| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Erfarenheter av Toyo Trampio R1R?
|
<< 1, 2, 3 >> 5714 besök totalt |
|
Självklart kommer jag och sparkar lite, som relativ nybörjare försöker man snappa upp så mycket det bara går.
oavsett hur bra R1R däcken är kommer det vara ett lyft för mig också, körde senast på ett par Kuhmo 712 och det funkade väl hyffsat en 4-5 minuter sen blev det halt. _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||
*host* Kan nog stämma det
Mitt förra omdömme var väl inte så väldigt nyanserat kanske, men vi köpte dessa däcken (då det var absolut omöjligt att få tag på våra vanliga R881). Jämfört med R881:n så är de sämre, inte konstigt heller om man tittar på mönsterskillnaderna. De var också lite smalare än vad vi brukar åka på. Jämfört med en omgång gatdäck så är de klart bättre och på en riktigt blöt bana så misstänker jag att de är bättre än R881:orna (som inte är dåliga direkt). Ha dock i åtanke att vi testade dem på racebil under raceförhållande, inte samma sak som att åka på träff med gatbilen riktigt
Ps. Välkommen till rejsa
_________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
|
Tackar
Tror däcken kommer funka fint, dom ska som sagt gå till "vardags" också så då kändes R1R som en bra avvägning mellan gatåka och banåka. Det blir en recension efter sommaren. _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||
Vad i H-E Andreas, har du smyglättat bakom ryggen på mig?? Vad tror ni om Toyo Trampio R888 195/55-15 På en Alfetta som väger runt 1000 Kg? Bakhjulsdrivet och 130 Hk på hjulen, notera att orsaken till att vi skall ha R-däck på bilen är ekonomi, vanliga däck sabbar man ju på ett banmöte, greppet är alltså inte det viktigaste men det gör ju inget om det håller i... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Det ska de vara! _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Äntligen någon som uppskattar att jag uttrycker mig övertydligt, andra tycker: "Bäste 'Ice', din besserwisserattityd är tråkig, och den syns ofta på Forumet...". _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Tråkigt att R1R kanske är lite sämre, jag får glädja mig med att de ser så fina ut i garaget under tiden...
I mitt fall rör det sig som sagt bara om att jag kör banträffar med Opel Sport Club med en Vectra (~115hk, ca 1250kg med förare). Det borde iaf vara mycket bättre än de 195/50 R15 Kumho 712 jag körde på sist på Kinnekulle, de var otroligt hala... _________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||||
|
Har precis idag monterat mina nya R1R 215/45-17 på Subban. Har bara kort gjort en liten sväng för att "känna" lite o nöte bort massa klistermärken-klister.
Det jag reagerade mest av var att dom fick upp tempen fort,detta jämnfört med mina tidigare S-02pp. Visst är bridgestonen mer ett gatdäck o toyo mer ett racing/banträff däck men men........ändå. Känns lovande inför ACR om en vecka
Dessutom med 45 profil ser bilen klart udda ut
_________________ Glenn Levisson - Långviken Nissan Skyline GT-R |
||||
Vilka är ni från Umeå som ska till Mo i rana och gasa? _________________ Anders Berglund |
||||
|
Jag.........o.......massa alfor tror jag väl. En viss Erik med en 911 T ska med fick jag reda på Pite dragway igår.
Inte så många i min "krets" som tycker att det är lönt att åka 52-53 mil enkel väg för 1 banträff ..............föresten,åka på banträff över huvudtaget
||||
|
Efter ca 20 mil på ACR i Mo i Rana så funkade R1R enligt mina förväntningar. Höll på en hel del med lufttryck. Slutade på 2,5 runt om,så jag börjar nog där nästa banträff. På min ca 1300kg Impreza så kändes dom bra i ca 10 varv på ACR, sen ville dom gärna vila en bra stund innan dom var lika "frächa " igen. Körde ca 8varv osså in för en snabb kamerajustering o 5 varv till. Då kändes det att dom absolut inte hade samma bett som innan.
Dom var ju helt nya(inkörda enligt konstens alla regler!? ) o efter träffen såg dom inte sååå fina ut längre . Skulle tro att dom kan klara 3st sånna här "långa" banträffar till. Brukar bara bli ca 10mil på dom "mindre" banorna(Midlanda,Kullen,G-åsen).
||||
Fotnot.... enligt SLC's tävlande så slits däcken betydligt mera på ACR än Kullen och Gelleråsen, medan däremot bilarna håller betydligt bättre.... lägre toppfart men ca 15 - 20 Km/h snabbare genomsnittsfart än dom svenska banorna. |
||||
![]() |
Däck för banåka
Erfarenheter av Toyo Trampio R1R?
|
<< 1, 2, 3 >> 5714 besök totalt |