Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW Alpina B8 -95 | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (7406 totalt) |
Hej!
Nu har jag ägt min bil i 4 år, dax att använda grejerna innan dom rostar bort Mina planer är att byta stötdämpare (fn Bilstein), bromsar (fn Lucas) och däck (fn Michelin PS2). Lite info ang bilen: V8, 4.6 liter, 333Hk, 470Nm (M62) Getrag 226 (6vxl) Tjänstevikt: 1600Kg, fördelning 50/50 ASC+T 17" Alpina fälgar (bredd: 8.5" fram, 9" bak), 235/40 fram 265/35 bak +Annan utrustning (som gör bilen tyngre...) Vilken ordning ska jag uppgradera? Har inte möjlighet att byta allt i år.. Ska väl tillägga att jag kommer inte att plåga livet ur bilen men lite lagom banåka kommer det att bli |
||||||
Så länge du inte sliter sönder den så att den inte kan kallas/återställas till sitt ursprungskick får du göra vad du vill...
En såndär, fast touring, vill jag ha. Det enda tips man kan ge är väl att en så pass exclusiv bil kräver att den får delar "av samma rang". Mao inga godtyckliga "sänkfjädrar", Flamingodäck eller GreenStuff/Taroxx-belägg. Men det känns inte som ngn risk heller i detta fallet. Välkommen hit. |
||||||
Har du kört den på bana tidigare? om inte så skulle iaf jag testa med orginalgrejor först.
Jag tror (men är inte helt säker) att fjädrar och dämpare är samma som på B3:an och det chassiet är iaf på tok för mjukt för nordslingan. Det bottnar totalt i Fuchsröhre och Karusellen. _________________ Anders Dauner |
||||||
Håller med där. Gör ingen räcer av den. Iaf inget som inte går att återställa. _________________ Anders Dauner |
||||||
Kul med fler Alpinor ute på banorna! Det är ju trots allt därifrån de kommer från början. Kan nog bli en trevlig vagn att ratta runt på banorna om så lite mjuk för avancerad körning men det verkar ju inte vara tanken heller? Riktiga däck och belägg räcker nog långt skulle jag tro.
Lycka till och ha så skoj! Behöver inte tillägga att jag gillar bilen va? _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||
Andreas:
Precis, hade tänkt förbättra bilens köregenskaper, inte hänga på massa krimskrams! Tack för välkomnandet, som ni ser var det länge sen jag reggade mig men nu ska jag förverkliga mina banåkar-drömmar. Erik: Bilen är idag 100% original och ska naturligtvis kunna återställas till detta. Anders: Jag har inte kört bana tidigare.. Kan nog tänka mig att det är samma dämpare som på B3 Lucasbromsarna är, vad jag vet, unika för B8:an (jag har de gamla klotsarna kvar, man kanske kan klistra på nåt) Cyberoid: Beläggen blir svåra att ersätta. Original kostar dom 3' (fram), det enda alternativet jag hittat är: http://www.ebcbrakes.com/Automotive.html ok/Skivor vill jag försöka undvika att byta.. Tack för hjälpen!! |
||||||
Jag har samma "problem" med min och köpte EBC Greenstuff som var mycket billigare än orginal. Trots att EBC tydligen klassas som "något sämre"......
_________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||
Greenstuff-trådar finns det ju nog av så nog om detta här... Vi säger skitgrejjer så kan folk fylla i själva vad de anser inte funka. Angående belägg brukar Stacke på PEAN snabbt hitta ngt som passar om han bara får se konturen på belägget. Antingen skicka de gammla eller så ritar man av och faxar/mailar. |
||||||
Lite OT i tråden. Samma som "de gröna" ... Kvalificerat gatbilsstylingglänsavidkioskenglassigförpackningsjunk som jag sett inte hålla måttet tillräkligt många ggr för att hoppa de fabrikaten. Kanske finns bättre saker på marknaden numera som jag missat? Jag vet du har Tarox och på vissa bilar kan det säkert funka, men mina erfarenheter är att bromsverkan OCH ekonomin blir bättre med lite mer bananpassade delar...om man nu ska ut på lite halvseriös banaåka alltså. Typ vanlig banträff. Dock ska tilläggas att mestadels av mina erfarenheter kommer från långlopp med bilar som slitit hårt på bromsarna. Samt ngn sprinträjsad och/eller banträffskörd E30 och Alfa GTV. Senaste besvikelsen är oranga Pagid. Oki att vi som sagt hade en bil som slet hårt på bromsarna men inte så snabbt...och nu är det samma visa med Martins E30... Liiiite bättre skulle dom väl hållit för dom pengarna kan man tycka... |
||||||
Ja så ska det bara inte behöva vara... Nu vet vi väl en del till orsakerna men med gatdäck och ett "seriöst racingbelägg" så förväntade man sig mer mil. Kontentan är väl att oranga Pagid inte trivs alls om det bara blir det minsta varmt. |
||||||
Enkolvsok, tyvärr.. |
||||||
Jag är rätt säker på att du kan hitta belägg som passar från annan bil, så är det till B6:orna i E30 karossen iaf. Kör själv med belägg från PEAN i compacten och de funkade super i lördags under superstage, likaså på andra banträffar. Nu har jag inte så mkt motoreffekt men det kompenserar jag med att bromsa sent.. Rita av belägget och faxa upp en bild till Per så kan han säkert gräva fram något som passar. Glöm inte bra bromsvätska som Castrol SRF eller liknande!
Mycket nöje! |
||||||
[quote="BMWTobbe"]Jag är rätt säker på att du kan hitta belägg som passar från annan bil, så är det till B6:orna i E30 karossen iaf. Kör själv med belägg från PEAN i compacten och de funkade super i lördags under superstage, likaså på andra banträffar. [quote]
Pean kunde inte hjälpa mig |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW Alpina B8 -95 | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (7406 totalt) |