Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kolfiberfråga
<<   1, 2
3667 besök totalt
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Ajden skrev:
Det borde väll även gå att undvika att det sugs ihop genom att göra ett sandwich laminat av det. De sakerna jag gjutit med lite divenycell i mellan kolfibret har blivit rikitg böjstyft så jag tycker det borde hjälpa mot att det sugs ihop.

Risken för implosion är sannolikt större än risken för explosion då även mycket tunna väggar kan motstå den dragspänning som orsakas av ett inre tryck såvida man inte har infört någon form av försvagning någonstans.

Att lägga ett lager divenylcell mellan två lager kolfiber kommer sannolikt göra det något styvare, dock så ger det inte riktigt styvhet i den ledd vi önskar. Om vi exempelvis har en tunn och bred planka så kan vi belasta plankan mer om vi belastar den i sådan ledd att vi utnyttjar dess bredd (ex. ställer den på högkant om vi vill kunna gå på den), och det är även detta vi bör utnyttja här. Alltså, egentligen gäller samma princip här som med ubåtarna och dess "spanter" (en ringformad balk) som förstäker skrovet från insidan, fast här är det ju fördelaktigt om vi lägger dessa på utsidan istället.
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Johan Edlund skrev:
Att lägga ett lager divenylcell mellan två lager kolfiber kommer sannolikt göra det något styvare, dock så ger det inte riktigt styvhet i den ledd vi önskar. Om vi exempelvis har en tunn och bred planka så kan vi belasta plankan mer om vi belastar den i sådan ledd att vi utnyttjar dess bredd (ex. ställer den på högkant om vi vill kunna gå på den), och det är även detta vi bör utnyttja här. Alltså, egentligen gäller samma princip här som med ubåtarna och dess "spanter" (en ringformad balk) som förstäker skrovet från insidan, fast här är det ju fördelaktigt om vi lägger dessa på utsidan istället.

Konvexa eller konkava ytor brukar vara populärt på tryck- och vakuumkärl och sådant... Vid tryck är det väl ganska intuitivt vad som händer, och vid vakuum blir det "broprincipen", dvs man får krafter utefter väggarna istället för böjpåkänningar.

Äggskal är ett populärt exempel från naturen annars; försök klämma sönder ett ägg med handen utan att punktbelasta det.

Sedan är det ju bara det att man ska få vettig form och funktion på grejorna också...

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Peter Bull
Stockholm
Här sen Maj 2003

malfunkshun skrev:
Ska jag ta å slänga ner lite tempmätare runt om och ta en liten tur med lite banlik körning?

om du siktar på et tg på minst 130 grader så borde det inte vara något problem. Vad jag vet så använder BMW insug i glas/PA(nylon, typ) som inte trivs i så mycket högre tempraturer.

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Johan Edlund skrev:

Att lägga ett lager divenylcell mellan två lager kolfiber kommer sannolikt göra det något styvare, dock så ger det inte riktigt styvhet i den ledd vi önskar.

Med tanke på temperaturen är grade HT av Divinycell det minst dåliga alternativet. Om det i verkligheten inte blir mer än 130°C så funkar det nog bra. Vanlig grade H lämpar sig nog inte.

Laminering med kärna ger ju rejält ökad styvhet i just den ledden det är frågan om jämfört med ett "homogent skinn". Däremot blir ju tillskottet för styvhet för laster som ligger i planet nästan ingenting. Eller missförstår jag dig?

Norrköping
Här sen Jun 2003

Pär Hylander skrev:
Johan Edlund skrev:

Att lägga ett lager divenylcell mellan två lager kolfiber kommer sannolikt göra det något styvare, dock så ger det inte riktigt styvhet i den ledd vi önskar.

Med tanke på temperaturen är grade HT av Divinycell det minst dåliga alternativet. Om det i verkligheten inte blir mer än 130°C så funkar det nog bra. Vanlig grade H lämpar sig nog inte.

Laminering med kärna ger ju rejält ökad styvhet i just den ledden det är frågan om jämfört med ett "homogent skinn". Däremot blir ju tillskottet för styvhet för laster som ligger i planet nästan ingenting. Eller missförstår jag dig?

Det jag syftade på är att för att motverka implosion så är det önskbart att få en väldigt hög höjd, alltså något i den här stilen:

Att laminera med kärna utnyttjar ju inte direkt höjden, däremot så förflyttar vi ju materialet ut ifrån tyngdpunkten vilket gör konstruktionen betydligt styvare än ett homogent skinn.
Citera
Gustav Olofsson
skänninge
Här sen Apr 2004

lånar tråden lite om det går bra.
ang kolfiber hur lätt är det att jobba med om tex skulle drapera ett par glasfiber racingstolar?
och lite detaljer. såg på swecomposite.com att det fanns att köpa i löpmeter fick en hel del idér .
vad skulle det kunna kosta från tummen till pekfingret att lämna in saker för drapering tex.
någon som vet
tänkte mig något sånt här dessa stolar kostar väl lika mycket som min bil så det är väl inte o tänka på att inhandla i vinter

Volvo V40 T4 2002
Citera
Skruva banåkabil
Kolfiberfråga
<<   1, 2
3667 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande