Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Svetsa gjutjärn
7630 besök totalt
Henrik E
Värnamo / Linköping
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Svetsa gjutjärn

Hallo!

Skulle byta min grenrörspackning idag, men stötte på problem. Mitt grenrör har en rätt rejäl spricka som jag inte vet ifall det går att svetsa och få det och hålla, har bara tillgång till MIG-svets.

Några bra tips på vad jag ska göra.
Ska jag lämna iväg det?
Försöka själv med MIG?
Leta upp ett annat grenrör?

Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

börja med att göra en sökning.
detta har diskuterats ett flertal ggr.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Svetsa gjutjärn

om inte ett helt finns att tillgå så detta måste lagas så skulle jag slipat ur en V-form längs sprickan , värmt upp hela röret ordenterligt och sedan lagt i slaglod. Bara för att det är ett sätt jag har enkel möjlighet till.
och håller det så håller det utan att man lagt ut en förmögenhet. Jag har lött ett antal gjutna kopplingscylindrar med slaglod och dessa har hållt bra. Annars går det att svetsa på olika sätt men det blir lätt dåligt på sidorna om. Uppvärmning och långsam nedkylning är bra. Men det här ser ju ut som om det skullr ramla i två delar, knepigt värre eftersom det är utsatt för temperaturer.
Göran Malmberg

Värnamo / Linköping
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Sökte lite och det verkar vara en chansning att svetsa, är en heldel saker som måste loss innan jag kommer åt grenröret så jag vill helst inte riva i det igen.

Det har inte "läckt" några avgaser i sprickan, men den är rätt bred. Själv har jag knappt svetsat annat än MIG sedan jag slutade gymnasiet så jag tänkte kolla lite med svetsfirmorna här i stan på måndag och se vad dom säger.

Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004

Som göran säger, slipa ur så du har en v-form i sprickan.
Dessutom så borrar du ett hål i varje ände av sprickan.
Sedan svetsar du det med gjutjärnspinne.

MVH

Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Jag har skrivit detta tidigare.

Jag själv skrev:

Hemligheten är att tillföra exakt så lite värme som möjligt.
oavsett hur stort det område är som ska fyllas, fogas osv är så ska du aldrig svetsa mer åt gången än att du kan lägga handen på godset utan att bränna dig. Svetsa korta och små sträckor i taget. Slagga av och "knacka" svetsen du just lagt. Den ska härdas genom att "slås fast" i godset, man ska på detta sätt även driva ut spänningar ur materialet.

Det kanske låter hokus pokus när jag skriver detta men jag har svetsar en hel del gjutjärn på jobbet och det funkar verkligen om man har tålamod att inte skynda på för mycket. Det tar tid helt enkelt.

Slipa ur godset från ena sidan och fyll med svets enligt konstens regler. Slipa sedan in från andra sidan så du möter upp det svetsgods du lagt i sedan tidigare. Fyll upp så är det klart.

Som tilllägg så är förvärmning ett måste. Men det har framkommit tidigare här i tråden. thumbs up

Angående val av elektrod så kan du troligen kolla på ESABs hemsida eller om du har deras handbok liggandes nånstans. Där står data samt användningsområde för olika elektroder. Hittar du inget från ESAB så har Castolin vad du söker, garanterat.

EDIT: Jag vet inte om någon läst det jag skrivit och kliat sig i huvudet.. Jag gjorde det just nu..

Det jag menar med ovanstående är att om du inte kan förvärma godset så får du inte svetsa mer än att du kan lägga handen på området som repareras.
Har du möjlighet att förvärma så blir det ju automatiskt lite för varmt för att lägga handen på det hela..

Iaf det blir olika elektrod beroende på om du kan förvärma eller inte.

Bromma
Här sen Feb 2003

Jag var med om att svetsa topplock, närmare bestämt fylla upp kanalerna med rätt mycket material för att kunna porta om locken. Topparna värmdes med gasol först tämligen ordenterligt och sedan sprutsvetsades materialet på plats. Sedan fick topparna ligga i en låda med mineralull ett dygn för att svalna sakta. Inga av dessa toppar fick sprick problem.

Det kanske inte är metoden för att laga en spricka, men det bör inte vara för långt ifrån sanningen. Jag nämner det här med topplock i fall någon har andra inputs i ämnet ang metoden.
Göran Malmberg

Umeå
Här sen Jun 2005

Svetsar man med MMA , dvs pinne ska man väll även knacka/hammra på svetsfogen under avkylningen för att förhindra spänningar?

Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Perrrr skrev:
Svetsar man med MMA , dvs pinne ska man väll även knacka/hammra på svetsfogen under avkylningen för att förhindra spänningar?

Ja det är mer eller mindre ett måste. thumbs up

Jag skrev:

Slagga av och "knacka" svetsen du just lagt. Den ska härdas genom att "slås fast" i godset, man ska på detta sätt även driva ut spänningar ur materialet.

Linköping
Här sen Okt 2003

Tjena Henke!

Jäklar så tråkigt för dig. Får hoppas det går att svetsa det där. Finns det ingen duktig svetsare i trakten som kan göra det åt dig för en billig peng?

Kan tänka mig att det kan vara lite klurigt att hitta ett fräscht grenrör begagnat. Fast det kanske duger med ett saabgrenrör.

Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Sen när du har svetsat det så _måste_ du planslipa eller planfräsa grenröret.
Annars kan du räkna med att det spricker på nytt ganska fort.

Jag har svetsat ett par grenrör själv, och det är inget man gör om man har brottom.
Tror jag höll på en hel dag med en spricka som var betydligt mindre.

Man brukar få prova några olika pinnar innan man hittar nån som går bra just i den legering som grenröret råkar vara i.

och ibland är rören i så dåligt skick (vet inte vad som händer men det kallas att dom är "urkolade" att när man ska svetsa så fräser det bara till och matrialet försvinner...

Som sagt, det är oftast ett straff att få det bra!
Men om det är svårt att hitta ett nytt rör så har du kanske inte så mycket att välja på.
Citera
Janne O
Falkenberg
Här sen Jul 2004

Måste allt upp på akademisk nivå?
Jag har svetsat ett par grenrör med miggen och dessa svetsar höll åratal(tills jag gjorde mig av med bilarna), det enda jag gjorde var att slipa upp ett bra dike svetsa och sen pena svetsen.

H Borken

Värnamo / Linköping
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Lämnade in grenröret till Blowtech här i stan, de skulle titta på det nu i veckan och se om det går att göra något åt det. Hoppas det går och inte blir för dyrt.

Kanske skulle måtta lite på saabgrenrör, dom har ju samma utformning.

Citera
Henrik E
Värnamo / Linköping
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Gustav Sundberg skrev:
Sen när du har svetsat det så _måste_ du planslipa eller planfräsa grenröret.
Annars kan du räkna med att det spricker på nytt ganska fort.

Fräs finns på jobbet. Tack för tipset, och tack alla andra med.

Citera
Skruva banåkabil
Svetsa gjutjärn
7630 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande