Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Erfarenheter av Toyo Trampio R1R?
<<   1, 2, 3   >>
5714 besök totalt
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

Självklart kommer jag och sparkar lite, som relativ nybörjare försöker man snappa upp så mycket det bara går.

oavsett hur bra R1R däcken är kommer det vara ett lyft för mig också, körde senast på ett par Kuhmo 712 och det funkade väl hyffsat en 4-5 minuter sen blev det halt.

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Sub 1.09 på Kullen åker jag redan. (På sladdriga std. Fulda-puppor)
Det jag menade var sub 9 minuter -> Bridge To Gantry!

Mvh /Micke

Laholm
Här sen Nov 2002

Dea skrev:
Nu blir det dom iår iallafall så får vi se, kom över dom rätt billigt beg från en BMW-åkare i Ängelholm, kan tom ha varit "Johan f.k.a M3E30" ??
Johan: kan du inte ge lite mer omdömen ?

*host*

Kan nog stämma det

Mitt förra omdömme var väl inte så väldigt nyanserat kanske, men vi köpte dessa däcken (då det var absolut omöjligt att få tag på våra vanliga R881). Jämfört med R881:n så är de sämre, inte konstigt heller om man tittar på mönsterskillnaderna. De var också lite smalare än vad vi brukar åka på. Jämfört med en omgång gatdäck så är de klart bättre och på en riktigt blöt bana så misstänker jag att de är bättre än R881:orna (som inte är dåliga direkt).

Ha dock i åtanke att vi testade dem på racebil under raceförhållande, inte samma sak som att åka på träff med gatbilen riktigt

Ps. Välkommen till rejsa

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

Tackar

Tror däcken kommer funka fint, dom ska som sagt gå till "vardags" också så då kändes R1R som en bra avvägning mellan gatåka och banåka.

Det blir en recension efter sommaren.

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Har nu beställt Toyo Trampio R888 från Wheelbase till M3:an. Nu ska det bara bli sommar!

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Dea skrev:
Bilen dom kommer att sitta på är RWD, väger 1150 kg utan förare och kommer att 240-250 Hk.

Vad i H-E Andreas, har du smyglättat bakom ryggen på mig?? thumbs up

Vad tror ni om Toyo Trampio R888 195/55-15 På en Alfetta som väger runt 1000 Kg?
Bakhjulsdrivet och 130 Hk på hjulen, notera att orsaken till att vi skall ha R-däck på bilen är ekonomi, vanliga däck sabbar man ju på ett banmöte, greppet är alltså inte det viktigaste men det gör ju inget om det håller i...

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Maz:

Låter som en 100% bra ide IMo!

Här sen Feb 2003

Sörpan skrev:
Har nu beställt Toyo Trampio R888 från Wheelbase till M3:an. Nu ska det bara bli sommar!

Är dom gatlegala?

Göteborg
Här sen Nov 2002

Funkar det med 195or på en sjutumsfälg? Enligt tumregeln så är det ju lite smalt...

BMW 330i -05
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

MaZ skrev:

Funkar det med 195or på en sjutumsfälg? Enligt tumregeln så är det ju lite smalt...

JA!

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

ice skrev:

JA!

Jag förstår inte riktigt, det funkar alltså??
Snacka om svar på tal, he he.

BMW 330i -05
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

abd skrev:
Sörpan skrev:

Är dom gatlegala?

Det ska de vara! thumbs up

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

MaZ skrev:

ice skrev:

JA!

Jag förstår inte riktigt, det funkar alltså??
Snacka om svar på tal, he he.

Äntligen någon som uppskattar att jag uttrycker mig övertydligt,
andra tycker: "Bäste 'Ice', din besserwisserattityd är tråkig, och den syns ofta på Forumet...".

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Tråkigt att R1R kanske är lite sämre, jag får glädja mig med att de ser så fina ut i garaget under tiden...

I mitt fall rör det sig som sagt bara om att jag kör banträffar med Opel Sport Club med en Vectra (~115hk, ca 1250kg med förare). Det borde iaf vara mycket bättre än de 195/50 R15 Kumho 712 jag körde på sist på Kinnekulle, de var otroligt hala...

Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Hur är hållbarheten på R1R??
Kan man använda dom på gatan eller sliter man ner dom direkt?? m.a.o. får man en på tok för hök däckskostnad?

Citera
Whitewheels
Långviken - Umeå
Här sen Jan 2003

Har precis idag monterat mina nya R1R 215/45-17 på Subban. Har bara kort gjort en liten sväng för att "känna" lite o nöte bort massa klistermärken-klister.
Det jag reagerade mest av var att dom fick upp tempen fort,detta jämnfört med mina tidigare S-02pp. Visst är bridgestonen mer ett gatdäck o toyo mer ett racing/banträff däck men men........ändå. Känns lovande inför ACR om en vecka

Dessutom med 45 profil ser bilen klart udda ut

abd

Här sen Feb 2003

Whitewheels skrev:
Har precis idag monterat mina nya R1R 215/45-17 på Subban. Har bara kort gjort en liten sväng för att "känna" lite o nöte bort massa klistermärken-klister.
Det jag reagerade mest av var att dom fick upp tempen fort,detta jämnfört med mina tidigare S-02pp. Visst är bridgestonen mer ett gatdäck o toyo mer ett racing/banträff däck men men........ändå. Känns lovande inför ACR om en vecka

Dessutom med 45 profil ser bilen klart udda ut

Vilka är ni från Umeå som ska till Mo i rana och gasa?

Långviken - Umeå
Här sen Jan 2003

Jag.........o.......massa alfor tror jag väl. En viss Erik med en 911 T ska med fick jag reda på Pite dragway igår. thumbs up
Inte så många i min "krets" som tycker att det är lönt att åka 52-53 mil enkel väg för 1 banträff thumbs down ..............föresten,åka på banträff över huvudtaget

Whitewheels
Långviken - Umeå
Här sen Jan 2003

Efter ca 20 mil på ACR i Mo i Rana så funkade R1R enligt mina förväntningar. Höll på en hel del med lufttryck. Slutade på 2,5 runt om,så jag börjar nog där nästa banträff. På min ca 1300kg Impreza så kändes dom bra i ca 10 varv på ACR, sen ville dom gärna vila en bra stund innan dom var lika "frächa " igen. Körde ca 8varv osså in för en snabb kamerajustering o 5 varv till. Då kändes det att dom absolut inte hade samma bett som innan.
Dom var ju helt nya(inkörda enligt konstens alla regler!? ) o efter träffen såg dom inte sååå fina ut längre . Skulle tro att dom kan klara 3st sånna här "långa" banträffar till. Brukar bara bli ca 10mil på dom "mindre" banorna(Midlanda,Kullen,G-åsen).

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Var det varmtrycket?

Vad var kalltrycket då vet du det? (jag brukar mäta upp däckstrycken dagen efter ibland när bilen stått under natten och svalnat 100%)

Här sen Nov 2002

Whitewheels skrev:
Efter ca 20 mil på ACR i Mo i Rana så funkade R1R enligt mina förväntningar. Höll på en hel del med lufttryck. Slutade på 2,5 runt om,så jag börjar nog där nästa banträff. På min ca 1300kg Impreza så kändes dom bra i ca 10 varv på ACR, sen ville dom gärna vila en bra stund innan dom var lika "frächa " igen. Körde ca 8varv osså in för en snabb kamerajustering o 5 varv till. Då kändes det att dom absolut inte hade samma bett som innan.
Dom var ju helt nya(inkörda enligt konstens alla regler!? ) o efter träffen såg dom inte sååå fina ut längre . Skulle tro att dom kan klara 3st sånna här "långa" banträffar till. Brukar bara bli ca 10mil på dom "mindre" banorna(Midlanda,Kullen,G-åsen).

Fotnot.... enligt SLC's tävlande så slits däcken betydligt mera på ACR än Kullen och Gelleråsen, medan däremot bilarna håller betydligt bättre.... lägre toppfart men ca 15 - 20 Km/h snabbare genomsnittsfart än dom svenska banorna.

Däck för banåka
Erfarenheter av Toyo Trampio R1R?
<<   1, 2, 3   >>
5714 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande