Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Formel Vee RPB -68
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11   >>
83 besök senaste veckan (57682 totalt)
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Bo-Göran skrev:
Kommer du att köra utan fläkt?

Nejdå, kåpan var bara bortplockad när jag tog fotot

Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Huvudbågen har varit på tal förut.
Det har påpekats att den inte är något under av säkerhet osv..

Men nu när jag såg hur det såg ut på ett annat sätt än jag sett tidigare så funderar jag lite.
Vore det inte mycket bättre om man kunde lägga till en triangel bakåt. En sträva som stöttar upp den bågen som redan sitter där? Som det ser ut nu så antar jag att bågen viker sig ganska lätt trots att tjänstevikten är väldigt låg på bilen.

Är det möjligen inte reglementenligt?

Helsingborg
Här sen Apr 2005

Kristian Larsson skrev:
Bo-Göran skrev:
Kommer du att köra utan fläkt?

Nejdå, kåpan var bara bortplockad när jag tog fotot

Läser man ordentligt så skrev du det... ...

Hänger växellådan i fästena vid motorn eller är det nåt stag där bak som jag inte ser?

/Bo-Göran

Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator
Trådstartare
Bo-Göran skrev:

Hänger växellådan i fästena vid motorn eller är det nåt stag där bak som jag inte ser?

Det är snarare motorn som hänger i växellådan där bak...
Motor och låda sitter vars två punkter. Vxllåldan ser ut att sitta i nån form av originalbrygga och motorn sitter i ett hemmasmidat (rpb original?) fäste under remskivan.

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

haha, va bara tvungen å titta in här på din kärra, råkade snubbla förbi lite orginallitteratur i farsans pärmar, bl.a lite reklambroschyr för fvee, , kom då att tänka på att de fanns folk som höll på med sådana här, kul med entusiaster !

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator
Trådstartare
Anton Lillsund skrev:
Huvudbågen har varit på tal förut.
Det har påpekats att den inte är något under av säkerhet osv..

Men nu när jag såg hur det såg ut på ett annat sätt än jag sett tidigare så funderar jag lite.
Vore det inte mycket bättre om man kunde lägga till en triangel bakåt. En sträva som stöttar upp den bågen som redan sitter där? Som det ser ut nu så antar jag att bågen viker sig ganska lätt trots att tjänstevikten är väldigt låg på bilen.

Är det möjligen inte reglementenligt?

Det ska sitta en sträva bakåt. Tittar du noga så ser du fästena

Edit: dom syns ju inte alls... Men i ovankant av bilden (precis där den är klippt) kan man skymta ett fäste på huvudbågen. Därifrån går en sträva ner till ett fäste ungefär där avgaskollektorn är.

Mantorp
Här sen Nov 2002

Tratt på knasare är coolt...

Det avgassystemet är oxå så coolt...

Var bara tvungen att påpeka detta.

Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Är det ingen ljuddämpare alls? Bara megafon!
Ser ju tufft ut och lär ju ge grymt ljud men du blir väl knappast populärt hos de som mäter ljudet.
På förra årets Bug Run tappade "Lalle" Wramell ljuddämparen under en av tidsträningarna. Lät väldigt trevligt! Gissar att du minns detta.

Framöver är det nog läge att byta ut orginal oljkylen mot en separat Setrabkylare. Bättre kylning både för oljan och treans cylinder.

Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator
Trådstartare
Wankelsport skrev:
Är det ingen ljuddämpare alls? Bara megafon!
Ser ju tufft ut och lär ju ge grymt ljud men du blir väl knappast populärt hos de som mäter ljudet.
På förra årets Bug Run tappade "Lalle" Wramell ljuddämparen under en av tidsträningarna. Lät väldigt trevligt! Gissar att du minns detta.

Framöver är det nog läge att byta ut orginal oljkylen mot en separat Setrabkylare. Bättre kylning både för oljan och treans cylinder.

Jo, en ljuddämpare ligger på "att göra-listan". Men eftersom BG lär vara bullerhelg så flyttades monteringen till efter helgen, har att göra ändå...
Separat oljekyl finns i verkstan den med... men motorn får överleva helgen utan

Lidköping
Här sen Nov 2002

Wankelsport skrev:
........Bättre kylning både för oljan och treans cylinder.

Var inte detta något som fixades på nyare årsmodeller? Men ni får nog förresten inte byta till nyare lösningar hur som helst kom jag på här i nästa andetag...

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Stämmer, de flyttade ut kylen på de senare för att förbättre kylningen. Minns inte riktigt vilket år, typ 71..? Har inte sysslat med orginal folkvagn på några år nu (min 1969 1500 typ 1 står bara och väntar på bättre tider) och då glömmer man.
Fast på en FVee kör man med beytydligt äldre fläktkåpa och då är det smidigare att ha separat kyl. Den kan man ju dessutom tejpa för att justera oljetempen.

Att köra med megafon är thumbs up Synd att man inte alltid får göra det!

Kör du med gamla däck nu i början eller hur blev det? Alla de andra verkar ha bytt till de "nya" nu. I just detta fall spelar det ju iofs mindre roll, jag antar att du ser det mer som provkörning/testning.

Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator
Trådstartare
Wankelsport skrev:

Att köra med megafon är thumbs up Synd att man inte alltid får göra det!

Kör du med gamla däck nu i början eller hur blev det? Alla de andra verkar ha bytt till de "nya" nu. I just detta fall spelar det ju iofs mindre roll, jag antar att du ser det mer som provkörning/testning.

Megafon är lite ballt! Racebilar ska inte bara synas, de ska höras och kännas också

Nu sitter det gamla däck på bilen, riktigt gamla. De har suttit monterade sen 1974
Ett par beggade däck av nya sorten väntar på BG. Sen får vi se om bilen ska rulla något, den är inte startad ännu...
Någon vidare satsning blir det iaf inte, bara dumt att ligga och pressa i detta läget.

Linköping
Här sen Jun 2004

När ska du starta upp monstret första gången !? Vore kul att närvara med min nya videokamera då kanske...!?

Racern:
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator
Trådstartare
Bistec skrev:
När ska du starta upp monstret första gången !? Vore kul att närvara med min nya videokamera då kanske...

Imorgon em är det tänkt, i sista sekund
Du är välkommen!

Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Fint med förklaring om staget för bågen. thumbs up

Trombontuta av kanonröret är häftigt!! thumbs up

Mmm lycka till med uppstarten!

Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator
Trådstartare
Idag fick det räcka med 4 timmars mekande. Det var dock 4 timmar i full harmoni thumbs up
Sällan har allt flutit så bra på ett mekpass!
Nu är motorn färdigmonterad och väntar nu bara på att startmotorn ska börja jobba!
Dessutom är växellänkaget och kopplingswiren monterat och justerat, tänd- och bränslesystemet färdigt, hälften av bältena sitter på plats (och jag har klurat ut hur jag ska fästa resten) och chassit är efterdraget.

Åland
Här sen Sep 2003

Är det i morrn kväll du tänkte provstarta?

I så fall kan jag komma och sparka lite däck också. Kan ta med en hög munstycken och ett par gamla knasare också

Här sen Nov 2002

Kristian, kristian...... vad är det jag ser..... ingen anmälan har du negativa tankar eftersom du inte skickat in en anmälan än ??

Anmälda Fve

FORMEL VEE
72 Christer Ericsson
80 Roger Johansson
83 Markus Lefors
85 Axel Madsen
86 Nils-Åke Gustafsson
88 Curt Johansson
91 Lars-Gunnar Johansson
98 Rickard Madsen
?? Lars Runo Tillback
?? Bo Pettersson
?? Karin Hansen
?? Glen Malmberg
?? Catharina Hansen

jaja, jag får väl fixa en efteranmälan åt dig för nu har vi till och med tillsatt parkeringsvakt-jobbet..... så det enda som finns kvar är väl jobbet som lecakule-sorterare

Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator
Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
Kristian, kristian...... vad är det jag ser..... ingen anmälan har du negativa tankar eftersom du inte skickat in en anmälan än ??

jaja, jag får väl fixa en efteranmälan åt dig för nu har vi till och med tillsatt parkeringsvakt-jobbet..... så det enda som finns kvar är väl jobbet som lecakule-sorterare

Hur klar bilen än blir så kommer den till BugRun utan FIA-dokument = ingen tävling.
Men eftersom tävlingsledaren är en god vän till mig så förväntar jag mig att bli utsläppt på träningen
om det sen per automatik övergår till att plocka lecakulor återstår att se... men målsättningen är att hålla sig på banan

Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator
Trådstartare
William Ekström skrev:
Är det i morrn kväll du tänkte provstarta?

I så fall kan jag komma och sparka lite däck också. Kan ta med en hög munstycken och ett par gamla knasare också

Jepp, imorgon smäller det! Du är välkommen förbi, är där mellan 07:45 och 15:45... krävs det så börjar andra skiftet vid 19:30
För övrigt kan meddelas att alla är välkomna förbi. Slå gärna en signal om ni kommer runt lunch, det är möjligt att ett uppdrag om lunchleverans delas ut

Mantorp
Här sen Nov 2002

Låter frestande att få vara med på uppstart.
Kanske skriker till.

Wille, jag trodde du skulle haka på för lite bilsnack, mat och en pilsner på kvällen? thumbs up

Våra race- och banåkarbilar
Formel Vee RPB -68
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11   >>
83 besök senaste veckan (57682 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande