Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Stolar och FIA
955 besök totalt
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
Stolar och FIA

Finns ju regler som säger vad för stolar man får ha i bilen enligt vägverket.

om man har FIA-godkända stolar, kan man via FIA-pappren då visa att stolarna klarar de krav som ställs av vägverket? Var får man tag på FIA-papper? Kraven på tävlingsstolar måste väl vara mycket hårdare än VVs krav väl?


The law:

VVFS 2003:22
Kapitel 29

4 § Personbil som tas i bruk före den 1 januari 2005 och som är av 1971 eller senare års modell skall beträffande säten och sätesfastsättning
1. uppfylla kraven enligt direktiv 74/408/EEG bilaga II,
2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 17, eller
3. uppfylla kraven i 6 – 8 §§.
5 § Personbil som tas i bruk före den 1 januari 2005 och som är av 1970 eller tidigare års modell skall ha säte fastsatt till fordonets karosseri eller ram och utformat så att person-skada vid en trafikolycka eller en inbromsning hindras eller begränsas.
Krav enligt 4 § 3
6 § Säte skall motstå de krafter som det utsätts för vid prov-ning enligt 9 och 10 §§. Anordning för sätesinställning behöver inte vara funktionsduglig efter provningen.
7 § Fällbart säte och fällbart ryggstöd skall ha självlåsande spärr och manöverdon för att frikoppla spärren. Sådant manö-verdon skall lätt kunna nås av den som måste passera det fällbara sätet.
8 § Självlåsande spärr får inte frigöras vid en retardation av 196 m/s² i fordonets längdriktning eller av en framåtriktad kraft motsvarande 20 gånger ryggstödets vikt parallell med fordonets längdaxel anbringad i ryggstödets tyngdpunkt.
9 § Sätet skall belastas i riktning framåt och bakåt och paral-lellt med fordonets längdaxel med en kraft som motsvarar 20 gånger sätets vikt.
om bilbälte är fäst vid sätet, skall de krafter, som applice-ras vid provning av fästpunkter för bilbälten, anbringas samti-digt som sätet belastas i riktning framåt.
10 § På ryggstödets övre tvärgående stag skall en bakåtriktad, horisontell kraft anbringas av sådan storlek, att ett vridande moment av 373 Nm för varje sittplats, för vilket sätet är avsett, uppstår kring H-punkten.
11 § H-punkten skall bestämmas genom att en provnings-docka enligt ECE-reglemente 14 (se 3 kap. 1 §) placeras på 171
VVFS 2003:22
sätet. För säten med justerbara ryggstöd skall vinkeln mellan dockans torsolinje och en lodlinje vara så nära 25 som möjligt.

_________________
William Ekström
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



Hur många FIA-stolar har sidokrockkudde? pisksnärtskydd? är utprovade tillsammans med övrig skyddsutrustning i bilen? osv, osv...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
MaZ skrev:
Hur många FIA-stolar har sidokrockkudde? pisksnärtskydd? är utprovade tillsammans med övrig skyddsutrustning i bilen? osv, osv...


Hur många stolar från en Opel -75 har det..


EDIT: I texten jag bifogade i mitt första inlägg står det att det är grönt om man uppfyller vissa belastningskrav. Det är det jag är ute efter. Kanske det finns belastningskrav även för att en stol ska bli FIA-godkänd.

Var fick du pisksnärtskydd och allt det ifrån?

_________________
William Ekström
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



I ditt första inlägg skrev du inget om att detta skulle gälla specifikt en stol i en Opel från -75, jag trodde du menade allmängiltigt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
Nä just det =)

Jag är så insnöad i de gamla oplarna att jag inte kan tänka ur andra perspektiv.

_________________
William Ekström
Citera
Skruva banåkabil
Stolar och FIA
955 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande