Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1394 besök totalt |
Bilpriser, inflation, utveckling och prestand
Glodde i en gammal Teknikens Värld igår från 1985. Man testade den då nya Porsche 944 Turbo: 0-100 på 6.9 sek, toppfart 250, pris 263500:- På den tiden kostade en SAAB 900i ca 85000:- Hur är det idag? Jag bara råkar ta min Civic type R som jämförelse, men det finns andra bilar: 0-100 på 7.2 sek, toppfart 235, pris 203900:- En SAAB 9-3 kostar minst 220000:- Alltså, idag kan man köpa en ny bil som går nästan lika fort som 944 Turbo gjorde 1985, till ett pris som är lägre än vad Porschen kostade då UTAN att ta hänsyn till inflationen! Det kallar jag för utveckling! JohanR _________________ Johan Rådlund |
Det är ju lite att jämföra äpplen med päron (bägge sorter är dock goda)
Visst har bilarna utvecklas, i mitten på -80 talet hade Gtibilarna ofta drygt 100 hk och var små, burkiga, och rätt skojiga. Idag har de nästan dubbelt så stark motor, kostar dubbelt, är betydligt solidare och snabbare (även om den ökade vikten ätit upp en hel del av accelerationen). Sportmodellen av billigaste Porschen (idag Boxter S) har ökat motsvarande i pris, är lite osäker på den prestandamatchen men Porsche har väl lagt lite mer krut på show i stället för go nu. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1394 besök totalt |