Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
F1-live
<<   1, 2, 3
5831 besök totalt
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17954



AndersY skrev:
I F1 har de iallafall lite sprutt på SC:n, brukar vara mindre än en minut långsammare än F1:orna och inte så väldigt mycket efter Porsche Super Cup-bilarna. Han satsar ganska hårt över kurbsen - pinsamt om han skulle köra av...
De körde sönder frontspoilern på MB:n på Magny-Cours i somras. Det släpade delar i marken när de åkte runt och kollade banan innan racet.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Jo merca pacebilarna f1 använder sig av är ju rätt raska.

Han som körde läkar kombin under frankrikes gp 2002 (c32 amg) lekte ju lite i första kurvan under nått suportrace och hängde ut bakvagnen i ett litet fint kontrolerat ställ. Hade inga problem att hänga med supportbilsklassen.

Jo endel bilar i alms lät ruskigt fint och det verkar ju vara endel potenta bilar och förare med där. Gulflaggan verkade inte användas så flitigt men visst kom den ut några ggr tillsammans med pacebilen. Men under 12h sker endel olyckor och det var ju ett sammandrag så inte så farligt mycket.

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Är det den här ni menar


_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Fast jag har en riktig bild med, grym bil som sagt... Och på ungern gick den minst lika fort som Porsche Cup bilarna med ett klart maffigare ljud.


_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17954



AMG-kombin som de har och fraktar runt Sid Watkins i är uppenbarligen hyfsat välutrustad. Jag läste hans bok "Beyond the limit" där han skrev att han hade blivit tillfrågad av någon på MB om han var nöjd med bilen. Han svarade att det enda som saknades var en humidor till cigarren. Till nästa race fanns den monterad.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



I bakgrunden ser man hela flottan av officiella bilar inkl Sid's Combi , fast lastbilstrailern är inte dålig heller. Specialbyggd enbart för att frakta F1 förare runt ett varv på Europa GPna....


_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Har för mig att jag läst/hört i ngt uttalande från Bernt Mayländer, fd fabrikspilot hos Mercedes i allehanda DTM-bilar osv (mao HAN KAN VERKLIGEN KÖRA), som iaf körde Pace Caren förra året att han kör så fort den bilen går... har sett incarcam och jäklar i min lilla låda! En AMG-värsting är inte slö, men det är varvstoppet på alla växlar och fullt gnisselplågande in i var böj! thumbs up Så han talar nog sanning...

bakom ligger tåget med F1:or och tycker han ska öka lite så det kan ha styrfart...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
Bernt Mayländer kör fortfarande DTM för merca, kom väl någonstans i mitten av fältet ifjol.
Det är någon räserförare som brukar köra läkarbilen också, men jag kommer inte ihåg vem det är just nu.

Jo, det ser lite konstigt ut när han kör fullt i en välpreppad AMG-värsting och de bakom ligger och zick-zackar för att kunna behålla lite värme i däcken samt tvärnitar för att inte bromsarna skall bli iskalla.

Anledningen att han kör så fort är väl att det inte skall förskjuta TV-sändningarna för mycket, samt att F1:orna inte har så bra kylning i lägre hastigheter, samt däck- och broms-temperatur då.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17954



Åtminstone för nåt år sen var det väl Alex Ribeiro som körde läkarbilen.
Frank Gardner har kört den tidigare.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Javisst kör BM fortfarande...ser jag...

Tror den största anledningen till hastigheten är just kylningen.
Funkar nog inte så bra under 100km/h.

För nga år sedan körde en kompis Pace-bilen, M coupé, på STCC, Knutstorp.

Dom sa att han skulle ligga på runt 80km/h. Då tyckte även han det gick för sakta så han laddade iväg i runt 100...

Efteråt kom Mattias Ekström fram och undrade om han inte kunde åka lite fortare... "Kylet på Volvon funkar egentligen inte under 120..." Samt att det var fler som inte gillade att åka så långsamt... Racingfolk! Hatar köer...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547



Under Moto GP förra året (eller var det längre sedan?) så lyckades ju Pacecar föraren skrota en M3 E46 under ett pacevarv

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Johan f.k.a M3E30 skrev:
Under Moto GP förra året (eller var det längre sedan?) så lyckades ju Pacecar föraren skrota en M3 E46 under ett pacevarv


Nu är det faktiskt så att man lyckats skrota en Z8 OCH en M3:a...på samma bana, Spanien, TVÅ år i rad!!!!!!!!!!!!!!!!!! En vart år alltså.

Man måste nästan lite.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17954



F1-läkarbilen dammade ju in i ett räcke i Monaco för några år sen. Sid Watkins beskrivning av olyckan i "Beyond the limit" är helt otrolig eftersom han påstår sig ha studerat hur plåten veckade sig tills rörelsen var framme vid vindrutan.
Man skulle haft en scanner...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
Dråpligast ändå måste vara den där japanske F1-föraren, Inoue eller vad han hette, som blev påkört av läkarbilen i Ungern så han föll avsvimmad ned på marken. Dessutom har jag för mig att han lyckades bli påkörd av SC:n i Monaco.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



I nån Sid Watkins böcker står det om ett F1 rejs i Brasilien för en del år sen när Wilson Fittipaldi körde SC:n. Han fick mycket riktigt gasa rätt ordentligt för att inte bli helt efter på första varvet. Sen var det ett lopp för standardbilar efteråt. Wilson frågade hur ha skulle köra då. "Kör som du har gjort förut". Det gjorde han, och racerförare som han var så körde om alla och ledde efter första varvet

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17954



Det blir inget förbud mot förarhjälpmedel (Launch, traction osv...) under den här säsongen i F1. FIA har gått ut med en pressrelease om det idag:
http://www.fia.com/PRESSE/F1-A/2003/28-03-2003-driver.pdf

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Lennart Mäkinen skrev:
Det blir inget förbud mot förarhjälpmedel (Launch, traction osv...) under den här säsongen i F1. FIA har gått ut med en pressrelease om det idag:
http://www.fia.com/PRESSE/F1-A/2003/28-03-2003-driver.pdf


thumbs down

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Allmänt banåkaforum
F1-live
<<   1, 2, 3
5831 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande