| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kränghämmare till 993, för grovt?
|
<< 1, 2, 3 6423 besök totalt |
|
Hmm jag blir inte riktigt klok, jag tycker bilen borde vara överstyrd.
Men nu har jag likom inte all data, tex var ligger rc bak och fram? Men med siffrorna A B fram 32,4 35,8% bak 67,6 64,2% Med A var den understyrd, allså med B precis som du säger mer understyrd. Det som stör mig mer är att med bakkrängarn i hårdaste läga hamnar man på A B fram 32,4 33,2% bak 67,6 66,8% om vi lägger på ca 8mm(197+8-->205mm) hävarm på framkrängarn karb fram från 127 till 110N/mm och bakkrängran i hårdaste läget. ger A B fram 32,4 31,3% bak 67,6 68,7% Nu vore väll det fa... Om bilkräket inte borde bli lite överstyrt
Hmmm trippel hmm, bakkrängarn slår ganska lite på %-satserna pga att bilen har riält hård bakfjädring. Jag tycker det är en dö hundjä... någon stans
Men men börja med steg 1. _________________ Johan Sjölinder |
|
Jag gjorde en liten miss i beskrivningen av krängarnas infästning bak. De fäster inte in i spindeln utan i dämparhuset (som ses på bilderna i tråden om droplinks). Det borde ge en lägre SR/WR (sinus vinkeln, dvs ca 0,9 istället för 1) vilket i princip ger en mjukare krängare. Och mer understyrning.
_________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
|
And we have oversteer!
Svetsade till nya droplinks (från en mazdz 626 v6) så det gick att justera till hårdaste läget bak. NU går det rätt enkelt att dra in bilen i överstyrnig. Den är faktiskt riktigt stabil och man kan lägga långa feta powerslides med den. (bra betyg hos Clarkson mao). Skal dubbelkolla att det inte jammar någonstans och att det är detta som ger överstyrningen för det är lite förvånande att så liten ändring kan ge såpass stor skillnad.... _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
|
Jag är inte direkt förvånad att du skulle känna skillnad.
Innersat hålet -->127N/mm Yttersa hålet-->171N/mm Från 127 till 171 är det en öking på nästan 35%. Ca ca ca en 10% skilland borde man känna om man inte ligger åt hel... förståss. Hmm siffermässigt borde bilen fortfarnde vara understyr MEN nu kan stötdämpare mm spela en spratt. Eller så spelade de större spratt förut
Är bilkräket nu kosekvent överstyrd? _________________ Johan Sjölinder |
![]() |
Skruva banåkabil
Kränghämmare till 993, för grovt?
|
<< 1, 2, 3 6423 besök totalt |