Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1819 besök totalt |
Lättast är att titta i serviceboken eller på en klisterlapp som sitter under bagagerumsmattan och tyder utrustningskoderna. Diffspärren heter M220 och skall ha 40% spärrverkan på 968.
om du har en orginal diffspärr så är den av Torsen typ. _________________ Mattias Österberg Porsche 993 C2 -94 Porsche 968 CS -93 [SÅLD och saknad] |
||||||
Diffspärrar sitter på VOLVo BM T600 bla... *saknar en plöjnings el. traktor smiley*
Aktiveras på nämnda modell med en golvpedal på högersidan...med fördel med hälen då den kan trilskas att gå i ibland...då ställer man sig upp... ![]() BROMS...DIFFBROMS... ![]() MVH Det tyska flügplanet. ![]() |
||||||
Ja ska man leva upp till petighetsrollen får man ligga i lite... ![]() |
||||||
Jag är rätt säker på att torsen diffen är vanligast förekommande i 968.
På min kan man snurra båda bakhjulen lätt om man håller fast det andra och om båda hänger fritt och man snurrar på det ena följer inte det andra med. Det borde tyda på att den inte har en diffBROMS av lamelltyp. Däremot känns det tydligt att den har någon form av diffbroms när man kör på löst underlag eller har bråttom iväg. Det är solklart att den driver på båda hjulen då. _________________ Mattias Österberg Porsche 993 C2 -94 Porsche 968 CS -93 [SÅLD och saknad] |
||||||
Gör samma manöver försiktigt med asfalt under ena hjulet och grus under andra (typ vägren eller liknande). Då skall inte hjulet på gruset börja tokspinna utan man kan känna hur det tuggar till i lådan och skjuter iväg ändå.
_________________ Mattias Österberg Porsche 993 C2 -94 Porsche 968 CS -93 [SÅLD och saknad] |
||||||
Torsen går det ju att kolla förspänningen på med lite vikter och rep (med hjulen i luften). Enklast annars är att märka om man svänger skarpt på löst underlag så brukar innerhjulet "sprätta" lite, det gör iaf min Torsen.
|
||||||
Appropå messersmittande så är det ju intressant att Porsche kallar Torsen för "LIMITED SLIP", då skall väl en rejsaian komma undan med att kalla en diffbroms för diffspärr
![]() _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Kan väl inte jag hjälpa att Porsche inte har koll på terminologin...men det kanske är genomgående både hos fabrik och ägare...att ha fel. ![]() ![]() |
||||||
Vilket är det rätta då? Diffbroms eller diffspärr? Är inte "Limited slip" ett samlingsnamn för alla typer av vridmomentsbegränsande differentialer eller vad man nu ska kalla dem. Knappt så man vågar göra inlägg med risk för att säga fel och bli påhoppad
![]() ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Jag lovar att bortse från det där och inte hålla det det emot dig i händelse av att du mot förmodan skulle ha fel någon annan gång. ![]() _________________ Mattias Österberg Porsche 993 C2 -94 Porsche 968 CS -93 [SÅLD och saknad] |
||||||
FEL! Hur skulle det se ut? ![]() *ironi mina herrar, ironi* ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1819 besök totalt |