Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Oljekylare rengöring?
1606 besök totalt
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1723

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Oljekylare rengöring?

Jag har problem med för hög oljetemperatur vid bankörning, var hos kylarjonsson idag och fick rådet att byta ut min befintliga oljekylare mot en ny (ca 3500 kr hos bmw) och att jag då troligen/kanske skulle få ner temperaturen pga eventuella avlagringar och smuts på och i min befintliga kylare. Är det någon här som har bra erfarenhet av ett byte eller alternativt rengöring av den befintliga oljekylaren?

/Johan B

Ps bilen är en M3 med 3,2 liters motorn

_________________
Johan B
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Utan att veta skulle jag gissa att din befintliga är förliten.
Hur hög oljetemperatur har du?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



om det handlar om byte till en ny likadan för 3500 kr skulle jag definetivt se mig om efter bättre alternativ.
Går det att förbättra luftströmmen genom din nuvarande, antingen genom att flytta den eller genom att ändra på luftflödet?

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Micke Holmström skrev:
om det handlar om byte till en ny likadan för 3500 kr skulle jag definetivt se mig om efter bättre alternativ.
Går det att förbättra luftströmmen genom din nuvarande, antingen genom att flytta den eller genom att ändra på luftflödet?

En ordenterlig fläkt med skrud förbättrar kyleffekten en hel del. Det handlar om motsvarande 30% större kyl utan att överdriva. Setrab säljer kylare med fläkt monterat och gör då (gjorde) ännu bättre siffror gällande.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1723

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Jag drar ner tempot när jag når 135 grader och kör med Mobil 1, 5/50. Enligt kylarjonsson är det frontarean som är viktigast för att få mer kyleffekt och då måste man ju börja bygga om fronten. Jag tänkte att det kanske fanns "flerradiga" på djupet, men de menade på att det inte var så bra.

Den sitter under stötfångaren med eget hål för luftströmmen in, eventuellt skulle man kunna förbättra luftströmen ut från kylaren bakåt.

Tja, en fläkt har jag inte tänkt på, det kan säkert vara ett alternativ.


/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



blixten skrev:
Jag drar ner tempot när jag når 135 grader och kör med Mobil 1, 5/50. Enligt kylarjonsson är det frontarean som är viktigast för att få mer kyleffekt och då måste man ju börja bygga om fronten. Jag tänkte att det kanske fanns "flerradiga" på djupet, men de menade på att det inte var så bra.

Den sitter under stötfångaren med eget hål för luftströmmen in, eventuellt skulle man kunna förbättra luftströmen ut från kylaren bakåt.

Tja, en fläkt har jag inte tänkt på, det kan säkert vara ett alternativ.


/Johan B


Jag är också i den kategorin som förordar tunt kylarpaket med stor frontyta. Men när utrymmet så kräver, så får man lov att ta till med andra metoder. Problemet med flerradiga är att dels får sista raden uppvärmd luft och dels hindras luftflödet i hög grad. Man får också ta i beaktande att flödet bör ha en viss hastighet varför en större kyl kan behöva delas i tankarna för ett zick zack mönster, men det är något man får räkna på om man nu kan detta. Det rör alltså flödesturbulensen för att få bra värmeavledning.
Hör med din kylarmakare om detta.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Skruva banåkabil
Oljekylare rengöring?
1606 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande