Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bussningsfråga 318is
822 besök totalt
steffoe
Göteborg
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Bussningsfråga 318is

Hej alla racetokar!

Köpte en 318is -91 i vintras och har ägnat mig åt att avrosta den under större delen av våren. Nu är det dags att börja uppgradera den lite här och där med fokus på väghållning. Den kommer att köras på bana MEN den är samtidigt min dagliga bruksbil i storstadstrafik så den måste tåla sådant också. Först ut är att byta alla bussningar i framvagn och bakvagn. Vilket alternativ är därför mest vettigt av följande?

1) Byta alla bussningar till nya original
2) Byta alla bussningar till polyuretan
3) Byta vissa av bussningarna till polyuretan och resten till nya original (typ endast bakbalks till poly)

Är det en märkbar skillnad mellan poly och original (dvs värt prisskillnaden) om jag inte ska tävla med bilen utan bara ha skoj/utvecklas på bana?

Tacksam för råd från andra E30-ägare!

_________________
Stefan Emborn
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det är inte så många bussnignar det är frågan om.

Fram är det bakre infästningen av länkarmen. Där tycker jag du ska satsa på något bättre än original. Det som sitter där som standard är lite väl mjukt då det inte är en solid gummiplugg utan en massa hål som ger med sig och minskar vägljud.
Antingen svarvar du en egen bussning och pressar på plats. Det är inget avancerat. Alternativt monterar du Powerflexs polyurethanvariant där. Det ger lite mer och framför allt en fast castervinkel.


Bak är det "silentblocken" som är mest kritiska. Är de som sitter där nu dåliga så kommer ett byte till original göra underverk eller lite mer än så tom.
Ett annat alternativ för att gå ett steg längre är att fylla ett par originalbussnignar med rutlim för att styva upp dom ännu mer. Det bör bli det billigaste om inte annat.
"Svingarna" i bakvagnen bör inte vara slitna/dåliga men det skadar väl inte att byta dom om man orkar..

Sen är det väl bussningarna som kramar om kärngninghämmarna kvar.
Hårdare bussnignar vette fasen om det verkligen gör så mycket för känslan? Jag har inte märkt något annat än att fästet till kärnghämmaren vänster fram gick av..
Ska man där och greja ska man nog förstärka fästena som första åtgjärd. Sen kan du sätta en sån där rörklämma som man har till hydraulrör tex för att hålla fast k-hämmaren. Absolut billigast och troligen absolut bäst dessutom.

Till slut så kan jag tillägga att vägljudet inte blir så mycket värre med styvare bussningar. En E30 är inte ett under av komfort från början..

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Anton Lillsund skrev:
Bak är det "silentblocken" som är mest kritiska. Är de som sitter där nu dåliga så kommer ett byte till original göra underverk eller lite mer än så tom.

Mina silentblock är ganska så trötta, vilket ger dynamiska hjulvinklar bak. Alltid minst optimalt
Tänkte testa rutlimsvarianten sen ...

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Bra sammanfattning Anton. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
steffoe
Göteborg
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Tack för bra svar!

Då lutar det åt originalbussningar för k-hämmare + bakre länkarmar, poly (M3-excentriska varianten) för länkarmar fram samt original + rutlim för silentblocken! Ska bli intressant

_________________
Stefan Emborn
Citera
Skruva banåkabil
Bussningsfråga 318is
822 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande