| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Skada på R-däck, ok?
|
3 besök senaste veckan (2642 totalt) |
|
Skada på R-däck, ok?
Är det ofarligt att köra med däck som har "skador" av denna typ? Kan det explodera vid hård körning? Påverkar det däckets "hastighetsbegränsning"? Märke: Pirelli Pzero Corsa
_________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||
|
Jag kan inte kommentera just ditt däck, men vill ändå slänga in en liten varning utan att skrämma dig. Spontant skulle jag köpa ett annat däck, eller se till att betala otroligt lite. För det är väl fälgarna du vill åt?
Eller så tar du ett par 19" RUF-fälgar
I det här fallet (nedan) berodde det dock nog mer på hård körning, värme och för högt tryck + att "load index" låg väldigt nära gränsen. http://www.rs6.com/forum/showthread. Däckexplosionen skedde i sista kurvan på Ringen. Skadorna är från däcket enbart, bilen hölls på vägen utan större problem. quattro [img]http://www.rs6.com/forum/attachment.php?s=&postid=25231[/img] _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||
|
Men...en RS6:a måste väga minst 8 ton mer än vad en 996 Turbo gör..om inte ännu mer..
om jag förstår det rätt så var ert däck felfritt, men exploderade ändå..troligen beroende på för hög vikt. I mitt fall skall väl vikten inte ställa till med sådana problem, frågan är om det ändå kan uppstå? Ps Kan du leverera dom fälgarna med r-däck??
Ds _________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||
Det R-däcket var helt nytt. Hade "bara" rullat några varv på Ringen. RS6:an väger väl 2000 kg, plus passagerare.
Men Turbon är ju inte precis RS-lätt den heller
Du har pm _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||
|
Nähä...
En annan fråga då... Pirelli Pzero Corsa Vilket lufttryck är att rekommendera för vanlig väg, resp. bana? (bilen är en 996 turbo) Kan man gå efter det som är angivet i instruktionsboken, i mitt fall 2.5 o 3.0, när det gäller vanlig väg..eller det är för mycket.. Vielen dank!
_________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||
Dra av några enstaka hekton IMHo. Och ha koll på att du inte får massa högre tryck när du kört motorväg eller kurvig väg eller så... Jag gissar att du aldrig bör vara över 3kg På bana är sen en helt annan femma, då ska du ner längre
_________________ Magnus Thomé
|
||
|
Skall jag ha ungefär samma skillnad fram som bak (0,5 bar) även vid lägre tryck, eller blir skillnade mindre då? Däcken bak är breda...315 mm...mot 235 fram..
När det gäller gata så tror jag att jag börjar testa runt 2 fram / 2,5 bak. Sen får det väl justeras efterhand.. Tack för hjälpen! Alla råd mottages med glädje..
||
![]() |
Däck för banåka
Skada på R-däck, ok?
|
3 besök senaste veckan (2642 totalt) |