|
DJ
NL
Här sen Maj 2004

04 Nov 2004 13:54
Re: Tankskum - inhandla var till rätt pris?
| Rolle Scirocco skrev: |
Betänk några få saker innan du tycker det är överskum. Det finns väldigt skiftande kvalite på dessa tankskum, de sämre släpper ifrån sig lite krafs som sätter igen filter, förgasare etc. De bättre gör inte det. Så några kronor insparade kan bli dyr historia för insprutningen.
Sedan om det dyrare är bättre är en annan fråga, men har hela sommaren sett skillnaden då farsan och jag har olika märken och den ena släpper skit.
Nästa sak är om man tänkt åka på vanlig mackbensin eller tänkt köra med räjssoppa (köpt eller hemgjord). Räjssoppa har en förmåga att käka/lösa upp en del olika plaster...
|
Det finns krav på sånt också i kravspecen. Ett av dina skum uppfyller kanske inte den fullt ut.
| MIL-DTL- 83054C skrev: |
4.6.12 Extractable material test. The extractable material test shall be conducted on one test specimen.
The specimen size shall be 1~1x2 inches and cut by means of a saw or die. Preconditioning of the
specimen shall include drying at 90°C (194'F) for 15 minutes and then cooling the specimen in a
desiccator for a minimum of 30 minutes. Immediately following the preconditioning, the specimen shall
be weighed to the nearest 0.10 milligram. The specimen shall then be placed in a 60 ml volume Soxhlet
extraction tube which is connected to a water-jacketed condenser. Several standard boiling stones and
0.125 ml of type III test fluid conforming to ASTM-D471 shall be added to a 250 ml florence flask and
the flask attached to the extraction tube. The heating unit shall be activated and the fluid allowed to
reflux for a period of 3 hours. Following reflux, the specimen shall be removed, dried at 194°F (90°C)
for 15 minutes, cooled in a desiccator for 30 minutes and then weighed. The percentage of extractable
material shall be calculated as follows:
Percent extractables = ( orig specimen weight - final weight)x100/original specimen weight
|
Max 3% accepteras.
Stockholm
Här sen Nov 2002

04 Nov 2004 14:20
| DJ skrev: |
Det finns krav på sånt också i kravspecen. Ett av dina skum uppfyller kanske inte den fullt ut.
Max 3% accepteras. |
Är ganska säker på att flertalet av skum inte uppfyller specarna i praktiken. Jag känner mig nöjd då jag har det skum som inte släpper skit...
_________________ Roland Johansson
|
DJ
NL
Här sen Maj 2004

04 Nov 2004 15:10
| Rolle Scirocco skrev: | | DJ skrev: |
Max 3% accepteras. |
Är ganska säker på att flertalet av skum inte uppfyller specarna i praktiken. Jag känner mig nöjd då jag har det skum som inte släpper skit... |
Det är egentligen riktigt allvarligt att oseriösa leverantörer kan sälja vilket skit som helst, hålla fingrarna i kors och säga: "Det är godkänt, jag lovar".
Undrar hur SBF och FIA tankt sig att lösa den frågan.
Enligt vad jag kan läsa så måste, för att uppfylla specen, viss leveransdokumentation medfölja skummet när det säljs. Om man då t.o.m. köper egentligen godkänt skum, men inte får med rätt papper i köpet, får man alltså inte delta i SBFs tävlingar?
Usch, det här blev helt plötsligt en jobbig fråga....
Laholm
Här sen Nov 2002
Trådstartare

04 Nov 2004 16:01
| Rolle Scirocco skrev: | | Pär Hylander skrev: | Det billigaste jag har hittat hittils är 25 kr/l, hos Jan&Lisa.
Eftersom jag vet vad det kostar att producera skumplast av god kvalitet så vet jag vilket löjligt överpris det är (liksom på de flesta andra racinggrejor). Så frågan är var man handlar det till rimlig peng? |
Betänk några få saker innan du tycker det är överskum. Det finns väldigt skiftande kvalite på dessa tankskum, de sämre släpper ifrån sig lite krafs som sätter igen filter, förgasare etc. De bättre gör inte det. Så några kronor insparade kan bli dyr historia för insprutningen. |
Ja, men det var inte detta mitt ursprungsinlägg handlade om, utan det handlar om att sådant skum, oavsett kvalitet är begåvat med ett riktigt äckligt ockerpris om det handlas via ordinare kanaler. Många mellanhänder har haft riktigt saftiga täckningsbidrag. Produktionskostnaden bedömer jag ligger på ca 0,3-1 kr/liter
_________________ Pär Hylander
|
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Moderator

09 Nov 2004 08:21
Hur går det för dig Pär? Ger dina efterforskningar något resultat?
_________________ /Kristian Elisson
|
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Trådstartare

09 Nov 2004 10:02
| Kristian Larsson skrev: | | Hur går det för dig Pär? Ger dina efterforskningar något resultat? |
oops , glömde ringa i förra veckan. Pratade med en levantör nu för en stund sedan, ingt klockrent men kanske möjligt. Får antagligen ett prov som jag kan knö ner i en reservdunk eller något och låta stå någon månad eller så som test.
Gruppköp naturligtvis möjligt. Prisbilden påminner inte det minsta om raceshopparnas.....
|
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

13 Dec 2004 22:26
så vad händer?
_________________ Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
|
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Moderator

13 Dec 2004 22:45
Just nu ligger åtminstone jag lågt. Det ryktas om att det ska bli obligatoriskt med fuelcell öven inom historisk racing...
|
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

14 Dec 2004 08:37
| Kristian Larsson skrev: | | Just nu ligger åtminstone jag lågt. Det ryktas om att det ska bli obligatoriskt med fuelcell öven inom historisk racing... |
Det blir nog inte så billigt...
Men behövs det nästa år? eller gäller det från 2006. Så har jga förstått det när det gäller min MArcos för MArcos -65 så kan de åka vidare med den homologerade tanken. tror att jag tänker spara 330 pund x 2 i år för att ta den kostnaden inför 2006. Vet inte hurdet ser ut för formelbilar. Hur som helst vill jag nog ha skum i originaltanken ändå....
MVH Johan
_________________ Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
|
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Moderator

14 Dec 2004 08:45
| cat7even skrev: |
Men behövs det nästa år? eller gäller det från 2006. Så har jga förstått det när det gäller min MArcos för MArcos -65 så kan de åka vidare med den homologerade tanken. tror att jag tänker spara 330 pund x 2 i år för att ta den kostnaden inför 2006. Vet inte hurdet ser ut för formelbilar. Hur som helst vill jag nog ha skum i originaltanken ändå....
|
Det var snack om fuelcell-krav redan inför 2004 men då rann det ut i sanden... Nu är det på tapeten igen så vi får väl se hur det blir.
|
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Trådstartare
|
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002

09 Feb 2005 08:58
| Lefors skrev: |
Mycket intresserad av ett gruppköp.  |
Fortfarande intressant för mig! Ngn som fått napp?
_________________ /Markus Lefors
Mx5 NB -99 Standard Cup
|
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

09 Feb 2005 10:04
Är också intresserad!!
/Björn
_________________ /Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
|
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004

09 Feb 2005 11:44
vid bra pris finns intresse hos mig med *målkurvan på gelleråsen  *
_________________ /Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
|
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003

07 Jun 2005 21:19
Host Host... hur gick det ??
iof så funderar jag på att få en kompis att göra en måttbeställd tank istället...
Jag funderar dock på om det inte är bättre att ha "skvalpskott" isf istället för skum... vilket tror ni är bäst ???
_________________ MackeMaehlum
|
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

08 Jun 2005 18:57
Lite OT kanske, men ändå intressant.
I F1 så har man gått ifrån tankskum utan man kör istället med bla interna skiljeväggar.
|
marea
Gävle
Här sen Sep 2003

08 Jun 2005 19:22
håller tankskum........
.....om man kör met 30%etanol i bensinen?
_________________ Janne Andersson ..........kan man ha roligare än i en Fiat?
|
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Moderator

08 Jun 2005 19:47
Jag började reda ut om det inte gick att köpa skum "fulvägen" genom jobbet (flygindustri).
Sen fick jag tips om att köpa skum av Corvette-Henry i Floby. Köpte skum som räckte till bägge tankarna i bilen (och det blev en del över!) för 150 pix
Bra pris och snabb leverans, allt man kan begära. Skicka PM för kontaktuppgifter
|
|