Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kolfiberfråga
1, 2   >>
3667 besök totalt
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541


Trådstartare
Kolfiberfråga

Hur är det med kolfiber, går det att få en konkav/konvex cirkel (typ som en parabol) utan att det veckar sej? Ska fixa en sak till bilen som blir lite trixig är jag rädd.
Vad säger expertisen?

_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Tror inte det har så mkt att göra med vilken fiber det är, utan snarare hur mattan är utformad (typ vävd). Det finns en speciell variant vars namn jag glömt som är mkt lättdraperad.

_________________
Pär Hylander
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3022



"Twill" väven är väldigt lättdraperad. Det är den som har det utseende som de flesta förknippar med kolfiber delar.

Den är egentligen inte speciellt bra på något förutom att den är lättdraperad.
Gjorde ett plenum i sådan väv och det funkade över förväntan.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541


Trådstartare
Så kolfibertwill (200g/m2) som swecomposite.com borde fungera bra då med andra ord?

_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238



Tänk bara på att en ren parabolformad yta utan en kant kommer bli riktigt flexig, även med flera lager fiber. Försök alltså att få till en fläns eller dyl för att få upp styvheten.

_________________
Henning Olsson
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541


Trådstartare
Undrar hur det är med värmetålighet hos det lamineringsepoxi man har till kolfiber. Finns det olika varianter och så? om man ska limma ihop två olika delar med varandra som bör tåla att sitta nära motorn (insug), vad bör man använda för typ av klet för att det ska sitta fast även om det blir ganska så varmt?



henningo skrev:
Tänk bara på att en ren parabolformad yta utan en kant kommer bli riktigt flexig, även med flera lager fiber. Försök alltså att få till en fläns eller dyl för att få upp styvheten.


jodå, det kommer bli en kant på den, samt att det är noll belastning på detaljen i sej, kommer ingå i en större del...typ. svårt att förklara så det blir begripligt bara :P

_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11036



Re: Kolfiberfråga

malfunkshun skrev:
Hur är det med kolfiber, går det att få en konkav/konvex cirkel (typ som en parabol) utan att det veckar sej? Ska fixa en sak till bilen som blir lite trixig är jag rädd.
Vad säger expertisen?


Jag skulle ha klippt remsor istället för att drapera.

Enklare hantering. Bättre koll på materialmängd, du kanske inte vill ha lika tjockt överallt utan istället ha stringers eller nåt.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Peter Bull
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 48



malfunkshun skrev:
Undrar hur det är med värmetålighet hos det lamineringsepoxi man har till kolfiber.


Tg på lamineringsepoxi är sällan mycket högre än den temperaturen man har härdat epoxin på. 50 grader härdtemperatur ger tg på ca 50 grader. Tg eller glasningstemperatur är den temperatur där epoxin börjar förlora mycket av sina materialegenskaper. Man kan öka på tg genom att efterhärda laminatet. Hur hög temperatur man kan använda beror helt på valet av epoxi. Det finns system som ger tg på över 180 grader, men då pratar vi prepreg. Kolla materialspecen på den lamineringsepoxi du använder, det bör stå rekommendationer i den.

_________________
Peter Bull
Why waste time learning when ignorance is instantaneous?
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11036



Peter Bull skrev:
Kolla materialspecen på den lamineringsepoxi du använder, det bör stå rekommendationer i den.


... Och ta lite marginal då datablad har en tendens att visa glädjesiffror som definitivt inte uppnås hemma i garaget...

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541


Trådstartare
Jag tänkte snickra ihop ett plenum men jag har inte den blekaste om hur varmt det blir runt om. Ska jag ta å slänga ner lite tempmätare runt om och ta en liten tur med lite banlik körning?

_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



Glöm inte vibrationerna...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586



om du vill se hur ett glasfiberplenum beter sej när motorn är igång kan du PM'a mej ..

(såvida det inte var någon här som länkade till den filmenen gång?)
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 277



Dan Johansson skrev:
om du vill se hur ett glasfiberplenum beter sej när motorn är igång kan du PM'a mej ..

(såvida det inte var någon här som länkade till den filmenen gång?)


Tjena! Du får gärna skicka upp den länken här, vart lite intresserad...

"Vobblar"/Andas det och spricker tillslut eller vad är det som händer? Det är väll det jag kan tänka mig, som när man bygger i plåt/alu men i för få mm.

om du inte vill eller kan lägga upp det får du gärna maila det: o.leffler@spray.se (Har 300mb inbox så storleken har inte betydelse.. i detta fall )

Mvh otto Leffler

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Eller så imploderar det när spjället stängs abrupt vid varvstopp?
Det har hänt, inte särskilt ovanligt vid hempul med glas/kolfiber.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 277



Mattias Hellöre skrev:
Eller så imploderar det när spjället stängs abrupt vid varvstopp?
Det har hänt, inte särskilt ovanligt vid hempul med glas/kolfiber.


Imploderar betyder exploderar/spricker, eller...?

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



sugs ihop
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Leffler skrev:
Mattias Hellöre skrev:
Eller så imploderar det när spjället stängs abrupt vid varvstopp?
Det har hänt, inte särskilt ovanligt vid hempul med glas/kolfiber.


Imploderar betyder exploderar/spricker, eller...?

Nja, motsatsen till exploderar, egentligen. Exploderar gör saker när trycket blir för stort, och bitar flyger omkring. Imploderar gör det när trycket blir för lågt, och bitarna sugs ihop mot varandra. (Resultatet kan dock bli ungefär detsamma - som när man slår sönder ett TV-bildrör, t ex; då studsar glasbitarna mot varandra och flyger åt alla håll sedan. Rekommenderar inte att man testar det...! )

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541


Trådstartare
Mattias Hellöre skrev:
Eller så imploderar det när spjället stängs abrupt vid varvstopp?
Det har hänt, inte särskilt ovanligt vid hempul med glas/kolfiber.



Undviks inte det rätt lätt med separata spjällhus då? Då hamnar ju vacuumet på "rätt" sida spjället typ.

_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



malfunkshun skrev:
Mattias Hellöre skrev:
Eller så imploderar det när spjället stängs abrupt vid varvstopp?
Det har hänt, inte särskilt ovanligt vid hempul med glas/kolfiber.



Undviks inte det rätt lätt med separata spjällhus då? Då hamnar ju vacuumet på "rätt" sida spjället typ.


Det kan nog undvikas då, det fanns en stor kolfiberspecial på Bilsporttidningen för ett par år sen där de beskrev för och nackdelarna med kolfiber etc.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2372



Det borde väll även gå att undvika att det sugs ihop genom att göra ett sandwich laminat av det. De sakerna jag gjutit med lite divenycell i mellan kolfibret har blivit rikitg böjstyft så jag tycker det borde hjälpa mot att det sugs ihop.
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541


Trådstartare
Mattias Hellöre skrev:
malfunkshun skrev:
Mattias Hellöre skrev:
Eller så imploderar det när spjället stängs abrupt vid varvstopp?
Det har hänt, inte särskilt ovanligt vid hempul med glas/kolfiber.



Undviks inte det rätt lätt med separata spjällhus då? Då hamnar ju vacuumet på "rätt" sida spjället typ.


Det kan nog undvikas då, det fanns en stor kolfiberspecial på Bilsporttidningen för ett par år sen där de beskrev för och nackdelarna med kolfiber etc.



Du har ingen aning om vilket nummer det kan tänkas vara? Känns som att det är värt att kika på det innan jag börjar mixtra

_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
Skruva banåkabil
Kolfiberfråga
1, 2   >>
3667 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande