Westfield har fullbur. Är jag knäpp? Tycker det känns ganska läskigt att sitta i princip helt oskyddad från sido-impacts. Att rulla känner jag mig rätt säker från, men just om man skulle bli "t-bonad" känns lite lätt riskabelt, speciellt eftersom alla andras kofångare är i princip i axelhöjd...

Man borde kunna göra något avtagbart, skulle man vilja ta bort det om man ska ut på nån långresa eller så...

Förstärkningarna i chassit gjorde jag när jag byggde, så det är mest att borra hål i karossen och göra nån sorts fästning i huvudbågen.

Tips, idéer, åsikter?

porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Re: Fullbur

Westfield skrev:
Hej!

Jag funderar hårt på att bygga till så min Westfield har fullbur. Är jag knäpp? Tycker det känns ganska läskigt att sitta i princip helt oskyddad från sido-impacts. Att rulla känner jag mig rätt säker från, men just om man skulle bli "t-bonad" känns lite lätt riskabelt, speciellt eftersom alla andras kofångare är i princip i axelhöjd...

Man borde kunna göra något avtagbart, skulle man vilja ta bort det om man ska ut på nån långresa eller så...

Förstärkningarna i chassit gjorde jag när jag byggde, så det är mest att borra hål i karossen och göra nån sorts fästning i huvudbågen.

Tips, idéer, åsikter?

Det låter mycket vettigt.

Ett förslag för att öka sidokrockskyddet är att ha utrymmena mellan sträorna i ramens sidor fyllda med skum som limmas mot aluplåtar på både utsidan och cockpit-sidan.

Jag hade även gjort en stötupptagande crashbox utanför sittbrunnen (på ramens utsida), t.ex 2mm aluplåt (höghållfast+20mm divinycell+2mm aluplåt+20mm divinycell+2mmaluplåt). Detta popnitas samman i ytterkanterna och bultas sedan mot ramen. Det skyddar tillsammans med helbur föraren mot T-bones

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag är lite inne på samma bana att bygga en fullbur.
Westfield, om du får fram några smarta lösningar så kikar jag gärna på dessa!
Min sittbrunn ger inte utrymme för några excesser så allt måste byggas utanför och helst bara med rör.
Klart att det tar bort lite av frihetskänslan i en gatregistrerad Seven men med lite tur så ökar det överlevnadschanserna om nåt skulle hända...

Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Jag har tanken att ha en löstagbar på min nästa bil, och jag funderar lite på om man kan täcka hålen som blir när buren inte är monterad med fästen för rutramen.

Tänkte mig båge bak när maninte har fullbur.

--VVTS--
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Det "traditionella" är att ha sidosträvor som går utanför armbågslinjen, så att säga.

Iom. att bilen är så lätt tror jag nog att de "vanliga" 45x2mm rören (eller vad det nu är man "brukar ha" i huvudbågen) är fullt tillräckligt utan att behöva bygga nån sorts kraschbox.

Hela främre delen kan ju göras avtagbar tänkte jag.

Jag tänkte nåt sånt här:

Det streckade är alltså nånting som knyter ihop vänster med högersida ovanför "knäna".

Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Min tanke var att gör hela buren avtagbar, och montera en enkel båge när man inte har buren på plats.

Mest för att slippa ha burhalvan skruvad mot huvudbågen.

--VVTS--
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Hur fäster man främre delen av buren mot huvudbågen, det måste finnas en "godkänd" metod att skruva ihop?

porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Problemet blir just att buren blir så väldigt styv och man som förare sitter väldigt nära yttersidan vid en ev sidokollision. Detta ger dels högt krockvåld och dels stor risk för inträngning. I en 7en finns det inte heller platts för kroppen att flytta sig utan man blir "krossad" mot kardanen.

I vår formelbil, t.ex. så är chassiet mycket grovt med triangulerade "burrör som sidoskydd. Ändå är den konstruerad med kylare + honeycombkrascboxer i sidepodsen.

Man kan hänga en kraschbox löst i buren under sidosträvan. Den behöver inte bli mer än 4 cm tjock "breddning" av ramen, och är lätt att bygga.

Just my opinion!

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Christian- respekterar din åsikt, och du har helt rätt. Mitt problem är att jag har glasfiberkaross som inte lätt modifieras utan att se asful ut ( lite bling är det förvisso) och att jag tror inte att man i alla fall överlever en krasch med stora hastighetsskillnader eftersom om bilen är styv så blir accelerationskrafterna enorma = inre blödningar = död Mikael. Om min bil med mig i står still och bli påkörd från sidan i 80km/h så räknar jag med att jag dör oavsett. Däremot om det är mindre hastighetsskillnader så hjälper buren till.

Genom att göra en bur enligt "traditionellt" sätt (som alla andra gör) så minimerar man risken att få kofångaren i knät vid mindre kontaktkrafter.

Lite så tänker jag.

Man borde kunna sätta ihop rören mot huvudbågen så här:

Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Min tanke med att göra en hel bur som går att ta bort och byta mot en båge är att slippa ha den typen av skarv, den gör ju ingen skada då den används men att ha utstickande festvinklar när man kör med bara båge tycker jag verkar lite otrevligt.

--VVTS--
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Westfield skrev:
om min bil med mig i står still och bli påkörd från sidan i 80km/h så räknar jag med att jag dör oavsett.

Fast du kanske kan höja dödströskeln från 67 till 73 med sidokrockskydd och det är väl en vinst?

Går det inte att ordna så man kan hänga dit det när man kör bana, sen plockar man bort dem när man vill blinga?

Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Jag vet inte riktigt hur en sån där "kraschbox" kan se ut?

Jag är inte rädd för att bli påkörd på bana, det är mest ute på vanliga vägen där dels man syns lite dåligt, dels är andra bilar stora, hårda och körs av ovana förare. På bana känner jag mig inte speciellt rädd, eftersom alla kör i samma riktning, de flesta har bra koll på sin bil och andras och det finns flaggvakter. Det är vanlig motorväg som är läskig tycker jag.

Jag tänker mig typ kopiera detta:

Allmänt banåkaforum
Fullbur
1337 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande