Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur funkar "crossover"-avgassystem?
2880 besök totalt
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005

Trådstartare

Är lite nyfiken på hur "crossover" avgassystem funkar? Tänker på den typen som ofta sitter på GT40 tex.
Mynnar avgasrören ut på ett speciellt sätt i kollektorerna?
Fördelar?
Nackdelar?

Gotteborg
Här sen Okt 2003

det är väll meningen att avgaspulserna skall hjälpa till å "dra" ut varandra om du förstår vad jag menar...

Gävle
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Acke skrev:
det är väll meningen att avgaspulserna skall hjälpa till å "dra" ut varandra om du förstår vad jag menar...

ok... hmm... skulle kanske kunna vara så att röret från cyl 2 mynnar ut bredvid (tex medurs) röret för cyl 1 i kollektor 1, cyl 3 samma förhållande till röret för cyl 2 osv? Medans cyl 5-8 har samma förhållande till varandra, fast i kollektor 2?

Norrköping
Här sen Jun 2003

Tänker du på ett sådant system som används till V8:or med 90 graders vev (aka tvåplansvev, crossplane vev)?

om så är fallet så är anledningen till detta system V8:ans tändföljd. Man vill att pulserna ska anlända till kollektorn med jämna avstånd. Hos en rak fyra så anländer exempelvis avgaspulserna med 180 vevaxelgraders mellanrum. Har vi en V8:a med 90 graders vev så kommer pulserna komma med varierande mellanrum om man drar ihop alla cylindrar hos en bank och detta är inte gynnsamt ur tuningssynpunkt. Ett sätt att bättra på detta är att använda det nämna det nämna systemet.

Alternativet är att använda en 180 graders vev (aka enplansvev), med den kommer varje bank att uppföra sig som en rak fyrcylindrig motor (där en cylinder i var bank delar på en vevtapp). Tyvärr så innebär detta också en viss obalans om man inte inför balansaxlar som roterar med dubbla vevaxelvarvtalet medans man med en 90-graders vevaxel kan använda motvikter på vevaxeln för att få vibrationsfri gång. För tävlingsmotorer så används i regel enplansveven och den bättre avgastuning samt lägre vikt på vevaxeln (eftersom den inte behöver motvikter) denna konfiguration resulterar i trots de vibrationer detta resulterar i. Bland gatbilarna är det dock bara ett fåtal, exempelvis Ferrari 360, som använder denna konfiguration.

Vissa bilar som använder tvåplansvev använder också separata pipor för att slippa dessa tuning problem, alltså som exempelvis Top Fuel.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Hur funkar "crossover"-avgassystem?

calle_o skrev:
Är lite nyfiken på hur "crossover" avgassystem funkar? Tänker på den typen som ofta sitter på GT40 tex.
Mynnar avgasrören ut på ett speciellt sätt i kollektorerna?
Fördelar?
Nackdelar?

En vanlig V-8 har inte förbränning varannan sida utan det sker 270-180-90-180 vänster 90-180-270-180 höger sida, grader mellan pulserna. Det gör att pulserna mao kommer i ojämn följd, och vi kan därför inte stämma av systemet med bra resultat eftersom returpulserna kommer att påverka cylindrarna olika.
Då finns det två lösningar, antingen använder man en planvev eller ett 180 graders avgassystem. Ett 180 graders avgassystem är så uppbyggt att om det är 90 eller 270 grader mellan pulserna på en cylinderbank så dras röret över till den andra sidan. Vi kommer då att få 180 grader mellan varenda förbränning i varje collektor och kan nu få samma effekt i returpulserna mellan varenda cylinder. Det gör att vi vid ett specifikt varvtal kan vinna effekt. Men faktum är att även om ett vanligt system inte får samma toppeffekt så kan det ge ett bredare register för returpulserna "sprids ut" över registret. Vi kan även tillverka et sk 90 graderssuystem där ALLA 8 rören går in i en collektor, och i princip vinna än mer effekt.

Så, varför gör inte alla fabrikanter 90 graderssystem då? Nej, vid höre varvtal så blir rören av nöden för långa eftersom dom måste gå mellans sidorna, ca 900 mm brukar vara så kort det går. Samt att för både 180 o 90 gdr:s systemet så hamnar collektorn i instrumentbrädan på en frontmotorbil. Bättre då med planvev även om det skakar lite mer. En Trans Am motor vinner ca 20 hkr vid 10000rpm så vinsten vid 5000 varv för en gatbil men ljuddämpare är diskutabel. Nu släcker både 180 o särskillt 90 graderssystemet ut ljudtrycket högst vesänterligt så den vinsten pluss att ljudet låter rejsigt är nästan mer värt för en vanlig sport bil där db talet räknas på banan.

Det finns några bilder på mina system på min hemsida http://hem.passagen.se/hemipanter/
Björn Carapi använde 90 gdr på sin Pantera i Bonneville vid rekordförsöken.

MVH
Göran Malmberg

Gävle
Här sen Mar 2005

Trådstartare

Göran Malmberg skrev:

Ett 180 graders avgassystem är så uppbyggt att om det är 90 eller 270 grader mellan pulserna på en cylinderbank så dras röret över till den andra sidan. Vi kommer då att få 180 grader mellan varenda förbränning i varje collektor och kan nu få samma effekt i returpulserna mellan varenda cylinder. Det gör att vi vid ett specifikt varvtal kan vinna effekt.

Beundrar verkligen din Pantera, vilken bil! Skapar ha-begär!! thumbs up
Måste tyvärr säga att jag inte riktigt förstår hur rören ska dras för att det ska bli ett 180 graders avgassystem.
Kan du kanske ge ett exempel på vilka rör som ska dras över till andra sidan i ett specifikt fall?
Cheva 350 vore ett bra exempel, den tändföljden (18436572) kan jag.

Bromma
Här sen Feb 2003

[quote="
Kan du kanske ge ett exempel på vilka rör som ska dras över till andra sidan i ett specifikt fall?
Cheva 350 vore ett bra exempel, den tändföljden (18436572) kan jag.[/quote]

Cheva har numreringen i zigzag medan Ford rakt bakåt per bank vilket föranleder olika tändföljdssiffror.
Så, med Cheva så drar Du cylinder 3-5 över till höger sidas collector och rören 4-6 till vänster sida.
Vi får då rören 1467 och 2358 i respektive collector. Är man riktigt på hugget kan man lägga dom i tändföljd i collectorn så att en snurrande effekt uppnås på avgaserna. Men det blir krångligt så det räcker ändå. Vi kan lägga rören precis likadant på både Ford och Cheva därmed.

Ps, skoj att du gillade min hemsida .

Göran Malmberg

Gävle
Här sen Mar 2005

Trådstartare

Göran Malmberg skrev:
Cheva har numreringen i zigzag medan Ford rakt bakåt per bank vilket föranleder olika tändföljdssiffror.
Så, med Cheva så drar Du cylinder 3-5 över till höger sidas collector och rören 4-6 till vänster sida.
Vi får då rören 1467 och 2358 i respektive collector. Är man riktigt på hugget kan man lägga dom i tändföljd i collectorn så att en snurrande effekt uppnås på avgaserna. Men det blir krångligt så det räcker ändå. Vi kan lägga rören precis likadant på både Ford och Cheva därmed.

Ps, skoj att du gillade min hemsida

Göran Malmberg

Tack Göran, nu klarnade det vad gäller principen!
Jodå, jag gillar både din bil och hemsidan. Hemsidan kommer att få fler besök av mej, fanns mycket matnyttigt där! thumbs up

2880 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande