Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
ARP-bults problem
2862 besök totalt
Smuger
Norrköping
Här sen Sep 2004

Trådstartare
ARP-bults problem

Stötte på ett problem när jag drog min topp
2st muttrar "flexar" = när man dragit åt o släpper så vrids pinnbulten med mutter tebax 1-2 mm
Har kollat så att gängorna inte är skadade o har haft ordentligt med fett på bricka o mutter (det som medföljer)

Varför blir det så??

Bruksanvisningen säger att man ska dra 70ft (95nm) o det är 75% av vad bultarna tål
Jag har dragit lite hårdare 81ft (110nm) eftersom jag har kopparpackning
Kan det vara så att jag dragit bultarna för hårt helt enkelt??

Bilen ifråga är en Golf VR6 -94

//Rickard

Golf VR6 TT -94 (Projekt)
KTM 525 EXC -03
Citroen Jumpy -02
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

En pinnbult, skruv eller liknande ska sträckas då man drar åt den. Hur mycket den sträcks beror på hur hårt den dras och materialets e-modul. Bulten kommer naturligtvis vilja att dra ihop sig och det är detta som ger upphov till klämkraften bulten utövar på toppen. Dock så ska ju friktionen se till att ge inte gängar upp sig själva.

Att man drar åt till 75% av sträckgränsen beror på att man inte vill ge dem en kvarstående (plastisk) deformation vilket kommer att ske om man drar åt den högre än sträckgränsen. Har man dragit åt för hårt så kan man notera detta genom att bultarna blivit längre då de inte längre är åtdragna.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

jag passar på att låna lite av tråden med en följdfråga:

-När man monterar pinnbultarna i blocket är det väl lämpligt att loctita dessa?
-Är det då lämpligt att, innan loctiten härdat, sätta på överfallen och spänna bultarna (för att rätt yta på gängan skall ligga emot block och att inte allt för mycket loctite, som kanske kan flexa(?), kommer emellan..).
-Skall man momentdra pinnbultarna i blocket?

Något annat man bör tänka på?
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Anders Jeppsson skrev:

-Är det då lämpligt att, innan loctiten härdat, sätta på överfallen och spänna bultarna (för att rätt yta på gängan skall ligga emot block och att inte allt för mycket loctite, som kanske kan flexa(?), kommer emellan..).

Jeppman, när man köper nya arp-bultar så står det exakt hur man gör
Har för mig att det stod i anvisningarna till mina pinnbultar att man inte skulle använda loctite på pinbulten.
Däremot om pinnbulten monteras i ett hål som är anslutet till en vatten eller oljekanal så ska man ha tätningsmojs på gängan.
Pinnbultarna ska sedan bara dras ner med handkraft i blocket.
(måste ändå reservera mig lite då jag inte har det bästa minnet...)

Till trådstartaren, om du har dragit bultarna som det står i anvisningen så får du leva med att det flexar lite.

Det som händer är att mutterskallen glider lätt mot topplocket eller brickan, men det är lite mer friktion i gängan.
Så det som händer är att bulten vrids lite innan den övervinner friktionen i gängan.

Det är iaf fullt normalt! Jag har monterat väldigt många topplock och ofta uppstår det fenomenet.
Citera
Smuger
Norrköping
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Gustav Sundberg skrev:
Anders Jeppsson skrev:

Har för mig att det stod i anvisningarna till mina pinnbultar att man inte skulle använda loctite på pinbulten.
Däremot om pinnbulten monteras i ett hål som är anslutet till en vatten eller oljekanal så ska man ha tätningsmojs på gängan.
Pinnbultarna ska sedan bara dras ner med handkraft i blocket.
(måste ändå reservera mig lite då jag inte har det bästa minnet...)

Till trådstartaren, om du har dragit bultarna som det står i anvisningen så får du leva med att det flexar lite.

Det som händer är att mutterskallen glider lätt mot topplocket eller brickan, men det är lite mer friktion i gängan.
Så det som händer är att bulten vrids lite innan den övervinner friktionen i gängan.

Det är iaf fullt normalt! Jag har monterat väldigt många topplock och ofta uppstår det fenomenet.

Tack för snabba svar.... Kan jag sova gott i natt

Golf VR6 TT -94 (Projekt)
KTM 525 EXC -03
Citroen Jumpy -02
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Gustav Sundberg skrev:

Nu när du säger det, låg det ju ett papper med i asken... Kanske ska slå en kik på det

/Ingenjör Anders Jeppsson
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

på arp rekommenderar man att man drar bulten till givet moment under härdningen vid användning av loctite.
loctite eller deras smörja är valfritt från deras håll s.a.s. båda är enl anvisning thumbs up

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
TinyMicke
Söderhamn
Här sen Jan 2005

Var hittar man ARP toppbultar till bra pris?
Tycker etapp.se är lite dyr om man jämför med priserna "over there"

ARP-bults problem
2862 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande