Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 5831 besök totalt |
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Jo merca pacebilarna f1 använder sig av är ju rätt raska.
Han som körde läkar kombin under frankrikes gp 2002 (c32 amg) lekte ju lite i första kurvan under nått suportrace och hängde ut bakvagnen i ett litet fint kontrolerat ställ. Hade inga problem att hänga med supportbilsklassen. Jo endel bilar i alms lät ruskigt fint och det verkar ju vara endel potenta bilar och förare med där. Gulflaggan verkade inte användas så flitigt men visst kom den ut några ggr tillsammans med pacebilen. Men under 12h sker endel olyckor och det var ju ett sammandrag så inte så farligt mycket. _________________ Thomas Tegbäck |
||
|
||
Fast jag har en riktig bild med, grym bil som sagt... Och på ungern gick den minst lika fort som Porsche Cup bilarna med ett klart maffigare ljud.
|
||
AMG-kombin som de har och fraktar runt Sid Watkins i är uppenbarligen hyfsat välutrustad. Jag läste hans bok "Beyond the limit" där han skrev att han hade blivit tillfrågad av någon på MB om han var nöjd med bilen. Han svarade att det enda som saknades var en humidor till cigarren. Till nästa race fanns den monterad.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
I bakgrunden ser man hela flottan av officiella bilar inkl Sid's Combi , fast lastbilstrailern är inte dålig heller. Specialbyggd enbart för att frakta F1 förare runt ett varv på Europa GPna....
|
||
Har för mig att jag läst/hört i ngt uttalande från Bernt Mayländer, fd fabrikspilot hos Mercedes i allehanda DTM-bilar osv (mao HAN KAN VERKLIGEN KÖRA), som iaf körde Pace Caren förra året att han kör så fort den bilen går... har sett incarcam och jäklar i min lilla låda! En AMG-värsting är inte slö, men det är varvstoppet på alla växlar och fullt gnisselplågande in i var böj!
![]() ![]() ![]() bakom ligger tåget med F1:or och tycker han ska öka lite så det kan ha styrfart... ![]() |
||
Bernt Mayländer kör fortfarande DTM för merca, kom väl någonstans i mitten av fältet ifjol.
Det är någon räserförare som brukar köra läkarbilen också, men jag kommer inte ihåg vem det är just nu. Jo, det ser lite konstigt ut när han kör fullt i en välpreppad AMG-värsting och de bakom ligger och zick-zackar för att kunna behålla lite värme i däcken samt tvärnitar för att inte bromsarna skall bli iskalla. Anledningen att han kör så fort är väl att det inte skall förskjuta TV-sändningarna för mycket, samt att F1:orna inte har så bra kylning i lägre hastigheter, samt däck- och broms-temperatur då. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Javisst kör BM fortfarande...ser jag...
![]() Tror den största anledningen till hastigheten är just kylningen. Funkar nog inte så bra under 100km/h. För nga år sedan körde en kompis Pace-bilen, M coupé, på STCC, Knutstorp. Dom sa att han skulle ligga på runt 80km/h. Då tyckte även han det gick för sakta så han laddade iväg i runt 100... Efteråt kom Mattias Ekström fram och undrade om han inte kunde åka lite fortare... "Kylet på Volvon funkar egentligen inte under 120..." Samt att det var fler som inte gillade att åka så långsamt... Racingfolk! ![]() ![]() |
||
Nu är det faktiskt så att man lyckats skrota en Z8 OCH en M3:a...på samma bana, Spanien, TVÅ år i rad!!!!!!!!!!!!!!!!!! En vart år alltså. ![]() Man måste nästan ![]() |
||
F1-läkarbilen dammade ju in i ett räcke i Monaco för några år sen. Sid Watkins beskrivning av olyckan i "Beyond the limit" är helt otrolig eftersom han påstår sig ha studerat hur plåten veckade sig tills rörelsen var framme vid vindrutan.
Man skulle haft en scanner... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Dråpligast ändå måste vara den där japanske F1-föraren, Inoue eller vad han hette, som blev påkört av läkarbilen i Ungern så han föll avsvimmad ned på marken. Dessutom har jag för mig att han lyckades bli påkörd av SC:n i Monaco.
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
I nån Sid Watkins böcker står det om ett F1 rejs i Brasilien för en del år sen när Wilson Fittipaldi körde SC:n. Han fick mycket riktigt gasa rätt ordentligt för att inte bli helt efter på första varvet. Sen var det ett lopp för standardbilar efteråt. Wilson frågade hur ha skulle köra då. "Kör som du har gjort förut". Det gjorde han, och racerförare som han var så körde om alla och ledde efter första varvet
![]() JohanR _________________ Johan Rådlund |
||
Det blir inget förbud mot förarhjälpmedel (Launch, traction osv...) under den här säsongen i F1. FIA har gått ut med en pressrelease om det idag:
http://www.fia.com/PRESSE/F1-A/2003/ _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
![]() ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 5831 besök totalt |