| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kopplingslamell
|
2317 besök totalt |
|
Puckade ofjädrade lameller "hugger" väldigt tvärt samt kan skrika/vibrera när man försöker slira med dom. Äter svänghjul gör dom också...samt slits ner snabbare.
Jag skulle ärligt talat aldrig byta ut orginallamell så länge den håller för vridet. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
ok, tackar! /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||||
|
Samt käkar växellådor och gör snabba nedväxlingar utan EXAKT mellangas till en klart intressant upplevelse... Mao, i 9 av 10 fall mer tidsödande för oss amatörer än vad man tjänar på det.
|
||||||
Då sitter det en sådan i min bil redan Å ja det kan bli väldigt otrevliga upplevelser om man inte ger mellangas!!
Kommer kasta ut den å sätta dit en fjädrad lamell ist. /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||||
Det är inte direkt på gata man märker av de värsta bakslagen med ett stumt centrum, utan när man gör en sen nedbromsning under racetempo på bana... Är man inte RIKTIGT duktig på att åka och tex har en motor som är klart ovillig att varva upp så kan det bli duktigt ostabil bakvagn. På en högre nivå än våra amatöråka där man vet med sig att man timear mellangasen 11 ggr av 10 och varje uns av prestanda är viktig kan jag se vitsen, men för oss andra kan det bara var ett orosmoment som stör och tar tid... Mina två cent och erfarenheter iaf. |
||||||
Helt riktigt!! När jag körde på Knutstorp senast så insåg jag direkt att om jag inte lär mig mellangasa så åker jag av, bakvagnen släpper å det blir väldigt svettigt. Men efter ett tag så fick jag in tekniken å det funkade hur bra som helst Men det känns helt meningslöst att ha en med ofjädrat centrum, fast jag kommer alltid mellangasa nu när jag lärt mig det. Sparar förmodligen på hela drivlinan.
Måste också erkänna att det blir ett härligare flyt i körningen med toe-heel å man känner sig lite extra race:ig
/Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||||
Japp, förutsett att man har en maskin och ett svänghjul som tillåter snabba upp och nervarvningar är det alltid lika go kännsla när det sitter.
|
||||||
Å det har jag!
/Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||||
På tal om det; någon som har någon uppfattning om hur en Duratec V6 2.5 liter blir med ett SPEC alu-svänghjul på mellan 1/3 och halva vikten (har ingen exakt siffra) och kopplingskit med lättviktsalternativet, som väger något kg eller två mindre än standard? (Notera att även vattenpump, servopump och AC-kompressor går bort. Blir elvattenpump, och det andra krafset behöver jag inte. )
Den motorn är ju inte så j-a rolig i detta hänseendet med orginalgrejorna iaf, så jag tänkte lätta rejält när jag ändå inte kan använda orginaldelarna... (S2000-låda. )
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
Troligen sitter det rejält tunga doningar original va? Skillnaden på en 325 E30 var iaf gigantisk. |
||||||
Jo, det verkar vara rejält tilltaget! Plåtskiva med startkrans, själva svänghjulet som bultas på det (mysko bygge...), tryckplatta - allt i stål, givetvis. Skivan är 240 mm, och tryckplattan bygger ända ut till kransen, som är ca 296 mm i ytterdiameter. Ser ut att vara rejäla bitar om man kollar i böckerna, men tyvärr har jag inga vikter (som vanligt hopplöst att hitta), och det enda jag lätt kan skruva loss och väga är skivan med startkransen. (Det är det enda jag har, förutom hela paketet i bruks-Mondeon - men det är ju lite jobbigt att riva den bara för att väga de grejorna. )
Låter ju definitivt som en bra idé att lätta "lite" då, alltså.
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
|
Tråden visar att man kan uppleva kopplingar och svänghjulslättningar på olika vis vilket kan vara bra att ha klart för sig när man frågar efter hur något fungerar. Själv är jag aldeles "hemmablind" och kör bara automat i vanliga bilar, så jag tycker det kan vara knepigt med utlåtandena om hur något fungerar. Jag är så van att det i stället känns konstigt med en vanlig manuellt växlad bil!!!
I min bil är allt stumt inklusive kopplingen. Men för gatåkning, beroende på lamellmaterial så är det vissa bekymmer med att flyta fram bilen några meter i en bilkö. Med oerhört lätt svänghjul å vass kam så får man gå på med lite varv för att inte få tjyvstopp och det blir lätt vibrationer vid för odistinkta gas-kopplingsmanövrar. Om man går på som det fungerar bäst, å då fungerar allt klanderfritt, så börjar allt likna mera en rejsstart, vilket kan vara irriterande efter en stund i en kö. Men väl ute på vägarna så är det kanon. Bra kontroll på lägena mm och mindre krånglig med lameller i en flerskivskopppling. Så det är både lamellmaterial och fjädrat centrum som är boven, samt att man får på ett sätt vara lite mer bestämd som ger mer belastningar än nödvändigt för lådan (och även lamellerna) när det gäller vanliga slöstarter. När man väll kör hårt så ligger ev fjädrar i BOTTEN i alla fall, det blir bara lite mer "play" om vi säger så. Men jag skulle inte använda samma koppling i en bil som anväds till annat än ren sportbil. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
Appropå fjädrar; kopplingen jag funderar på är en SPEC stage 3 (hela paketet till V6:an, fast med ett nav för S2000-lådan i lamellen), och då är det cerametallic och fjädrat nav. Den ska tåla ca 600 Nm, vilket ju kanske är att ta i, med tanke på att motorn nu ligger runt 220 Nm, och brukar hamna en bit över 300 Nm om man laddar till ungefär lika många hästar. Bilen kommer nog att väga en bit under 700 kg. (När man plockat bort blytackorna... )
Det jag funderar på är hur detta kommer att kännas i praktiken. Fjädrarna måste väl vara hyffsat hårda, och då börjar det kanske närma sig uppförandet på en stum lamell, speciellt med tanke på bilens vikt...? Eller blir det kanske t o m tvärt om, som en bieffekt av att fjädrarna inte bottnar lika hårt? Nu är ju inte denna bilen tänkt att bli någon bekväm glidarbil direkt, så lite allmänt rå och brutal får (ska!) den gärna vara - men man behöver ju inte överdriva.
||||||
Bara det at det sitter fjädrar där gör att det inte blir stumt, vilket är det mest avgörande. Det känner du sedan och fjädrarna är inget större problem att byta. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Kopplingslamell
|
2317 besök totalt |