| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
hårdhet på fjädrar?
|
1346 besök totalt |
|
hårdhet på fjädrar?
jag behöver hjälp att ta reda på hur hårda mina fjädrar är fram på min bil. jag köpte ett kit med ställbara dämpare och fjädrar från spax. (ej coilover). de visade sig vara på tok för mjuka fram. G-partners som jag köpte dem av kunde inte berätta vilken hårdhet det var på fjädrarna, de tyckte att jag skulle justera dämparna hårdare istället (hur han fick ihop det fattar jag inte!). nu har jag iallafall monterat dubbla fjädrar fram, alltså spax framfjädrar och spax bakfjädrar sitter nu framme. det jag undrar är hur hårt detta blir i pounds eller N/mm2 eller vad man mäter i. andra som kör lika dan bil som jag, fast med coilover har ca 550pounds fjädrar fram. det räcker med en ungefärlig siffra så jag vet om jag ligger på tok för hårt eller kanske lagom. _________________ Martin Skoog |
||
|
ja de som har coilover ligger där någonstans. tror ni att jag kommer upp i detta med mina dubbla fjädrar fram? jag har ingen aning om hur hårda mina fjädrar är, men jag kan tänka mig att de är ganska lika vanliga gatfjädrar om man köper säkningssats...
det är konstigt att spax inte kan svara på det heller. säljer man ett kit till en tävlingsbil så borde det finnas lite siffror på det... _________________ Martin Skoog |
||
Utan info kan du ligga mellan 1N/mm och 10000...
Man kan inte chansa speciellt mkt utan att du mäter antal fjädervarv, diametern på fjädern och tråddiametern. Att det skulle vara för mjukt om du vill svänga seriöst och att ingen kan säga ngt om vad du köpt är inte förvånande tyvärr... >
Blir nog en ebställning av fjädrar snart till rätt pris. Bara att haka på då så ska vi nog se till att det blir mer rätt fjädrar. |
||
Tror att du landar på hälften av önskad fjäderkonstant (550 lbs) i bästa fall. En gissning är att sänkfjädrarna är 20-25% hårdare än original och 2 sådana ger ca 2,5 gånger original hårdhet. En gissning (utifrån egen erfarenhet av Jamex sportfjädrar) är att originalen ligger på ca 100 lbs. Lidström, jag skall också ha fjädrar mm inom kort (beställning nästa vecka, har allt klart för mig) så vi kan göra nåt gemensamt alla tre för att spara lite frakt. Raldes? _________________ Rikard Ahlin |
||
|
Inte Raldes Rikard. Dom har inte tillräkligt korta eller hårda fjädrar för alla "mina" behov. Samt att de inte kan tillhandahålla helpers.
Mao annan leverantör i UK som säger sig leverera till div. WRC-team osv...om det nu ger ngn form av garanti på kvalisort... Bra att ha att göra med är dom iaf. Måste sammanställa en del jobb först bara på vem som ska ha vad...vet inte om jag hinner med detta förän tidigast i slutet av nästa vecka. Förhoppningen är att de dyraste fjädrarna ska hamna en bit under 500kr st inkl moms och frakt. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
hårdhet på fjädrar?
|
1346 besök totalt |