Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
R-däck till min 996:a?
1973 besök totalt
fantasma
Stockholm
Här sen Jun 2005

Trådstartare

Hej,
jag har en 996C2 med powerkit (345 hp, X51) och sportchassi (30mm, X74).

Kör på bana emellanåt och överväger att skaffa r-däck.
Mitt önskemål är r-däck som fungerar OK även på gatan eftersom jag inte har möjlighet att hålla på att skifta däck fram och tillbaka. Detta är viktigare än det ultimata greppet vid bankörning.

Har hört att Dunlop SP Super Sport Race är det r-däck som är mest lämligt att köra på gatan med.
Funderar även på Pirelli P Zero Corsa System. Är även de någorlunda bra att köra till vardags med? De borde ju vara det eftersom de kommer fabriksmonterade på GT3RS, 360CS och M6.

Några råd eller tips?

Tack på förhand,

Malmö
Här sen Maj 2003

Re: R-däck till min 996:a?

fantasma skrev:
Hej,
jag har en 996C2 med powerkit (345 hp, X51) och sportchassi (30mm, X74).

Kör på bana emellanåt och överväger att skaffa r-däck.
Mitt önskemål är r-däck som fungerar OK även på gatan eftersom jag inte har möjlighet att hålla på att skifta däck fram och tillbaka. Detta är viktigare än det ultimata greppet vid bankörning.

Har hört att Dunlop SP Super Sport Race är det r-däck som är mest lämligt att köra på gatan med.
Funderar även på Pirelli P Zero Corsa System. Är även de någorlunda bra att köra till vardags med? De borde ju vara det eftersom de kommer fabriksmonterade på GT3RS, 360CS och M6.

Några råd eller tips?

Tack på förhand,

Dunlops Super sport race är väl de minst raceinriktade r-däcken, dvs tänkta för en blandning gata och banmöten

Michelins R-däck säljs till rätt bra priser om man är medlem i Porscheklubben och de flesta jag vet rullar åtminstonde till och från banorna på dem.

Själv har jag kört på P Zero C på både gata och bana.

Kolla in Treadwear, destu lägre nummer destu snabbare slits de vid bankörning. R-däck brukar ligga kring 40-50 i Treadwear. Sportdäck kring 150 ?, dvs 3ggr längre livslängd.

En annan aspekt om inte slitaget är ett problem är våtegenskaperna. Där är väl inga R-däck att hurra för men michelin har ju mycket lite mönster, precis som P Zero C.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

Super Sport Race är väl som sagt inget rikigt R-Däck, men det lär tydligen funka bra i regn. Testa att söka lite i forumet och se vad du får upp. Har för mig att Anders J kör/kört med dessa som regndäck. Tyvärr verkar det dock som att de inte tillverkas längre.

stockholm
Här sen Maj 2004

Som jag förstått är Corsa system i grunden det samma som p zero corza. Skillnaden är att corsa system just har ett bättre system(mönster) för vatten avrinning. Alltså ett däck som är mer allround men med detsamma goda egenskaper på torrt underlag som zero corsa.

Stockholm
Här sen Apr 2003

Satsa på Dunlop däcket. De flesta som kör på det verkar nöjda och priset är bra. I regn går det mycket bra. Om du bara ska ha en uppsättning så glöm Michelindäcket!

Staffo
Motala
Här sen Nov 2004

Glöm inte att montera ett oljetråg avpassat för R-däck. Kostar inte farligt och du sover bättre.
Är själv mkt nöjd med Dunlop SSR.

/ Kristoffer

stockholm
Här sen Maj 2004

Staffo skrev:
Glöm inte att montera ett oljetråg avpassat för R-däck. Kostar inte farligt och du sover bättre.

/ Kristoffer

Det är inkluderat i powerkitet på 345hk thumbs up

Motala
Här sen Nov 2004

RS6 skrev:
Staffo skrev:

/ Kristoffer

Det är inkluderat i powerkitet på 345hk thumbs up

Ahha!
Dvs nu fattas bara de 45 hästarna i min bil...
/Kristoffer

Bromma
Här sen Dec 2002

Anders Dauner skrev:
Super Sport Race är väl som sagt inget rikigt R-Däck, men det lär tydligen funka bra i regn. Testa att söka lite i forumet och se vad du får upp. Har för mig att Anders J kör/kört med dessa som regndäck. Tyvärr verkar det dock som att de inte tillverkas längre.

Jag tycker nog att Supser Sport Race måste räknas som ett "riktigt" R-däck - om det nu finns någon exakt definition av detta.

Det stämmer dock att det är lite mindre extremt än exempelvis Michelin Pilot Sport Cup. Jag har använt det på min GT3:a och det funkar bra i väta och på landsväg och vid lättare bankörning, även om greppet är sämre än t ex Michelin.

Problemet med SSR är att om man ligger och pressar lite hårdare på banan i mer än 5 varv så överhettare det och blir riktigt slirigt.

Någon nämnde Pirelli Corsa och att det monteras på exempelvis GT3 RS mfl. Den versionen av Corsa är inte identisk med den som normalt säljs på eftermarknaden. Det som är fabriksmonterat på GT3RS har betydligt mer mönster än det "vanliga" Corsa. Jag gissar också att gummiblandningen är lite annorlunda.

Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

[quote="Anders Jonsson"]
Anders Dauner skrev:
Någon nämnde Pirelli Corsa och att det monteras på exempelvis GT3 RS mfl. Den versionen av Corsa är inte identisk med den som normalt säljs på eftermarknaden. Det som är fabriksmonterat på GT3RS har betydligt mer mönster än det "vanliga" Corsa. Jag gissar också att gummiblandningen är lite annorlunda.

Enligt min kontakt på Pirelli är corsa system(orginal GT3 RS, ferrari CS) detsamma som pirelli pzero corsa. Skillnaden är just mönstret på system däcket för bättre våt egenskaper.

Anders vet du hur mycket som skiljer i grepp mellan Corsa system vs Michelin Cup på tort?

Ja menar alla verkar ju åka Cup även GT3 RS knuttar

Bromma
Här sen Dec 2002

[quote="RS6"]
Anders Jonsson skrev:
Anders Dauner skrev:

Enligt min kontakt på Pirelli är corsa system(orginal GT3 RS, ferrari CS) detsamma som pirelli pzero corsa. Skillnaden är just mönstret på system däcket för bättre våt egenskaper.

Anders vet du hur mycket som skiljer i grepp mellan Corsa system vs Michelin Cup på tort?

Ja menar alla verkar ju åka Cup även GT3 RS knuttar

OK, jag bara gissade att gummiblandningen var olika, men om du har fått informationen att det är samm så stämmer det säkert.

I PCS Racing gjordes det en seriös utvärdering av de olika R-däcken för 2-3 år sedan. Vi testade då flera olika märken på samma dag. Varje ekipage (förare+bil) fick prova igenom alla märkena. Däck leverantörerna var på plats och hjälpte till med däcktryck och liknande. Alltså så vetenskapligt det kan bli på vår nivå. Jag minns inte exakt tider och liknande men helt klart var att Michelin var snabbare. Ingen jätte skillnad men klart mätbart. Detta har ju också styrkts av andra tester i tyska och svenska motortidningar.

Den största skillnaden är dock inte varvtiden på ett enstaka varv utan den allra största fördelen med Michelin är att de är konsekventa över ett helt race och inte överhettar som konkurrenterna gör. Personligen tyckte jag också att Michelin däcken gav längre livslängd. Ett helt suveränt däck enligt min mening (lustigt att man skall säga detta en dag som denna efter vad som hänt i Indinapolis F1...).

Det enda negativa med Michelin är våt egenskaperna. Jag tror också att en del av dem som kör gamla - lätta - 911:or, typ RS -73, inte var så nöjda med Michelin utan föredrog Pirelli. Jag tror det kan bero på att de helt enkelt inte lyckades generera den värme som Michelin däcket behöver för att prestera optimalt.

Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Tack för svar. A

Lomma
Här sen Nov 2002

Hur är det med R-däck på 996 utan torrsump? Är det slicksen man skall undvika?

Pelle75
Lomma
Här sen Nov 2002

Pelle75 skrev:
Hur är det med R-däck på 996 utan torrsump? Är det slicksen man skall undvika?

Edit: Hittade svar på en tråd jag själv har startat, minne som en guldfisk https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=17555&postdays=0&postor . . . .

Däck för banåka
1973 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande