Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Svetsa kaross
2 besök senaste veckan (7380 totalt)
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Svetsa kaross

Skall till å svetsa igen tanklåckshålet på 02an,som sitter på sidan av ena bakskärmen.

Men jag vet inte riktigt hur jag skall bära mig åt för att plåten inte skall slå sig, när jag svetsar.Gjorde liknande jobb på en annan bil för något år sedan ,men bakskärmen slog sig.Hade hört att man skulle svetsa lite i taget å sen kyla..gjorde detta ,men det slog sig ändå.

Väldigt tacksam för tipps angående detta..!

Forshaga
Här sen Dec 2002

Re: Svetsa kaross

Götesson skrev:
Skall till å svetsa igen tanklåckshålet på 02an,som sitter på sidan av ena bakskärmen.

Men jag vet inte riktigt hur jag skall bära mig åt för att plåten inte skall slå sig, när jag svetsar.Gjorde liknande jobb på en annan bil för något år sedan ,men bakskärmen slog sig.Hade hört att man skulle svetsa lite i taget å sen kyla..gjorde detta ,men det slog sig ändå.

Väldigt tacksam för tipps angående detta..!

Jag brukar punkta....små punkter.....men inte helt tätt.
Börja med fyra st. (kl 3, 6, 9 och 12). sedan lägger du en mitt imellen runt om....så får åtta punkter...och så fortsätter du så....men lämnar ett par mm mellan punkterna.
Spackla sedan.

ps.
oj va svamligt det blev.....för att förklara en så enkel sak.....

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005

håller med butterfly racing! la ny dörrplåt på en av 02:ans dörrar och kylde inte samt hade för mycket ström, den blev som ett plåttak den är numera kasserad...gjorde om jobbet på en annan, tog det dock MYCKET lugnare och kylde med tryckluft mellan varven....blev bra dock ett satans spacklande

BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Kampfffff skrev:
...gjorde om jobbet på en annan, tog det dock MYCKET lugnare och kylde med tryckluft mellan varven....blev bra dock ett satans spacklande

När man krymper plåt........så värmer man ordentligt.....och kyler med luft eller vatten.
Så jag är inte så säker på att det är rätt att kyla.

Jag försöker att svetsa färdigt så snabbt som möjligt.....då hela området är varmt. Låter det sedan svalna lungt och fint.
och jag kör med sjukt mycket stöm.

Jag har svårt att beskriva exakt hur jag gör....det sitter i ryggmärgen. Och det är ju inte säkert att min metod passar alla...

Citera
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004

Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
skrev:
Jag brukar punkta....små punkter.....men inte helt tätt.
Börja med fyra st. (kl 3, 6, 9 och 12). sedan lägger du en mitt imellen runt om....så får åtta punkter...och så fortsätter du så....men lämnar ett par mm mellan punkterna.
Spackla sedan.

Det var ungefär så jag gjorde fast jag kylde sedan..Men däremot så lämnade jag inget mellan punkterna utan punktade igen det helt.

Jaja..man får ut å prova å se hur det går..Tack för svaret

Här sen Apr 2004

fick ett tips som jag dock inte testat om plåten slår sig lätt kan man kleta fast modellera runt partiet man ska svetsa så avleder det en hel del värme. Som sagt inget jag testat.
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002

jag har hört det samma om grönsåpa det var nåt dom annvände förr när dom gassvetsade men har ingen koll på hur det funkar
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

finns ju svetspasta som man kletar kring plåten...

butterfly - menar du att du inte svetsar överallt öht och sen bara spacklar igen skarven? Tennspackel då hoppas jag?
Citera
JM
mörrum
Här sen Maj 2005

Anders Jeppsson skrev:
finns ju svetspasta som man kletar kring plåten...

butterfly - menar du att du inte svetsar överallt öht och sen bara spacklar igen skarven? Tennspackel då hoppas jag?

vad jag tror han menar är att man ska svetsa "kl 3,6,9och 12" alltså mitt emot varandra, sedan fortsätta så tills man har svetsat överallt?

Vänersborg
Här sen Jun 2004

Re: Svetsa kaross

ButterflyRacing skrev:
... men lämnar ett par mm mellan punkterna.
Spackla sedan.

talar väl för sej själv?
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Det är ju inte plåten runt omkring som slår sej.......det är själva svetsen som krymper.....och skrynklar plåten.

Kommer man åt med ett mothåll på baksidan......så kan man sträcka svetsen och få ett bättre resultat.

På en tävlingsbil/banåkarbil/bruksbil......lämnar jag lite mellan punkterna. Tennspackel är för orginalrenoverare och andra överdrivna typer.....

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Det viktigaste vid dessa jobb.....är att man är mycket noga med förarbetet.
Passar inte plåten EXAKT innan man svetsar.....så kommer den ju inte att passa sedan heller.
ALLA plåtkanter som ska svetsas SKA knackar med hammare mot stumt underlag.(städ)

Sedan slipar man med en kapskiva på högkant. Det slår ut en den spänningar.
Grova slipsivor till rondellen....kan ni använda till plattjärn.

Citera
Christian Eriksson
Uppsala
Här sen Feb 2004

Du ska ju ha samma spalt som plåttjockleken har jag lärt mig, sen punkta lugnt och sansat i den ordning som Butterfly beskrev, man vill ha så jämn och lite värmspridning som möjligt. Sen när nästan hela utrymmet mellan alla punkterna är utfyllt så slipar man ned de punkterna, detta för att minska värmebildningen, punkta de sista hålen i spalten, slipa.. klart!

Så här har jag lärt mig att man ska göra men inget som säger att det är det bästa sättet, oftast är det tid och tålamod som sätter begränsning för slutresultatet. Men jag försöker att göra så här om det är på utsatta och synliga ställen med skapligt resultat.

Svetsa tunnplåt är svårt.
Lycka till! thumbs up

Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Jo, det är viktigt att plåtarna inte tar i varandra, skulle kanterna ta på något enstaka ställe så kan man sätta första punkten där ifall man inte ids kapa bort det. Det är väl en försänkning runt tanklocket? Låt den vara kvar i så fall, den styvar upp svetsstället massor.
Vill man ha ett beständigt resultat så tennar man svetsfogen, saknar det betydelse så låter man bli. Det skall mycket till innan jag låter bli att tennspackla en svetsfog på karossens utsida........

Nybro
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Tyvärr så har jag kapat bort förstärkningen..Har nu svetsat igen det..men blev inte nöjd med resultatet > så jag skall göra om det...skall då punkta dit en förstärkning runt hålet då jag svetsar igen det..sen skär jag bort förstärkningen.

Jag har tänkt att tennspackla det mesta som jag har lagat ,för bästa resultat..Vill helst inte att det skall synas att jag vart å lagat karrossen..En liten fråga då vi ändå är inne på tennspackling..är det möjligt att tenna på bägge sidor om plåten..Tex om jag lagat golvet går det då att tenna under bilen å sedan inne i den..? Jag är tveksam till det...

Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Att tenna golvet är kanske att ta i Det går att tenna båda sidor på plåten, men man får vara vääääldigt känslig med värmen och man får ju inte kallöda heller. I fallet med golvplåten går det ju att tenna insidan först och under upp sedan, tennet på insidan ligger ju kvar utifall (när ) det smälter.

Tyvärr så kommer det nog att slå sig igen när du tar bort förstyvningen. Om du kommer åt på baksidan på svetsstället så stick in ett mothåll och ge svetspunkten en snyting eller två med hammaren, då släpper lite av sammandragningen. Men det är ju inte alltid det går....

Älvsjö
Här sen Sep 2004

Angående kylning så har jag använt mig av rivet tidningspapper uppblött i vatten.
Bildar en smet/gröt som man kan kladda på tjockt av runt svetstället.

Brukar använda det när jag byter skärmkanter och sånt, smetar man på mycket även en bit från svetsområdet så brukar det fungera bra.

Har i och för sig aldrig svetsat utan det.....

-- Jonas

Nybro
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Ja,ha..då vart det igensvetsat efter mycket trixande.

Tanklockshålet på 02an är ju runt.Började med att svetsa dit en rund plåt först, å kylde varje punkt, men OJ vad det slog sig..Hade aldrig gått å fått någon reda på det.

Tog då å kapade den runda plåten i sex tårtbitar på plats, då släppte spänningarna i plåten å det såg ut som orginal igen
Tog sedan höll ett mothåll på insidan av en massiv aluminiumbit då jag punktade ihop tårtbitarna.Körde några punkter sedan slipade ner dessa osv utan kylning, tills allt var igensvetsat..Å till min stora förvåning så blev resultatet riktigt bra.

Få en en gång tacka för hjälpsamma tipps

Så nu är det bara å fortsätta med resten Då man får tid Tror det är fler än jag här inne ,som har mer att göra än mecka med bilen,nu när solen tittar fram å gräset skall klippas,huset skall målas,veden skall kapas å klyvas å diverse skall snickras mm...

Vasa Finland
Här sen Sep 2003

Väcker liv i en gammal tråd.....

Jag har för mig att det borde finnas något verktyg som man kan punktvärma plåt och det vertyget ska kopplas till en vanlig svets.
Vet någon var man kan få tag i en sådan?

Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

Hammarsvets har jag en kompis som gjorde.. själva svetsen krymper plåten men materialet i svetsen är tjockare och kan smidas ut lite medans det är varmt. Jag har aldrig gjort det själv, det verkar krävas 3 händer.. (svetspistol, mothåll och hammare) men jag har sett svetsarna.

Forshaga
Här sen Okt 2003

Krympa

Jag har stavar som man krymper plåt med såtter dom på migen, låg stöm på och sedan kyler man med tryckluft. Stavarna som man andvender kommer i från gammla typen av projektor på biografer.
Jag kan sälja några stavar till seriösa.

PS: Angånde att plåten slår sig, jag har jobbat som bilplåtis där skarvade jag en massa Saabar man bytte ofta bara bakre delen av bak sida/kärmen bästa sättet är att pungta och sedan svetsa snappt 2cm låta det själv svalna sen när man kan ta på svetsen så kör man i på en ny sträng det finn säker något annat att göra medan det svalnar !! Ta en ÖL ex

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Skruva banåkabil
Svetsa kaross
2 besök senaste veckan (7380 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande