| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Insprutning och tändning till V6
|
1213 besök totalt |
|
Bygger Westfield med Ford Duratec V6. (2.5l, 24v, 60°, 170 hp.) Funderar allvarligt på att strunta i elektroniken som sitter i Cougar, Mondeo m fl, eftersom den inte går att mappa (eller ja; man kan köpa färdiga program och köra in via serviceporten för dyra pengar, typ, eller hänga på UniChip eller liknande), är inblandad i anti-spin, ABS mm - och så har eländet tydligen PATS; Fords immobilizer, som innebär att det tvärvägrar om man inte har instrument och allt inkopplat. Bara strul, och ska jag dessutom behöva betala för skiten så är jag inte intresserad...
Så, det lutar åt ett något utbyggt MegaSquirt och lämpligt tändsystem. Några idéer om vad som kan vara lämpligt? Blir det inte lite klurigt att hitta ett brytarlöst, fördelarlöst tändsystem som stämmer med denna motorn...? Finns det något fullt programmerbart i vettig prisklass, som fixar V-motorer och annat "skumt"? Först och främst vill jag dock helt enkelt veta om det går att lösa till en rimlig kostnad. (Några tusenlappar eller så.) I så fall behöver jag ju inte betala för Ford-trasslet... Bygga elektronik och modifiera kod i asm, C, C++, Pascal etc är inga problem, så det går fint med schema + filer och liknande. Finns mappingprogram för Linux så är det ett stort plus! Update: Ser ju iofs ut som om EDIS-modulen + tändspolar skulle gå att använda utan problem... Har för mig att MegaSquirt kunde styra den också. (Den vill ha en styrsignal någonstans ifrån, annars låser den tändningen på 10° - annars funkar den faktiskt helt fristående.)
Någon annanstans såg jag att det tydligen ska gå fint att köra MegaSquirt på V6:or. Någon här som har erfarenheter av det? _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
|
|
||
Exakt!
(Har inget alls än iofs. Det är delvis därför jag har lite panik med att hitta en lösning; har hittat ganska ny motor i bil, men jag vill inte betala för grejor jag inte ska använda, för det kostar så det räcker ändå! )
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
|
Flertalet kör kombinationen MS+EDIS, även på icke ford.
Jag har själv ingen erfarenhet av dem men pinto har. För MS spelar det ingen roll hur många cylindrar du har. |
||
|
Såvitt jag vet sitter det redan EDIS fördelarlös tändning på Duratec, kanske med tändmodulen integrerad i sprutet men en lös tändmodul till EDIS6 går ju att hitta. Triggerhjul, VR-givare och tändspole sitter redan på motorn/i bilen så i ditt fall är MS&EDIS klockrent.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Japp, det är tydligen EDIS på alla Duratec, samt en den äldre V6:or. Dock har alla efter -95 EDIS integrerad, men t ex Mondeo V6 -95 och tidigare med automat har separat modul. (Fick tag i en från just en sådan.) Nu skulle jag ju bara haft med 12-pinnarskontakten till den också... > (Motorn kommer från en Cougar -99, så där finns ingen sådan kontakt.) Ingen som har en över?
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1213 besök totalt |