| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Svetsa gjutjärn
|
7630 besök totalt |
|
Svetsa gjutjärn
Hallo! Skulle byta min grenrörspackning idag, men stötte på problem. Mitt grenrör har en rätt rejäl spricka som jag inte vet ifall det går att svetsa och få det och hålla, har bara tillgång till MIG-svets. Några bra tips på vad jag ska göra. Ska jag lämna iväg det? Försöka själv med MIG? Leta upp ett annat grenrör?
|
||||
|
Re: Svetsa gjutjärn
om inte ett helt finns att tillgå så detta måste lagas så skulle jag slipat ur en V-form längs sprickan , värmt upp hela röret ordenterligt och sedan lagt i slaglod. Bara för att det är ett sätt jag har enkel möjlighet till. och håller det så håller det utan att man lagt ut en förmögenhet. Jag har lött ett antal gjutna kopplingscylindrar med slaglod och dessa har hållt bra. Annars går det att svetsa på olika sätt men det blir lätt dåligt på sidorna om. Uppvärmning och långsam nedkylning är bra. Men det här ser ju ut som om det skullr ramla i två delar, knepigt värre eftersom det är utsatt för temperaturer. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Sökte lite och det verkar vara en chansning att svetsa, är en heldel saker som måste loss innan jag kommer åt grenröret så jag vill helst inte riva i det igen.
Det har inte "läckt" några avgaser i sprickan, men den är rätt bred. Själv har jag knappt svetsat annat än MIG sedan jag slutade gymnasiet så jag tänkte kolla lite med svetsfirmorna här i stan på måndag och se vad dom säger. |
||||
|
Som göran säger, slipa ur så du har en v-form i sprickan.
Dessutom så borrar du ett hål i varje ände av sprickan. Sedan svetsar du det med gjutjärnspinne. MVH |
||||
|
Jag har skrivit detta tidigare.
Som tilllägg så är förvärmning ett måste. Men det har framkommit tidigare här i tråden. Angående val av elektrod så kan du troligen kolla på ESABs hemsida eller om du har deras handbok liggandes nånstans. Där står data samt användningsområde för olika elektroder. Hittar du inget från ESAB så har Castolin vad du söker, garanterat. EDIT: Jag vet inte om någon läst det jag skrivit och kliat sig i huvudet.. Jag gjorde det just nu..
Det jag menar med ovanstående är att om du inte kan förvärma godset så får du inte svetsa mer än att du kan lägga handen på området som repareras. Har du möjlighet att förvärma så blir det ju automatiskt lite för varmt för att lägga handen på det hela..
Iaf det blir olika elektrod beroende på om du kan förvärma eller inte. _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Jag var med om att svetsa topplock, närmare bestämt fylla upp kanalerna med rätt mycket material för att kunna porta om locken. Topparna värmdes med gasol först tämligen ordenterligt och sedan sprutsvetsades materialet på plats. Sedan fick topparna ligga i en låda med mineralull ett dygn för att svalna sakta. Inga av dessa toppar fick sprick problem.
Det kanske inte är metoden för att laga en spricka, men det bör inte vara för långt ifrån sanningen. Jag nämner det här med topplock i fall någon har andra inputs i ämnet ang metoden. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
Ja det är mer eller mindre ett måste.
_________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Tjena Henke!
Jäklar så tråkigt för dig. Får hoppas det går att svetsa det där. Finns det ingen duktig svetsare i trakten som kan göra det åt dig för en billig peng? Kan tänka mig att det kan vara lite klurigt att hitta ett fräscht grenrör begagnat. Fast det kanske duger med ett saabgrenrör.
|
||||
|
Sen när du har svetsat det så _måste_ du planslipa eller planfräsa grenröret.
Annars kan du räkna med att det spricker på nytt ganska fort. Jag har svetsat ett par grenrör själv, och det är inget man gör om man har brottom. Tror jag höll på en hel dag med en spricka som var betydligt mindre. Man brukar få prova några olika pinnar innan man hittar nån som går bra just i den legering som grenröret råkar vara i. och ibland är rören i så dåligt skick (vet inte vad som händer men det kallas att dom är "urkolade" att när man ska svetsa så fräser det bara till och matrialet försvinner... Som sagt, det är oftast ett straff att få det bra! Men om det är svårt att hitta ett nytt rör så har du kanske inte så mycket att välja på. |
||||
|
Måste allt upp på akademisk nivå?
Jag har svetsat ett par grenrör med miggen och dessa svetsar höll åratal(tills jag gjorde mig av med bilarna), det enda jag gjorde var att slipa upp ett bra dike svetsa och sen pena svetsen. H Borken _________________ Janne Ojanen |
||||
|
Lämnade in grenröret till Blowtech här i stan, de skulle titta på det nu i veckan och se om det går att göra något åt det. Hoppas det går och inte blir för dyrt.
Kanske skulle måtta lite på saabgrenrör, dom har ju samma utformning.
|
||||
Fräs finns på jobbet. Tack för tipset, och tack alla andra med. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Svetsa gjutjärn
|
7630 besök totalt |