| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Förbättring av trumbromsar?
|
1883 besök totalt |
|
Hur göra med bilar som både har trumbromsar och raciga ambitioner? Är det originaldelar med ordning och reda som gäller, eller finns det "sportigare" belägg på bromsbackarna och så?
_________________ //Mikael Jardstam |
||
|
Det går en hel del Saabar på bana och ännu fler i skogen så det finns både marknad och tips!
Vet att Stacke (pean) tagit hem lite värre belägg till trumbromsar. Dessutom finns det riktigt håriga racetrummor, att lite kylflänsar kan se så elakt ut
_________________ /Kristian Elisson |
||
|
borde inte värmeavledning vara problem nr1?
(föv. har jag kylflänsar std. på mina cadillac-bromsar .... )
(föv. 2 så är jue buick's bromstrummor det som gäller när det ska byggas hot rod ... himla snygga polerade ... saab'en har väl 15" så det borde gå att få dit ... )
|
||
|
Saabarnas framtrummor har faktiskt kylflänsar de också. Mina garagekamrater som är mer jänkeinfluerade brukar faktiskt nämna Buicktrummorna när de ser mina trummor. Då tycker de att Saab är fräänt
Annars tänkte jag mest på belägg som inte fadar så lätt men ändå fungerar som kalla. Jag ska nog kolla runt i Saabkretsar också (eller vänta på att Bosse L skriver några rader )
||
|
Hmm bak är jag inte direkt orolig. Min bakbromsar överlever. Iof har jag rätt överdimentionerade frambromsar. Men med ca 80% av bromsförmågan fram så spelar bak inte så stor roll.
2T är lättare och mer åt 50/50 i viktfördeling, borde ge ca 70% fram så även här är frambromsarna viktiagre. Hur klara sig V4 skivoran fram? _________________ Johan Sjölinder |
||
Bara att göra luftintag också då. _________________ Roland Johansson |
||
|
V4 bromsarna fram klarar sig rätt bra men det går inte att låsa hjulen med R-däck och så är det ganska dyrt med värmetåligare belägg. Nu begränsas dock inbromsningarna av att förgasarna flödar
. Flödningsproblemet kommer dock att lösas och bromsarna kommer att ersättas med en uppsättning från en större bil för bättre hållbarhet. Men det gäller denna bilen.
Trumbromsfunderingarna gäller denna bil.
Jag hade tänkt mig som så att det jag ändrar på den här bilen ska passa in i appK reglementet så att när jag har skruvat klart så har jag en alldeles egen rallybil
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1883 besök totalt |