Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Foruminfo/frågor
![]() |
2476 besök totalt |
Hej, har ni några tips i avatar-frågan, jag har minskat min bild så den knappt syns och kört på sämsta kvaliteten, detta i photoshop 7,0, men trots det är den för stor för att fungera här, hehe. Det är ju inte så att ja vill ha sämsta kvaliteten, utan de va bara för att testa, tycker det är konstigt att det inte på något sätt går att få en som om är tillräckligt liten. Hur har ni andra gjort för att få en skarp och bra bild som inte är för stor? Mvh Danne. _________________ Daniel Briander, Alfa Romeo 156 V6/ |
||||
Antar att du använders Photoshops indikerade storlek och ser att den blir för stor? Spara ner den på disk och kolla storleken med Explorer/utforskaren istället, min erfarenhet är att PS gissar fel å typ en tiopotens...
![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Photoshop gör stora bilder konstigt nog, jag brukar spara i PS i högsta kvalite och sedan spara om i önskad kvalite i annat program, i mitt fall Acdsee, men det finns nog bättre program än Acdsee
![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Tänk på att gränsen är inte 10kB, utan 10 000 byte (det är skillnad).
Enklaste sättet att minska storleken är att begränsa pixlarna. En rad mindre kan göra mycket. ![]() Ett annat alternativ är att göra varannan rad svart. Ögat kompenserar rätt hyffsat (visst det blir lite randigt men inte så farligt.) _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
ladda upp bilden och lägg här, så kan jag ta ner den till lagom storlek..
![]() tycker att min har acceptabel kvalité |
||||
Tackar för alla tips
![]() ![]() Anders Jeppsson: Det vore superschysst om du ville det, din bild har ju absolut godkänd kvalitet ![]() Bilden ligger här: http://hacked.free-bsd.org/upload/im _________________ Daniel Briander, Alfa Romeo 156 V6/ |
||||
![]() Denna borde funka... EDIT: Blev osäker på om ovanstående verkligen funkar.. här är en i lite sunkigare kvalitet: ![]() |
||||
Hms, när ja har sparat bilden så är den för stor för att använda, och när ja länkar till adressen så står det "filen har ingen data" eller något sånt, vad är fel nu tro hehe?
_________________ Daniel Briander, Alfa Romeo 156 V6/ |
||||
"Save for web" i Photoshop tycker jag brukar fixa till förminskningar bra och den funktionen gissar storleken tämligen rätt också. Ibland kan GIF bli mindre än JPG, så det är bara att testa.
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Bilder under 100k så är oftast gif bättre då jpgs komprimering inte ger något resultat förrän man passerar 100k gränsen.. |
||||
Jag får inte heller till det.
Har provat i PS och ett helt annat program + även MS Paint ![]() Trots att storleken är 110x88 och 9kb (säger både Ps och utforskaren) så får jag felmeddelandet att filen är för stor. Både att ladda upp och länka till via webben ![]() _________________ Jonas Zetterman Västerås Sonens Race Insta https://www.instagram.com/philiptangerstad63/ |
||||
Jag gjorde såhär i PS:
1. Förminska till 112x112px 2. Utjämna nivåer (auto color eller liknande) 3. Fixa färgbalans samt kontrast 4. Filtret Smart Blur - för att minska bildinformation 5. Oskarp mask (någonstans runt 60%, 1px, 0 nivåer) 6. öka arbetsytan till 114x114 för att få en ram runt bilden 7. Spara som 7-bitars gif (128 färger) |
||||
Japp precis.. till bilder i avatarstorlek lämpar sig oftast gif bäst _________________ Martin Öberg ![]() |
||||
|
||||
Gratisprogget www.irfanview.com funkar osså
![]() _________________ ![]() |
||||
![]() |
Foruminfo/frågor
![]() |
2476 besök totalt |