| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kolfiberfråga
|
1, 2 >> 3667 besök totalt |
|
Kolfiberfråga
Hur är det med kolfiber, går det att få en konkav/konvex cirkel (typ som en parabol) utan att det veckar sej? Ska fixa en sak till bilen som blir lite trixig är jag rädd. Vad säger expertisen? _________________ Björn Viklund Audi S2 Avant (brukshink) *Ny räser på gång* |
||||||
|
"Twill" väven är väldigt lättdraperad. Det är den som har det utseende som de flesta förknippar med kolfiber delar.
Den är egentligen inte speciellt bra på något förutom att den är lättdraperad. Gjorde ett plenum i sådan väv och det funkade över förväntan. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
|
Undrar hur det är med värmetålighet hos det lamineringsepoxi man har till kolfiber. Finns det olika varianter och så? om man ska limma ihop två olika delar med varandra som bör tåla att sitta nära motorn (insug), vad bör man använda för typ av klet för att det ska sitta fast även om det blir ganska så varmt?
jodå, det kommer bli en kant på den, samt att det är noll belastning på detaljen i sej, kommer ingå i en större del...typ. svårt att förklara så det blir begripligt bara :P _________________ Björn Viklund Audi S2 Avant (brukshink) *Ny räser på gång* |
||||||
|
Re: Kolfiberfråga
Jag skulle ha klippt remsor istället för att drapera. Enklare hantering. Bättre koll på materialmängd, du kanske inte vill ha lika tjockt överallt utan istället ha stringers eller nåt. _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||||
Tg på lamineringsepoxi är sällan mycket högre än den temperaturen man har härdat epoxin på. 50 grader härdtemperatur ger tg på ca 50 grader. Tg eller glasningstemperatur är den temperatur där epoxin börjar förlora mycket av sina materialegenskaper. Man kan öka på tg genom att efterhärda laminatet. Hur hög temperatur man kan använda beror helt på valet av epoxi. Det finns system som ger tg på över 180 grader, men då pratar vi prepreg. Kolla materialspecen på den lamineringsepoxi du använder, det bör stå rekommendationer i den. _________________ Peter Bull Why waste time learning when ignorance is instantaneous? |
||||||
... Och ta lite marginal då datablad har en tendens att visa glädjesiffror som definitivt inte uppnås hemma i garaget... _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||||
|
Jag tänkte snickra ihop ett plenum men jag har inte den blekaste om hur varmt det blir runt om. Ska jag ta å slänga ner lite tempmätare runt om och ta en liten tur med lite banlik körning?
_________________ Björn Viklund Audi S2 Avant (brukshink) *Ny räser på gång* |
||||||
Tjena! Du får gärna skicka upp den länken här, vart lite intresserad... "Vobblar"/Andas det och spricker tillslut eller vad är det som händer? Det är väll det jag kan tänka mig, som när man bygger i plåt/alu men i för få mm. om du inte vill eller kan lägga upp det får du gärna maila det: o.leffler@spray.se (Har 300mb inbox så storleken har inte betydelse.. i detta fall )
Mvh otto Leffler _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||||
Imploderar betyder exploderar/spricker, eller...? _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||||
Nja, motsatsen till exploderar, egentligen. Exploderar gör saker när trycket blir för stort, och bitar flyger omkring. Imploderar gör det när trycket blir för lågt, och bitarna sugs ihop mot varandra. (Resultatet kan dock bli ungefär detsamma - som när man slår sönder ett TV-bildrör, t ex; då studsar glasbitarna mot varandra och flyger åt alla håll sedan. Rekommenderar inte att man testar det...! )
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
Undviks inte det rätt lätt med separata spjällhus då? Då hamnar ju vacuumet på "rätt" sida spjället typ. _________________ Björn Viklund Audi S2 Avant (brukshink) *Ny räser på gång* |
||||||
Det kan nog undvikas då, det fanns en stor kolfiberspecial på Bilsporttidningen för ett par år sen där de beskrev för och nackdelarna med kolfiber etc. _________________ Kör cheva numer. |
||||||
|
Det borde väll även gå att undvika att det sugs ihop genom att göra ett sandwich laminat av det. De sakerna jag gjutit med lite divenycell i mellan kolfibret har blivit rikitg böjstyft så jag tycker det borde hjälpa mot att det sugs ihop.
|
||||||
Du har ingen aning om vilket nummer det kan tänkas vara? Känns som att det är värt att kika på det innan jag börjar mixtra
_________________ Björn Viklund Audi S2 Avant (brukshink) *Ny räser på gång* |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Kolfiberfråga
|
1, 2 >> 3667 besök totalt |

