Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nu är compacten bromsad
<<   1, 2, 3
4422 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Ett "bra" exempel på totalsnurrig storleksbenämning är ju däck...

- 225/40-17
- mm % och tum

För riktiga tävlingsdäck är det väl egentligen mer rakt på sak med mm för alla mått? Fast där har man (eller jag ivf) inga referenser så det säger mig inte så mycket hur stort det verkligen är.

Tokholm
Här sen Jan 2003

Det finns ingenting på ett 27" cykelhjul som är 27"!

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Morty
NYC
Här sen Jan 2003

Citat:
oops, har dom lyckats klämma på en 15" Cooki-Cutter-fälg över GT3:ans frambromsar?!?! Då måste det väl vara bytt till mindre bromsar!

Det ser ut som om HELA fälgen (m. däck) ligger UTANFÖR bromsarna, typ med STORA spacers....eller?

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Morty skrev:
Citat:
oops, har dom lyckats klämma på en 15" Cooki-Cutter-fälg över GT3:ans frambromsar?!?! Då måste det väl vara bytt till mindre bromsar!

Det ser ut som om HELA fälgen (m. däck) ligger UTANFÖR bromsarna, typ med STORA spacers....eller?

Ja, jag håller iofs med, men hjulet sitter ju inte utanför skärmkanten! Är framskärmen bredare på en GT3-RS / GT3-Cup än en vanlig GT3 eller 996? Sitter skiva och ok verkligen minst 170-200 mm från skärmkanten?

Undra om J Jarlmark önskar reda ut det hår åt oss!?

Täby
Här sen Feb 2003

Däcken/fälgen är väl inte så breda i isracing som vid banåka, så de får nog plats innanför skärmarna. Kan kanske bli lite underliga strygeometrier, men det går kanske att kompensera/leva med?

#24, #64, #88
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Nu tittade jag inte så noga på GT3:an men jag tror dom kör med 7" bred fälg. På BMW'n kör vi med 145:or fram på 7" fälg. Jag skall kolla upp det till nästa helg så återkommer jag om det.

Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Göran Malmberg skrev:

Niklas

Kul. Jag vet inte nått om BMW så insugskanal area o längd vore intressant.
Liksom grenrörsdimensioner o collektortyp. Cyl volym för 1 cyl.
Tänkte sätta in dom i mina formler å se vad jag hamnar andningsmässigt.
Är inte kammen hemlig så skadar inte durationen heller så att säga.
Spännande å se hur mina formler hamnar med en såpass liten motor.

Hälsn
Göran Malmberg.

Måtten blev lite uppskattade då spjällen sitter på. Insugen är ca 40x50mm ovala och ungefär 100mm med raka kanaler ner till cylindrarna. På kanalerna sitter det 6 st 50mm spjällhus och på dom 50x120mm trattar. Grenröret är ett 6-2-1 rör och har 40mm diameter invändigt dom första 50cm sedan övergår det till dubbla 2" ca 100cm och resten är 3". Motorvolym 2999cc.

Så här ser insugen ut.

Citera
Magnus Lundberg
Luleå
Här sen Dec 2002

Skall vara funktionär på tävlingen i helgen så jag får se (och höra thumbs up )den LIVE!!!

/Magnus

BMW 318i E21
Citera
Allmänt banåkaforum
Nu är compacten bromsad
<<   1, 2, 3
4422 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande