Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vattenkyld intercooler?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (10096 totalt)
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
Vattenkyld intercooler?

Hittade det här när jag surfade runt, nog för att det finns bilar med vattensprut till intercoolern, men den här lösningen är helt sluten.
http://www.mini2.com/forum/showthread.php?s=&threadid=27146&perpage=15 . . . .

Är det nåt som förekommer? Eller är det en nödlösning p.g.a. att IC:n sitter så dumt till på bilen? Är det en bra lösning för att sänka temperaturen på ICn?
Citera
Jerkan
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 613



Vatten kyler ju bättre luft.
Escort Cossien har vattenkyld intercooler original.
Är väl troligtvis dyrare än vanlig IC.

_________________
/Jerry Svensson
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
Glömde att berätta att det bara är en modifikation av orginal IC på S:en... Finns tydligen bara i det där exemplaret än så länge men ska produceras till konsumenterna...
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Som gammal värmeväxlarkonstruktör så tar jag på mig den här mössan

Ser man det statiskt så är det en viss värmeenergi per tidsenehet som ska transporteras bort, om det sker via ett mellanled i form av vatten eller spelar ingen roll i teorin, energin måste än bort på något sätt, till omgivande luft i detta fallet.

Ser man det så, är denna lösning bara en nödlösning för att man inte får plats med en vanlig luftkyld IC.

Men det är nog inte så relevant att se det statiskt. Vanligtvis ligger man ju inte på fullgas hela tiden utan går av på gas och därmed varierar kylbehovet. Har man detta mellanledet med vatten föreställer jag mig att vattnet kan fungera som en buffert. Alltså när man gasar mycket kan vattnet mellanlagra den bortförda energin och sedan när man inte gasar kan energin i lugnare takt föras bort via luft/vattenkylaren i fronten.

Så med stöd av detta så kan det nog ge en positiv inverkan om man inte har plats att sätta en tillräckligt stor konventionell IC.

_________________
Pär Hylander
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Robban plockar ut 610hk med sin vattenkylda IC, dock utan kylare till- De använder sig av reservoar....




Kolla in filmen!! 10,4 sek/402m....
http://pr0nst4r.net/~phredde/film/Amazon.WMV

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133



Jodå, Johan CooperS, det har nog sina fördelar med "Chargecooling". Om jag inte är helt ute och cyklar så använde även Lotus denna typ av laddluftkylning i Espriten. Jag hittade några eftermarknads "kylare" på
http://www.paceproducts.co.uk/automotive-parts.shtml .

Vidare har jag ett gammalt test som tidningen Fast Car utförde på en Renault 5 Turbo. Där testade de orginal laddluftkylare mot en större eftermarknads dito mot ett Chagecooler kit. Testet utfördes i bänk med samma bil och insugningstemperaturen mättes. Om jag inte missminner mig gav Chargecoolern flest HK och lägst insugs temp.

om intresse finns så kan jag gräva fram testet och scanna in det så ni får ta del av det...

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



Det är några som gjort detta på sina Alfa Romeo 75 Turbo just pga att orginal IC sitter eländigt till och samtidigt är ihopbyggt med insugningsrören (dvs rätt krångligt att ta bort). Helt klart en uppgradering mot orginal men knappast lika effektivt som en frontmonterad luft/luft.
Sen skall man ju dit med en extra kylare, rör och pump så det blir ju massa extra vikt och rätt komplicerat.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



har inte Lotus detta? Chargecooler, sitter på Espriten och omegan.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293



Chargecooler sitter på flera bilar från fabrik. Jag listar de jag kommer på nu på rak arm (några är redan nämnda).

Subaru Legacy Turbo
Subaru Impreza GT
Toyota Celica GT-4
Lotus omega
Ford Escort Cosworth
Nissan Sunny GTi-R
GMC Cyclon/Typhoon

För att det ska fungera bra krävs att coolern har ett eget kylsystem, helt separerat från motorns kylsystem. Men de flesta hävdar att en frontmonterad IC ändå är att föredra. Coolern är dock mycket effektiv i förhållande till sin storlek om jag fattat saken rätt, så den är bra om man har ont om utrymme.

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Spiidfriik skrev:
Chargecooler sitter på flera bilar från fabrik. Jag listar de jag kommer på nu på rak arm (några är redan nämnda).

Subaru Legacy Turbo
Subaru Impreza GT
Toyota Celica GT-4
Lotus omega
Ford Escort Cosworth
Nissan Sunny GTi-R
GMC Cyclon/Typhoon

För att det ska fungera bra krävs att coolern har ett eget kylsystem, helt separerat från motorns kylsystem. Men de flesta hävdar att en frontmonterad IC ändå är att föredra. Coolern är dock mycket effektiv i förhållande till sin storlek om jag fattat saken rätt, så den är bra om man har ont om utrymme.


har hållt på lite med Toya GT-4:a och de nintercoolern blir smällhet.
och det som jag reagerar på är hur länge den håller sig varm, även vid lugnar körning..
jag vet inte om kylaren till intercoolern är för dåligt tilltagen!?!?
jag skulle valt en konvertionel cooler!

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



om jag inte missminner mig så har Porsche 935/78 Moby Dick en sådan chargecooler.

Jag tror på den lösningen om inget annat sägs.

Men väger inte den vattenburna lösningen mer än motsvarande IC för insugsluften?.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5267



Re: Vattenkyld intercooler?

Johan CooperS skrev:
Hittade det här när jag surfade runt, nog för att det finns bilar med vattensprut till intercoolern, men den här lösningen är helt sluten.
http://www.mini2.com/forum/showthread.php?s=&threadid=27146&perpage=15 . . . .

Är det nåt som förekommer? Eller är det en nödlösning p.g.a. att IC:n sitter så dumt till på bilen? Är det en bra lösning för att sänka temperaturen på ICn?


Förekommer på ett flertal bilar och rätt gjort blir det mycket effektivt.

Många gånger bättre en en större i fronten, då du inte har tillräckligt frontarea på en vanlig bil, är det lastbil...
Nackdel är att det väger mer.

_________________
Roland Johansson
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13351

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag tror att det är enklare/tillräckligt med luftkyld laddluftkylare i de flesta fall om det finns plats.

En annan variant som jag faktisk provat:
I mitten på åttitalet åkte jag Volvo 240 turbo som var lite milt trimmad. Till den hade jag bl.a. snickrat ihop en primitiv "vattenkylning" av laddluftkylaren. Den bestod av en strålkastarspolarpump (tror jag) och några hemgjorda munstycken av tillplattade kopparrör. Jag hade kopplat pumpen till en microbrytare som aktiverade pumpen på fullgas. Det gick även att manövrera den manuellt. Förbrukningen av sprit/vattenblandningen var rätt stor. Dessutom hade jag en extra kylfläkt framför IC'n.
Jag gjorde aldrig några vetenskapliga temperaturmätningar. Men helt klart var att kylningen gjorde en märkbar om än liten skillnad. Speciellt markant var skillnaden när man mosade på längs autobahn i jakt på nya toppfartsnoteringar. Jag har för mig (detta var ju ett tag sedan) att jag kunde ladda ett hekto mer när jag kylde intercoolern. Den enda spikningsdetekteringen på den modellen var ju det mänskliga örat, så man fick ju ta det lite lugnt.
Jag hade kitet monterat när jag körde bilen på rullande landsväg hos Roffe Lundblad vid ett tillfälle men tyvärr fanns det inte tid att utvärdera funktionen.

Kylexperter, fungerade det? Eller var det inbillning?

_________________

Rice and shine
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Lars Falk skrev:
Jag tror att det är enklare/tillräckligt med luftkyld laddluftkylare i de flesta fall om det finns plats.

En annan variant som jag faktisk provat:
I mitten på åttitalet åkte jag Volvo 240 turbo som var lite milt trimmad. Till den hade jag bl.a. snickrat ihop en primitiv "vattenkylning" av laddluftkylaren. Den bestod av en strålkastarspolarpump (tror jag) och några hemgjorda munstycken av tillplattade kopparrör. Jag hade kopplat pumpen till en microbrytare som aktiverade pumpen på fullgas. Det gick även att manövrera den manuellt. Förbrukningen av sprit/vattenblandningen var rätt stor. Dessutom hade jag en extra kylfläkt framför IC'n.
Jag gjorde aldrig några vetenskapliga temperaturmätningar. Men helt klart var att kylningen gjorde en märkbar om än liten skillnad. Speciellt markant var skillnaden när man mosade på längs autobahn i jakt på nya toppfartsnoteringar. Jag har för mig (detta var ju ett tag sedan) att jag kunde ladda ett hekto mer när jag kylde intercoolern. Den enda spikningsdetekteringen på den modellen var ju det mänskliga örat, så man fick ju ta det lite lugnt.
Jag hade kitet monterat när jag körde bilen på rullande landsväg hos Roffe Lundblad vid ett tillfälle men tyvärr fanns det inte tid att utvärdera funktionen.

Kylexperter, fungerade det? Eller var det inbillning?
'

Har varit sugen på att göra en stor utläggning i den här tråden hela dagen, men jag har varit för busy. Tar nya tag när jag kommer hem! Då ska jag lägga upp lite teoretiska förklaringar på varför vattenkyld IC inte är så bra.

Men helt klart är att förångningsvärmen när vatten sprit/vatten blandningen förångas från IC ytan bär med sig väldigt mycket värme. Grejen är den att det behövs kopiöst lite vatten och en väldigt fin vattendimma för att göra det hela effektivt.

Men att du kände skillnad är jag inte förvånad över!

Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



Vattensprut på ICn står på "att-göra" listan, först måste dock ICn flyttas till fronten...
Problemet som jag ser det är att hitta de där munstyckena som sprutar tillräckligt fin dimma, sen får man väl problem med att rikta in munstyckena eftersom väldigt fin dimma tenderar att påverkas av fartvinden plus att man troligen behöver montera vattentanken lågt för att inte vattnet skall rinna ut...
Finns lite att tänka på men det borde inte vara såå svårt.

Alfa Romeo 155 Q4 har ett sånt här system orginalmonterat på vissa årgångar och några kompisar äger sådana, skall snoka lite på deras installation, speciellt munstycket.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13351

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det var antagligen munstyckena som var problemet med min installation. De sprutade lite för mycket tror jag, och inte riktigt över hela IC-ytan. Jag tror f.ö. att det satt en ventil i pumpen, så tankens läge var inte kritiskt. Jag tror också att den pumpen jag använde gav lite för många minutlitrar, men jag ville åt det "höga" trycket för att få fin spridning. Minns också att en slang lossnade/gick sönder vid något tillfälle. Jag använde vanliga vindrutespolarslangar.

_________________

Rice and shine
Citera
joakim_adolfson
Vallentuna
Här sen Mar 2003
Inlägg: 472



Hej Hopp,

Jo Espriten har en ChargeCooler, dvs en vatten/luft värmeväxlare för insugsluften. Finnesen med denna är att den inte tar så stor plats, etc.
Vill ni veta lite mera har vi diskuterat igenom detta lite ordentligt på lccs.nu hemsida http://www.lccs.nu/forum/viewtopic.php?t=135
Det största problemet med detta är att den är dyrt och komplicerad. Det roligare är dock att Lotus tog ut 121.5 hk/liter ur en seritillverkad motor redan 1989 med overboost till 128hk/liter. Det var rekord då och ligger fortfarande inte så dåligt till 15 senare..


_________________
Joakim Adolfson
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Länken till Lotus forumet var matnyttigt!.

water/air cooler blir något att ha på mitt projekt om pengar o tid finns!.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Jerkan
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 613



Angående vattenbesprutning av IC så har www.autospeed.com en
väldigt bra artikelserie om det.
http://www.autospeed.com/A_0527/cms/article.html

_________________
/Jerry Svensson
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133



Fördelen som jag ser med chargecooler är att den kan placeras mer "fritt" och är mindre än en motsvarande IC. Detta kan ju användas till att korta vägen (eller luftvolymen) mellan turbo och insug. Det borde förbättra gasrespons (lagg) hos turbomaskiner eller är jag ute å turnerar?

Jag tycker bäst om sugmotorer men det är kul att lära sig mer om turbomaskiner.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 797



Escort Cosworth, kombinerad charge- och intercooler.



/Andreas

_________________
Andreas Andersson
YB Motorsport
Citera
Allmänt banåkaforum
Vattenkyld intercooler?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (10096 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande