| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
R-däck eller inte på mjukt chassie???
|
1, 2 >> 6 besök senaste veckan (3661 totalt) |
|
Hejsan allesammans! Nu har jag svajat runt på 7st banmöten med mina skräpdäck och har en uppsättning fina Bridgestone RE540S liggandes i garaget. Jag har dock börjat tveka att montera dem efter att ha sett bilder från de senaste träffarna. Här skall ni få se.. Detta är knutan uppe på NGK..
Dammkurvan på Sturup..
samma kurva..
Som i ser kränger det så in i bänken och som det är nu är det antagligen inte långt till genomslagsgummit . Däcken jag har nu är riktigt skräp d.v.s. de saknar grepp och byter jag kommer bilen antagligen i princip gå på bumpstop i de flesta kurvorna.
Det finns ett svar på problemet, att updatera chassiet. Men det har jag varken råd eller ork till att montera under sommaren . Till vintern tänkte jag skaffa typ 3ggr hårdare fjädrar med lämpliga dämpare samt byta bussningar så jag ser ingen nytta med en nödlösning nu. Bilen är snäll och riktigt körbar idag Så, vad tycker ni.. Skall jag sladda vidare på skräpdäcken med fungerande fjädring och spara r-puckarna tills jag får på nya chassiet?? Eller skall jag montera på R-däcken och riskera bottnad fjädring med försämrad väghållning som följd?? Alla tankar är välkomna
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
|
Vad blir det för camber på ytter fram när det beter sig sådär...
R-däcken lär vilja ha lite vassar vinklar. Iaf Re540 är mina erfarenheter. Du kan inte tillverka en egen krängar som du kan använda med det uppdaterade chassit oxå sen? Lite för hård nu kanske men det får vi leva med. Kostar inga gigantiska summor (100-lappar) och ska väl gå hyffsat fort att smida till med goda vänners hjälp. Kan nog behövas en bak oxå för balansens skulle. Så skulle nog jag göra...för R-däck är en kick att åka på.
|
||||
|
Tackar för inputen Andreas
Du har väl rotat i Magnus "Ferdinand", jag har i stort samma hjuluphägning. Camber kan man ställa statiskt till ca 2,5grader (vissa påstår mer..). Krängare har jag också funderat över. Idag kör jag på 21,5mm fram mot tidigare 20mm vilket jag misstänker är ett bidrag till en lite trevligare undersyrning än förra året. Det finns ingen krängare bak idag och jag gillar bilen som den är. Däremot grunnar jag på att skaffa en 27mm fram och hänga på 14mm (som ligger i garaget) bak. Detta kan hjäpa till att få bilen mer rollsyv och borde fungera bra med det tänkta chassiet. Jag vill ju prova på det där med r-däck
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
|
Skulle inte tveka på att skaffa en 27 fram och en 14 bak...eller bygga ngt eget.
oki, utan bak är väl för att du saknar diffbroms...körde själv efter den filosofin på Fyndbörsen E30. Sen visade sig det att Håkan fick bättre fäste när han monterade krängare bak...i komb med en grövre fram. Så jag skulle absolut sätta på både fram och bak. Skulle tro att maxcamber blev mer än 2,5 grader...iaf såg det ganska brutalt ut på Mangans när vi testade justermånen lite. Så på med lyktstolpar mellan hjul, krana på 2,5-3 grader camber, på med R-däcken och se ljuset med en bil som kommunicera lite.
|
||||
|
sitter inte krängare bak orginal på 944an ?
om det gör det så borde det ju inte vara några problem, eller du kanske plockade av den med flit.....tycker det ser väldigt svajigt ut, nästan mer svajigt än va min kärra går me r sulorna
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
Hmm angående krängarna skull jag ta mig en riäl funderare för jag gissar att ALLA krängre som säljs är för klena.
Eddie: Skurva på R-däcken, gatdäck är jä... lömska när de blir varma och har man dessutom ett chassi som är åt hel... för vekt så blir det bara värre. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Därför sa jag: "Bygg egna." |
||||
|
Tackar för alla komentarer
Cedric -> Tro det eller ej men 944 av min årsmodell levereades i grundutförande endast med en 20mm krängare fram. Man kunde bocka i option 404 och få 21,5 fram och 14mm bak, detta paket hade inte min bil (det har jag skaffat i efterhand)..
Johan -> Däcken jag har (Ventus K102) är riktigt skräp. Men de är väldigt, väldigt snälla. Först skriker de, sedan kasar de och till sist släpper de. De blir rätt såsiga ganska fort men behåller karaktären så jag upplever de inte som något problem körmässigt. Att de saknar grepp är det absolut största bristen . Ang. grovleken på hämmarna kan nämnas att turbo Cup bilarna (enhetsserie tillverkades på 80-talet) hade ca 30mm fram jag vet i.o.f.s. inte vilka däck de körde på då .
Andreas -> Jag är också troende när det gäller kränghämmare . Eftersom jag har kört utan bak och det funkar bra är jag försiktig med att gå upp för mycket bak (och mycket riktigt saknar jag diffbroms). 27/16mm är en fabrikssetup som fanns på turbo bilar och en beprövad modifiering på min typ av vagn. Jag kan antagligen få fatt i en 27mm för vettiga pengar och bakhämmaren (14mm) har jag som sagt redan. Jag misstänker att det kommer bli bra till min bil och smak. F.ö. skall jag snart börja experimentera med hjulinställningar
Jag skall forska lite i att bygga eget och se om jag kan få fram något vettigt..
||||
|
I prinsip hur taskit chassi du än har och skruvar på R-däck så vill du ej åka på något annat sen.
Uppgraderar du sen chassit så ger det bara mer, helt plötsligt så komiserar bilen med dig. och inte som nu när man vrider på ratten sen får man vänta och hoppas att går bra Korrigera är bara att glömma.
_________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Dan har ett TurbOS chassie liggandes och skräpar. Byt till hans torsionsstavar och framfjädrar alt. andra framfjädrar om hans inte passar alt kapa ner original M030 fjädrar. I kombination med de grova krängarna har du åtminstonde kommit en bra bit på vägen. Och detta med lite jobb och kanpt några pengar..
_________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||
Jag vet inte om jag håller med efter att ha sett eddies chassie in action. Frågan är om R-däck gör mycket mer än blir katastrofalt uppslitna i ytterkant. Däremot tycker jag han skall göra några snaba/billiga fjäder/krängfix och köra med R-däck. _________________ Christian Merheim
||||
|
citat:
Jag vet inte om jag håller med efter att ha sett eddies chassie in action. Frågan är om R-däck gör mycket mer än blir katastrofalt uppslitna i ytterkant. Hmm den punkten ger inget att diskutera så den glömmer vi. citat: Däremot tycker jag han skall göra några snaba/billiga fjäder/krängfix och köra med R-däck. Japp helt överens Så Eddie ta ett antal timmar och en lite hög deg och gör en budjet uppdatering av chassit. Du kommer inte att ångra dig. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Se där! |
||||
Du får väl fråga Dan snällt om han vill sälja/låna ut. Du kan ju komma ner i garaget och kolla på om våra utplockade torsionsstavar har samma infästningsmått som Dans. Om du bara är beredd att hålsåga lite i karossen så är det enkelt bytt. Fram kan det vara lite hårigare med att få det att passa med fjädrarna. Turbo S har väl justerbara fjäderben med 944 n/a har svetsade tallrikar. När det gäller dämparna är det nog svårt att montera post -85b grjeor på en pre -85b bil. Men bara med fjädringarna kommer man långt. Fuling: Anledningen till att jag menade att det inte var lönt att sätt på R-däcken är precis det som Eddie var rädd för, dvs att man med ökat grepp kommer gå ner och köra på bumpstoppen. Ingen riktig höjdare om man bottnar ur dem, bakvagnen blir "något" progressivt avfjädrad sas. Men man kan ju alltid prova! _________________ Christian Merheim
||||
|
Jag har stuttsat runt på bumpstoppen då med gat och R-däck. Med gatdäck var bilen duckitgt understyrd och ett hel... att hämta hem. Med R-däcken vart det fa... så mycket bättre.
Sen med en riäl höjning av fjäderkontanen fram så vart bilen mycket mer lättkörd, även med gatdäck. Understyringen fanns där men varande på ett helt annat sätt. Ja hur sjuk det än låter understyrd bil som styvas upp fram och blir mindre understyrd, hmm kanske inte hela sanningen utan jag kanske slog den greppet när det tog stopp mot dumpstoppet. Effter även högre fjäderkonstan bak har jag inte plågat bilen på gatdäcken utan bara åkt R-däck. Så än så länge känns det just. Jag skall försöka hätsa chofören lite till för att se vad som händer. Hmm kan bli svår, det är en feg rackare
Så prio 1 är hårdare chassi men jag tror att bilen även blir mer lättkördare med R-däcken. Stösta skilnden mellan gat och R-däck tycker jag inte är greppet utan att R-däcken är mer konsekveta. Mao man blir inte lika lätt pasagerare med R-däck. Nu pratar jag tort väglag. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Absolut att R-däcken är mer konsekventa och därigenom säkrare att åka med, även med usel hjulupphägning.
(och du sa att detta inte gick att diskutera)
Vad jag menade för eddies del var nog att han inte kommer få så mycket glädje av däcken utan mest slita upp dem ($$$). Man såg att han i vissa lastväxlingssituationer såg mer ut som en full gås än en porsche. Men klart man skall prova, dock gärna någonstans där man inte råkar ut för obehagliga överaskningar när man träffar bumpstoppen.....även om en budgetvariation i kombination med r-däck är det som han skal göra. Risken är väl att han får dra på all camber som går att uppbringa(vilket trasslar till det med toe bak) Sedan beror det ju på typ av r-däck. Eddies nuvarande skrotdäck har ju obefintligt grepp, skillnaden till ett par Trampio 881or borde bli enorm. En liten teori jag har när det gäller varför vissa bilar får mer grepp vid styvning har med dynamisk camber att göra. Vid vissa hjuluphägningar och med vissa däckstyper kan den dynamiska cambern bli så stor när man kör med mycket mjuka chassien (mycket roll) att detta blir den överhängande faktorn som bestämmer greppet. Med en uppstyvning så minskar man totalt bodyroll, och detta kan göra att man få så pass mycket bättre vinklar (camber) att greppökningen kompenserar för minskat grepp p.g.a. Olinjäriteter i friktionskoeff vid belastning. _________________ Christian Merheim
||||
|
citat:
(och du sa att detta inte gick att diskutera) Hmm jag uttyckte mig luddigt, kändes som det inte behövedes är nog mer rätt. Vi var överens om vad som var viktigast och inte riktigt översen om bisakerna. om man nu kan se däcken som en bisak
Att försöka styra en full gås är ingen hitt så PRIo ett är en bujdet uppdatering av chassit. Min budjet uppdatering kostade 2*199kr på Feltema _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
ojojojoj
Här håller man utbildning på jubb och ens bil kallas för full gås samt diskussionen ligger på topp ..
Kalas grabbar, fortsätt så
om vi leker med tanken, vad tror ni om detta.. * Jag smörar ordentligt för herr Hovang och han släpper till sina 28N/mm framfjädrar (21N/mm idag) samt 25,5mm torsionstavar (23,5mm idag). * Modifierar fjäderbenen med jängade hylsor med justerskruvar (det tänkte jag fixa med till vintern endå). * Försöker ragga tag i en 27mm framkrängare. * Dunkar på hela klabbet med 14mm krängaren bak och toppar det hela med så mycket camber jag kan hitta. Jag fegar inte för att borra hål i tröskeln. Däremot är jag inte så jättesugen på att meka just nu efter vårens slit. Men går det lösa på detta viset får jag hitta lite motivation och energi .
Tackar så hjärtligt för all feedback, jag verkar ha fått mina farhågor ang. montering av r-puckar bekräftade. Ni är underbara _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
|
Det är lite knasigt det här, skiljer det enormt i fjäderkonstanter mellan fram/bak på 924 och din 944a.
har själv 21 fram tror jag, och 14mm bak i en enligt mig välbalanserad bil, standard. Så det låter knasigt med den setupen du har standard, med tanke på att 944an har mer effekt och är väl någåt tyngre.. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Vilka ämne ska man använda till det? |
||||
![]() |
Däck för banåka
|
1, 2 >> 6 besök senaste veckan (3661 totalt) |