| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ford bakdiff
|
1 besök senaste veckan (10139 totalt) |
|
Ford bakdiff
Finns det någon bakdiff som inte kostar allt man äger som passar en Sierra bakaxel och tål mer än orginal ditot. Bakdiffen från Cosworth går under kattegorin kostar-allt-man-äger. Är det helt omöjligt att ta en M5 bakdiff eller liknande utan att behöva bygga om alltihopa. Mina svetsarkunskaper är mycket begränsade (i stort sett obefintliga). Kanske finns någon vänlig själ här i Trollhättan som kan tänka sej att hjälpa mej mot en liten summa?
_________________ Björn Viklund Audi S2 Avant (brukshink) *Ny räser på gång* |
||||
|
Scorpions diff ser lika dan ut fast annan infästning för drivaxlarna, splines på sierran som man bara trycker in, mot scorpions som man skruvar dit drivaxlarna, men det kanske går att byta ut.
Ska finnas diffad på 2,9 gia, jag köppte en sånn nyss som jag skulle ta bakaxeln ifrån och då var det klart som f*n att just den bilen inte hadde någon difbroms
|
||||
|
|
||||
|
Tackar för infon
Jag verkar ha den lilla 7" diffen. Info taget från http://www.roadster.se/shop/ Art Nr Titel Pris 3221131 Differential Sierra typ B 3,36 15860.00 3221158 Differential Sierra typ B 3,92 13925.00 3221039 Differential Sierra typ B 3,92 5745.00 3221109 Differential Sierra typ B 4,09 15860.00 4303004 Diffrential Sierra TYP-B 9400.00 Hur i hela fridens namn kan SIERRA delar kosta så fruktansvärt mycket?! Det handlar om standardsaker och INTE racing. Med dom priserna är det nog värt att leta reda på en beg Cosworth :P Men hur mycket vrid orkar en Scorpio diff med egentligen? Vill ju att det ska hålla för 270Nm+ (motorn alltså, vet inte hur mycket det blir på bakhjulen) i alla fall. _________________ Björn Viklund Audi S2 Avant (brukshink) *Ny räser på gång* |
||||
|
Hej
Sierra original (7") diff håller för 270 Nm i motorn...utan problem. Vill du ha större, kan du använda Scorpio V6 (7,5"), men då måste man antingen byta bakvagnsbrygga eller bygga om (den är bredare vid infästningen) och man måste använda drivaxlar från en bil med skivor. Diffbroms är inte standard i 2.9 Ghia enligt mina kataloger. Det går jättebra att bygga om till diffklump från BMW eller nåt, men då måste det svetsas och uppfinnas. Vad ska du ha för motor, låda och vad ska bilen användas till? Krav på diffbroms? /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Det var raka svar
Lådan blir en Getrag 280 som kommer att sitta på en VR6 biturbomotor (2xTD04L 15T). Jag har väl tänkt mej att hamna lite över 300hk i alla fall. Bilen är tänkt som banbil, för alla kan ju köra fort rakt fram
Krav på diffbroms vet jag inte, men det skadar ju aldrig. Har eventuellt hittat en komplett Cosworthbakvagn i tyskland för 250 euro. Om det löser sej med frakt så är ju det betydligt smidigare än att börja bygga om om en massa då jag inte är så dundrans säker på att just svetsa. Får ju skivor bak så det blir ju 2 flugor i en smäll. Vill hellst inte byta hela bakvagnen (till annan än med 4x108 bultcirkel) då jag gärna vill kunna använda de fälgar jag redan har. Kommer säkert en tråd under Våra race- och banåkarbilar senare när jag kommit in lite i bygget
_________________ Björn Viklund Audi S2 Avant (brukshink) *Ny räser på gång* |
||||
|
Hej
Cosworth RWD (7,5") bakdiff är exakt lika (ja, såvitt jag vet då) som Scorpio V6 med diffbroms. Kan vara bra att veta. Kolla att det är en bakvagn från Cossie rwd (4x4 är som sagt klenare och ska vara billigare) om du ska betala 250 euro för den. Är det komplett med brygga, alla bussningar, helst dämpare och fjädrar är det inget överpris men det går att lösa samma funktion billigare om man shoppar runt lite i Sverige. Tycker jag... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Det är den fast utan hjul. Enligt säljaren så är den från en RWD. Så det går alltså att fixa en bakvagn med liknande setup till samma pris här hemma i sverige? Det skulle ju vara guld värt! Har kollat runt lite på http://www.fbt.se/ och de skrotar som finns registrerade där vill ha en hel del för en 7,5" Scorpio bakdiff. Nästan lika mycket som för bakaxeln på e-bay. Förslag på var man kan hitta en till rätt pris? _________________ Björn Viklund Audi S2 Avant (brukshink) *Ny räser på gång* |
||||
|
Kolla den här: http://fmcs.mer.nu/forum/showthread.
_________________ Martin Öling |
||||
|
Minns jag rätt är det en kränghämmaruppsättning som bara satt på Sierra MkI, så är det från en Cossie rwd, så är det en "flygel". I övrigt är det svårt att säga på en så liten bild.
Cossie har lite hårdare bussningar än Scorpio men det byter man kanske ändå... Det billigaste sättet att fixa bakvagn är förmodligen att köpa en hel Scorpio att plocka delar från. Alternativt privatannonser eller ett personligt besök på en mindre skrot. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
om man ska ha en hel bakvagn så är det nog som Gustaf säger billigast att köpa en hel gammal skorpa och ta delar från.. då har man ju allt man behöver!
Jag betalade 500:- för min donatorscorpa till sjuan, det var rätt kurs
Den hade då 7.5" diffen med 3.92:1 i utväxling, och bakre bromsok i förvånansvärt bra skick! Annars en diffklump med "vanlig" utväxling och ingen diffbroms, dom kan inte kosta många kronor... Men jag vet själv att när jag ringde runt efter en 3.92:1 med diffbroms (tydligen inte vanliga) så tyckte skrotarna att den var värd sin vikt i guld... |
||||
|
Fick hem en diff från en Scorpio V6 GHIA -95 idag. Den skulle enligt uppgift vara diffad, men jag är skeptisk... Borde inte det gå att känna genom att vrida på axlarna - eller funkar det bara om det är olja i diffen? (Ska ju vara en viskobroms på den enligt vissa. Hur ligger det till med det egentligen?)
Sedan är numret som står på säljarens etikett 94GG-4025-AA. Är inte de med två bokstäver sist utan diffspärr normalt...? Ska försöka tvätta av och tyda lappen på diffen, om det går... Update: Lappen gick inte att läsa; bara "klisterskiktet" kvar. Jag lyfte av locket istället: Där finns inget annat än helt vanliga snedskurna vinkeldrev - ingen LSD där, alltså.
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
När ämnet ändå är uppe, kanske jag kan låna tråden och fråga vad det är för spårvidder bak på Sierra respektive Scorpio?
|
||||
|
Hej
Viskodiffen bromsar även utan olja i diffklumpen - viskooljan är separat. Det går märkbart tungt att vrida axlarna åt olika håll i en bromsad diff. Viskoenheten sitter på ena sidan av klumpen så man ser dreven i mitten som på en vanlig öppen diff. Sierra har 1468 mm spårvidd, Scorpio lite till men skillnaden sitter såvitt jag vet i annan offset på hjulen - axlarna ska vara lika breda. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
På tal om det; man borde väl kunna "justera" LSD-effekten genom att byta viskoolja? (Förutsatt att man hänger på pump och oljekyl för att få bort den extra värmen.) Frågan är väl hur mycket mer trögflytande olja den tål innan grejorna börjar ge sig... Har tillgång till silikonoljor som är alltifrån tunnare än motorolja till "knappast flytande", och de går att blanda till önskad viskositet. (Jobbar med labinstrument som mäter sådant, och vi använder dessa oljorna för test och kalibrering. Kan ju alltså lätt ta fram olja med exakt rätt viskositet...) _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
Ja, det kan man kanske. Jag har inte kollat så mycket på viskoenheten, så jag är osäker på hur lätt den är att dränera och fylla. Men sånt går ju att lösa...
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Numret du nämnde är Fords "tillverknings/del-nummer" som finns på alla delar,och de brukar alltid sluta med två bokstäver. Scorpio med diffbroms är väldigt ovanliga,det är ett fåtal jag sett under mina 10 år som Fordmek(när det fanns många Scorpio kvar).De bilar som har det(oftast V6 automat) brukar ha en klisterlapp på locket där det står "sperrdiffe" eller något sånt.Den lappen sitter väl inte kvar på så många längre antar jag... _________________ Mattias Forsberg ------------------- Capri 2,9 i TURBO |
||||
Iofs har jag sett listor med nummer på lämpliga diffar - men det var iofs till Sierra, och det kan vara ett rent sammanträffande att samtliga diffade slutade på något med tre bokstäver... (De LSDarna har dock inte fasta medbringare till drivaxlarna, så det blir en massa extrajobb, eftersom jag tänkt köra med Westfields axlar.)
Denna kommer just från en V6:a med automat, men säljaren bluffade/hade ingen koll/orkade inte vrida lite på flänsarna, och försäkrade att det skulle vara en LSD. Han borde egentligen betala returfrakten ur egen ficka!
LSD gick ju att få som extrautrustning, så det kan sitta lite varstans - men väldigt få verkar ha haft vett på att kryssa i den rutan...
De som "ska" ha LSD som standard är tydligen 24-ventils V6:or (Cosworth) från -95 och framåt - men jag tror det inte förrän jag ser det själv...!
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
Jag har bestämt för mig att det är Scorpio 24v 1991-94 som hade diffbroms som standard, och att det var tillval på senare bilar. Scorpio 2.8i Ghia 1985 har enligt min broschyr också diffbroms som standard men berätta inte det för någon för då kommer väl priserna på de diffarna att dra iväg också ;-)
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
oddsen är nog rätt små, jag vet att någon engelsman stoppat i Sierradiff i en Atlasaxel och den är ju lite större än Engelska axeln - redan där fick han slipa ur huset en del.
Till engelska axeln är ju nya diffar tillgängliga och inte riktigt snordyra heller... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Ford bakdiff
|
1 besök senaste veckan (10139 totalt) |